Opsætning/behandling af Cedertræ.

Nu har jeg så modtaget mit cedertræ til mine gavle fra Koluda.

Og grunden til at vælge cedertræ var som nævnt i anden tråd - vedligeholdelsen eller mangel på samme ( og så selvfølgeligt det tilbud fra Koluda jeg ikke kunne modstå - det blev ca. halv pris, fragten medregnet )

Nu er spørgsmålet så om jeg bør give det en behandling ( f.eks. linolie med fungicid ) i forbindelse med opsætningen - eller om det er totalt spildt ?

Jeg gør det ikke endnu - men det er godt at være forberedt - de næste par weekender går i sommerhuset.

Selve opsætningen finder jeg nok en vejledning på et eller andet sted - enten skruer eller sømpistol.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu har jeg så modtaget mit cedertræ til mine gavle... Vis hele indlægget
77 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er vist en bug i kvik svar funktionen der gør det ikke er klikbart hvis man svarer via kviksvar frem for via svar funktionen.

Ja, det er ingen videnskab at beklæde en gavl, når man først er komme i gang med det, og har fundet smigen så den passer op langs tagets hældning.

Hejsa,

fin beklædning der. Faldt over denne tråd da jeg påtænker at gøre det samme selv. Kan godt se det er klart nemmest at knalde lister på eksisterende beklædning for derefter at sætte klink på.

Eneste faktor der "bekymrer" mig. Hvordan ser det ud nede fra. Jeg mener eksisterende gavl + liste + ny klink. Der må jo være et gab for neden? Kan du smide et billede af hvordan du har lavet din afslutning.

Jeg vil også bruge ceder og er pt på tilbudsjagt!

MVH

Christian
Hov glemte at spørge: skal "klinkendesamlingerne" mødes ved de afstandslister?

Kan ikke helt se det ud fra dit billede?


MVH

Christian
Ja, jeg ville egentligt have gjort noget ved den sprække - det bliver nok bare noget nethalløj så ventilationen bevares - hvis nogensinde - nu har jeg jo vænnet mig til det - det er jo kun 25 mm sprække.

Jeg brugte " flyvestød " og satte et stykke klemliste ind bagved samlingen som støtte og til at skyde søm i. fungerer fint - spildet ville blive for stort ellers, var kun hvis det var ganske lidt jeg skulle skære af at jeg passede dem til så samlingen blev ved klemlisterne.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jooo. Det ser sgu godt ud. Det bliver dog alligevel til 40-50mm udhæng"i alt" med sporplade, lister, ceder.

Overvejer kraftigt at fyre klinken direkte på sporpladerne. Sporene i sig selv giver vel en form for ventilation ;-)

Men ender sgu nok med at gøre som dig for at være sikker.

Hmm må tænke videre...

MVH

Christian
Annonce
Du kan jo også tage den seje og besværlige - ned med sporpladerne, lægter passes til i gavlspærene med cc 60 cm - så får du ikke en sprække - men en h****** masse arbejde

Jeg gad ikke, da jeg fandt ud af at det ikke var nødvendigt at pille dem af.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg drager nok samme konklusion :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også