Ståltag?

Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren, overvejer stålplader i fuld længde m/ tagstensmønster, naturligvis med nyt undertag, klemlister, lægter og fodplader nye skotrender og det hele, men - har hørt både for og imod, nu ville det så være sjovt at høre fra nogle herinde der har både gode og dårlige erfaringer med stålplader og gerne i hvilken kvalitet i har valgt.


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvorfra du har at betontagsten skulle være tungere end et tegltag, med det er altså ikke korrekt.

Et tegltag til 100,- pr.m2 kan sagtens være væsentligt bedre end et stålplade tag.

Og stålplader her ikke ret lang garanti modsat tegl, så den information passer heller ikke.

De fleste tagsten producenter giver 30 år garanti, og bla. Creaton helt op til 50 års garanti på deres tagsten.

Og gensalgs værdien om 30-40 vil da være kæmpe, hvis du står med en rusten og bleget ståltag, mod en engoberet tegltag som sikkert stadig vil fremstå utroligt flot, og uden større tegn af sin alder.

Så-så.

Det er da godt at få alternativerne serveret på et sølvfad - så kan man jo bagefter bare stå stejlt på sit valg

Jeg lytter da sør'me til gode råd, selvom de strider mod min egen ide - derfor har jeg lige valgt cedertræ til gavlbeklædning i stedet for planlagt eternitbrædder

Så i min optik er de forskellige forslag/meninger OK.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jammen så må jeg læse lidt mere på det hele.

Beton er nu definitivt ude af billedet.

Jeg syntes det er fint med forslag og gode råd, valget står nu mellem tegl og stål - der er jo lige et par måneder at tænke over det.

Foreløbig tak for alle svarene, men kom endelig med flere hvis de er derude

Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Tegl-tegl-tegl

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Det ender det nok med, tegl altså.

Der er jeg jo mest til de "gamle" vingetegl som jeg tror de hedder, altså dem der ligger i forvejen og som man ser på gamle bygninger, uden overfladebehandling


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Vingeteglet er et klassik tegl.

Hvis du vælger vingetegl igen, så husk at undertaget skal være at høj kvalitet, vingeteglet er nemlig ikke særligt tæt, så sætter store krav til undertaget.

Jeg har netop fået fremvist en "vingetegl" der er meget tættere end den lille danske, og udseenet var MEGET tæt op ad. Men den havde en lidt anden udformning i falsen der gjorde den tættere, og stenen var også mere lige, hvilket man ikke kan sige om den originale. Selvfølgelig kan jeg ikke huske navn eller model.


http://www.lyrk.dk
@ Brandmanden.
Jeg hæfter mig meget ved dit indlæg om dit eget stålpladetag.
Der har været megen snak omkring, at stålpladetage skulle være problematiske ifm ildebrand.
Har den mistanke alligevel ikke noget særligt på sig?
Jeg har selv stålplader på mit værksted med ret lav rejsning, og går med lidt småsort samvittighed over det.

Men i øvrigt kan jeg berolige andre med, at der er absolut ingen støjgener pga regn ved mit tag. Det ligger oven på et gammelt tagpaptag, med en del luft imellem som følge af lægtningen.
Der er mellem 100 og 150 mm isolering og endelig gipspladeloft indvendig.

Denne dobbeltkonstruktion har så yderligere den fordel, set i min optik, at solens varme brænder af på blikpladerne, og føres op i rygningen, hvor den kan trække ud. Det betyder at der meget længe om sommeren, selv i de værste hedeperioder, vedbliver at være køligt inden døre, hvis jeg blot sørger for at holde portene lukkede.

Men ellers reklamerer jeg ikke for bliktag, men det var den mest realistiske løsning i mit tilfælde
På stuehuset har jeg fine betontagsten, fordi rigtige tegl ikke var til at betale i 1995 ud af mit fattigdomsbudget, da jeg lagde dette tag.

Jeg var for 5-6 år siden grumme træt af betontagstenene pga. kraftige, mos- og algeforekomster. Jeg fik og får det så algebehandlet for omkring 1000 kr. årligt og nu ligner det nærmet et nyt tag igen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 20 feb 2011 09:52
@ Brandmanden.
Jeg hæfter mig meget ved dit indlæg om dit eget stålpladetag.
Der har været megen snak omkring, at stålpladetage skulle være problematiske ifm ildebrand.
Har den mistanke alligevel ikke noget særligt på sig?
Jeg har selv stålplader på mit værksted med ret lav rejsning, og går med lidt småsort samvittighed over det.

Sådan helt privat er jeg ikke bekymret for mit ståltag oven på det eksisterende eternittag.

Det som har været fremme i brandkredse er efter min mening lidt ude på overdrevet.

Kort fortalt:

Brænder det i et enfamiliehus hvor der er stål på f.eks eternit, så vil det tage længere tid inden tagkonstruktionen brænder igennem og dermed udluftes brandrøgen ikke så hurtigt.

Det kan teoretisk set være et problem hvis man ligger og sover i huset og ikke opdager branden og dermed bliver fanget i et hus med meget varme røggasser, som kan give en overtænding. I praksis er man dog sandsynligvis allerede død af kulilteforgiftning lang tiden inden overtændingen. Hovedparten af branddøde dør ikke af flammer men af røgforgiftning.

Har man, som jeg, stål på eternit, så er røgalarmen igen min ven. Den farlige røg kommer langtid inden de varmerøggasser bliver et problem, og når alarmen lyder er vi ude hurtigt efter. Ihverttilfælde lang tid inden røggasserne forårsager en overtænding.

Et overtændt enfamiliehus med stål på eternit, er rigtig nok lidt træls at skulle rode med som brandvæsen. Man skal på et tidspunkt have hul gennem hele tagkonstruktionen for at komme branden til livs.

Men der adskiller stål på eternit sig ikke fra en lang række tagkonstruktioner.

Build-up tage med tagpap (måske endda flere lag ifm. renovering) det er edder træls at skære op.

Tage opbygget af tagkassetter er også kedelige at arbejde med.

Ligesom stråtage hvor der er foretaget brandisolering på indersiden.

Tegltage med hårde undertage er også lidt spøjse.

Jeg er ikke enig i at det er forbundet med livsfare at bo i et hus med ståltag - jeg er dog enig i at der kan ligge lidt mere arbejde for brandvæsenet når de af forskellige årsager skal gennem tagkonstruktionen.

Ståltage på tagflader ved fleretageshuse (f.eks. > 5 etager) der er det træls at man ikke lige kan "prikke" hul med en bådshage - men er der reelt set ikke mange tagopbygninger hvor dette vil være lige så problematisk.

Faktisk er det næsten kun eternit, som selv udlufter når det bliver brandpåvirket. Det sprænger simpelthen i små stykker som skydes op i luften (lyder som pistolskud). Man kan så tænke sig til hvordan haven omkring huset er forurenet når det er en gammelt asbestholdigt tagflade der sådan skydes af. Men det er en anden snak.

Mht. til dit værksted...

Der er nok ikke de store risici ifm. personsikkerhed der. EN brand kan måske stå på lidt længere tid inden den kommer til syne gennem taget og værkstedet vil lide større tab. Men det ville en tilsvarende bygning hvor du havde beton mellem værkstedet og tagrummet med hvilken somhelt anden tagbelægning. Ligesom et meget godt isoleret tagrum også ville holde branden fra at brænde gennem tagfladen. Så alt i alt... Jeg ville ikke være bange.

Mvh.

René

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også