Ståltag?

Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren, overvejer stålplader i fuld længde m/ tagstensmønster, naturligvis med nyt undertag, klemlister, lægter og fodplader nye skotrender og det hele, men - har hørt både for og imod, nu ville det så være sjovt at høre fra nogle herinde der har både gode og dårlige erfaringer med stålplader og gerne i hvilken kvalitet i har valgt.


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for en god og pragmatisk indføring i materien!
Det er rart at få info uden en masse "salgsgas" og markedsføring af mærkelige ideologier!
Min "rædsel" er så måske heller ikke så afsindig stor, og jeg vil undlade at futte bygningen af!

Med venlig hilsen
ktm

 

God tråd om ståltage

Jeg går selv i tanker om at skifte et gammelt tag ud med stålplader. På mit udhus som er 175m2 i grundplan. Der er i forvejen let tag på tror halvdelen er eternit og den anden del er vist onduline. Og konstruktionen ville ikke kunne bære et tungt tag så der er ikke så mange muligheder, og det nuværende er utæt flere steder.

Jeg har fx. kigget på dette tag http://lavpris-byg.dk/images/tag/staal/ds_tagsten.pdf 85 kr. pr m2 virker temmelig billigt. Nogen der har erfaring med dem?

Jeg har beton tegl på mit hovede hus som er ca. 8 år gammelt. Det har også diverse grønne plamager af alger. Så jeg skal også i gang med at behandle det årligt. Hvilken års tid gør i andre det?

Skrevet af Freak1 på 20 feb 2011 20:20

Jeg har beton tegl på mit hovede hus som er ca. 8 år gammelt. Det har også diverse grønne plamager af alger. Så jeg skal også i gang med at behandle det årligt. Hvilken års tid gør i andre det?


Jeg får det klaret her i løbet af foråret.
I lider af rengøringsvandvid, simpelt hen.
Højtryksspuler I osse skotrenderne, pæretræerne, fortovsfliserne, rosenbedet og bagsiden af gulvtæppet hvert forår?
I sådfald bør ihvertfald skotrenderne efterfølgende poleres med voks.
Se her: http://www.thansen.dk/product.asp?c=4926076527&n=1227177116&pn=-1869854912
Husk fnugfri polererklude.
Ind imellem er jeg lykkelig for at jeg er så doven som jeg er.
Alger på taget er vist hverken kønt eller specielt sundt for taget

Få dem til at give træterrassen en omgang når han alligevel har sprøjten fremme - så bliver den ikke glat i løbet af sommeren på grund af alger

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
det er da ligeså nemt med en gulvskrubbe og postevand, og en del bedre for miljøet.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af hpox på 20 feb 2011 20:56
I lider af rengøringsvandvid, simpelt hen.
Højtryksspuler I osse skotrenderne, pæretræerne, fortovsfliserne, rosenbedet og bagsiden af gulvtæppet hvert forår?
I sådfald bør ihvertfald skotrenderne efterfølgende poleres med voks.
Se her: http://www.thansen.dk/product.asp?c=4926076527&n=1227177116&pn=-1869854912
Husk fnugfri polererklude.
Ind imellem er jeg lykkelig for at jeg er så doven som jeg er.

Næh nej, rengøringsvanvid er næppe den mest rigtige prædikat på mig. Det vil Hustru næppe skrive under på.

Næh nej mester, fattigdom du, fattigdom!

Hvis ikke jeg får ham gutten med sit sprøjteværk til at hvæse tagene og terrassen over, ville det i stedet for forvitre af mos, lav og alger og så ville ejendomme blive endnu mere værdiløs, og det er dens værdi jeg skal leve af til sin tid i min oldingetilværelse.

Mht dovenskab slår jeg dig med flere længder.

Med venlig hilsen
ktm

 

De der teglstens lignende plader i fulde længder fra f.eks. Lindab, Royal Plannja m.m. er en udmærket løsning som ofte bruges hvor man lægger taget ovenpå det eksisterende tag.

I Norge og Sverige samt Færøerne bruger man disse plader i områder hvor der er meget hvirvel vind, pga. at tagsten ganske enkelt river sig løse.

Så jeg ville ikke have betænkeligheder omkring holdbarheden, tagsten er ofte mere et spørgsmål om følelser og tradition.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Skrevet af Brandmanden på 19 feb 2011 09:21
Har valgt Lindab systemet med sorte "tagsten" plader i fuld længde for en del år siden (5-6 år),umiddelbart kan jeg sige følgende:

- man skal holde tungen lige i munden når man skal have dem op til taget, det er var lange plader at bakse med.
- nemt at lægge når pladerne var oppe på taget.
- man skal lige have taget på de selvskærende skruer, et lille "dyk" når man "planter" dem hjælper.
- træd i bølgerne også med knæerne, pladen kan bule.
- holder farve og fremtoning.
- ingen nævneværdige tegn på algedannelse og mosdannelse e.lign. Det havde vi på det gamle eternittag.
- valgte ikke rygning som "tagsten" men valgte den glatte.
- man skal ikke være fedtet med tætningsmasse når man sætter ventilationshætter på.
- Den er lagt både på eksisterende eternittag og over tilbygning (med undertag) som eneste tagsystem.
- Syntes ikke vi hører noget til "bliktagslyden" indendørs på hverken den gamle eller den nye del af vores hus.

Et irritationsmoment er dog den glatte overflade når der er faldet sne. Hvis der kommer frost og tøvejr skiftevis, så har sneen en tendens til at glide af taget og ned på min indkørsel. Det sker med lavinelyd og og bunker af sne som resultat. Lidt irriterende når man lige har ryddet :-) Jeg har overvejet at opsætte nogle "stopskinner" så indkørslen går fri. Men har ikke helt fundet et egnet system (har heller ikke været så aktiv på den front)

Alt i alt er vi glade for løsningen, og systemet er en rigtig lav-det-selv løsning.

Hvis du ikke har fået løst dit problem med sne, kunne snefang måske gøre det :-) 
prøv at kontakte ham her: http://www.mepro.dk/ er overbevist om at han kan hjælpe


Drop ståltaget! Vælg som fagfolkne her på siden anbefaler, et tegltag, eller måske tagpap hvis det passer ind i stilen.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også