Ståltag?

Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren, overvejer stålplader i fuld længde m/ tagstensmønster, naturligvis med nyt undertag, klemlister, lægter og fodplader nye skotrender og det hele, men - har hørt både for og imod, nu ville det så være sjovt at høre fra nogle herinde der har både gode og dårlige erfaringer med stålplader og gerne i hvilken kvalitet i har valgt.


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Jeg planer lidt på at skifte tag hen over sommeren... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
spørgsmålet er bare om det kan bære beton når der er eternit på nu..
skotrenderne kan du også få i sort hos lindab så de passer.
Når man laver tilskæringerne ved renden starter du med at lave en vinkel at nogle lige lægter eller lister. den bruger du så som udgangspunkt og så giver resten sig selv. det er bare noget med at tælle tegl på pladen osv.
til skæringerne kan jeg anbefale en sav med føringsskinne eks festo. og så metalklinge, men sørg for at feje spånerne væk med det samme (blød autobørste) eler blæs med trykluft. Og som brandmanden skriver er pladesaksen u undværlig for der kommer nogle små rettelser man lige kan lave med den.
Jeg forstår simpelthen ikke at I kan finde på det. At lægge "ståltegl" på taget!
Først og fremmest er de grimme.
Og de bliver grimmere og grimmere som tiden går.
Den eneste fordel ved ståltegl er vægten. På alle andre sammelignelige punkter kan de slet ikke være med.

Nu kan I sige at det er smag og behag.
Og det vil enhver ejendomsmægler give jer ret i.
5% af mulige huskøbere har smag for ståltegl. 95% har behag for rigtige tagsten.

I tilfører simpelthen ikke nogen værdi til jeres hus. Når I lægger "stålskrot" direkte op på jeres tag. :o)
Hov-hov.

Mine forældres hus blev nu solgt ret nemt da de flyttede i lejlighed - det var så også gammelt og billigt ;-)

Min søn har lige købt et hus med Decra tag - flot. Der var købere nok til det hus og han skulle skynde sig lidt ;-)

Men indrømmet - jeg vil ikke selv have ståltag

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Højager på 19 feb 2011 09:25

Jeg har tegl på nu, men skal under alle omstændigheder lave nye skotrender -


Er der allerede tegltag på huset, så skal et nyt tag da også være tegl.

Prisforskellen på betontagsten og tegl er så lille, at jeg ville da klart have valgt et engoberet tegltag i stedet for.

Derudover så er ståltag altså ikke billigt, så prisforskellen mellem ægte tegltag og look a like ståltaget er altså meget lille, når der i begge tilfælde også etableres undertag under ståltaget.

Også er der selvfølgelig både levetid og gensalgsværdi at tage med i sine vurderinger, og her er tegl altså at foretrække frem for både eternit, stål og betontagsten.
Annonce
engoberet ? - hvad betyder det ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Koludabyg på 19 feb 2011 14:05
Læs her lidt om engoberet eller Ædel engoberet tagesten.

Engoberede tagsten

Tak for det.

Så er jeg helt enig - glaserede tagsten er sagen for nogle - jeg bryder mig ikke om dem - så hellere en flot silkemat overflade.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, har selv et sort ædel engoberet Creaton Sinfonie tegltag på vores bygning til opmagasinering i Slagelse af stilladser og materiel.

Står utroligt flot og blankt, men ikke på nogen måde skinnede så man bliver blændet af solen.

Så har man fordelene ved smudsafvisendes overfalde så ved glaseret, men uden alle de problemer med kraftigt genskær fra solen.
Glimrende, der kommer da nogle meninger frem :-)

Jeg er ret sikker på jeg ikke vil forsøge med beton pga. vægten.

Glaserede tagsten bliver en tand for blanke, efter min smag ihvertfald

Jeg forventer ikke at skulle sælge førend om måske 30 - 40 år så salgsværdien er jeg ret ligeglad med.

Sammenlignet med de billigste tegl er prisforskellen ikke så stor, men er tegl til 100 kr. kvm. ikke for dårlig og uholdbar, stålplader til samme pris har ret lang garanti modsat tegl.


Det man sparer i Jem og Fix bruger man i x-tra tid
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også