Ståltag?

Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren, overvejer stålplader i fuld længde m/ tagstensmønster, naturligvis med nyt undertag, klemlister, lægter og fodplader nye skotrender og det hele, men - har hørt både for og imod, nu ville det så være sjovt at høre fra nogle herinde der har både gode og dårlige erfaringer med stålplader og gerne i hvilken kvalitet i har valgt.


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jens Hansen på 04 nov 2011 09:19

Hvis du ikke har fået løst dit problem med sne, kunne snefang måske gøre det :-) 
prøv at kontakte ham her: http://www.mepro.dk/ er overbevist om at han kan hjælpe



Jeg så det forleden på et tilsvarende tag i nabolaget - nu behøver jeg ikke lede efter et link Tusinde tak - det ligner noget jeg skal have fat i.

Mvh.

René

Hvad endte valget ud med?

Hvis nogen vil dele deres erfaringer med ståltag her 4 år efter trådstart, så kunne det være rart. Der må da være sket noget på 4 år?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, stål er stadig stål, også her 4 år efter...

Dvs. falmer i farven , laver kondens og knirker og knaker som temperaturen ændre sig.

Antikondens er samme behandling også, så ingen forbedringer der.

Jo det er da klart på sin plads med et svar :-)

Valget faldt på stålplader i tagstensprofil fra lindab, ovenpå et kvalitets undertag.

Jeg har ikke problemer med knirkelyde eller andet, dog kan jeg høre forskel når det virkelig styrtregner - farven er som den var fra ny og kanterne har heller ikke skader.

Prisen!

Det gamle tegltag tog jeg selv ned, 500 til en container og 6 - 7 ture på genbrugspladsen med træ

Nye skotrender, undertag, tagfod og render, montage af 3 velux vinduer af tømrer på regning 18.000

Taget lagde jeg selv med hjælp fra en kammerat 15.500

 

Jeg har ikke endnu fortrudt, og som nævnt tidligere får jeg ikke brug for at sælge de næste mange år så om gensalgsværdien er mindre eller samme er ligegyldigt.

Derudover er taget jo lægtet op som til tegl - skulle det blive nødvendigt kunne man jo skifte om 20 eller 30 år


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Jeg har Decra ståltag, det har lagt i godt 10 år, det er ikke falmet, og det knirker ikke, på min carport har jeg det også, her uden undertag, ingen kondensdryp. (der er et lukket loftsrum, og loftet ned til carporten er isoleret, så der er ikke frit luft gennemstrømning)

Så ikke alle ståltag, har de problemer...

På arbejde har vi et lille hus, med stålplader i fuld længde, her er de noget antikondens på, det ligner noget kraftig fiberdug der er klæbet på, det virker også fint.
Annonce
Det lyder billigt hvis tømreren monterede alt det, var det inkl veluxvinduerne?

Det lyder altså til, at hvis ståltaget har et ordentlig hæld, har et tæt undertag til at tage kondensen, samtidig med god mulighed for udluftning, så er evt. råd og svamp på lægter, det eneste problem med ståltag.

Det lyder heller ikke til at farven falmer. Omend så ikke mere end alle andre typer tage?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vinduerne købte jeg selv, længe før på en auktion - husker ikke prisen. Tømrerens pris er med undertag, skotrender, klemlister og opstregning til lægter samt montage af de 3 vinduer

Jeg har 45 graders hældning på taget

Der kommer vel ikke mere svamp og råd fordi det er et ståltag - der er jo stadig fri udluftning mellem pladerne og undertag


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Skrevet af christiannielsen på 15-02-2015 11:59

Det lyder heller ikke til at farven falmer. Omend så ikke mere end alle andre typer tage?

Hvis ikke, så har de opfundet grundlagte for en billion virksomhed, for bilproducenter har forsøgt i 100 år at finde en metallak der ikke falmer, uden større held....

Tro mig det falmer, bare sammenlign med en overskudsplade efter en 6-10 år alt efter overfladen, så kan man tydelig se forskellen, og nogle farver falmer selvfølgelig mere end andre, som rød og brun i forhold til grå og sort.

Undertaget fjerne selvfølgelig problemet med kondens, så med godt undertag under, er det problem elemineret, hvorimod Antikondes som er en overflade som er sprøjtet på, eller en filtdug som er limet på bagsiden, vil på et tidspunkt være ophobet af fugt ved længere tids påvirkning, så kan give problemer i perioder, hvis udtørring af antikondensen ikke forkommer så hyppigt, som kondens pga. svingende temperatur.

 

 

Jeg skrev "Omend ikke mere end alle andre tag typer".

At farven falmer ligesom alle andre tage, ville derfor ikke være et faktor for, om jeg ville vælge ståltag eller ej.

Hvis man ligger et ståtag oven på bølgeplader, hvordan tætner man så hullerne, der der bores i lavningerne i bølgepladerne for at få lægterne skruet fast?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også