Overfladebehandling træ!

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv million gange før, men jeg har specifikke spørgsmål...

Jeg ELSKER den fantastiske glød fra hølglanslakeret Teak, derfor mit spørgsmål.

Har allerede produceret komplet Teakdørk til min Faaborg, og har olieret agterpladen med Sika olie, MEN er nervøs for at den med tiden bare får en mørk "glød" - synes jeg faktisk allerede den har!
Alt andet aptering er/bliver lakeret med højglanslak - alt nyproduceret i massiv/fineret Teak.

Spørgsmål:

1: Kan lakering med Tonkinlak bibeholde den flotte nuance teaken har nu? Naturligvis med vedligeholdelse hvert år.
2: Kan jeg pudse agterpladen og lakere den efterfølgende med et flot resultat, eller vil behandlingen med Sika olien kunne ses? Kan jeg overhovedet lakere oven på olien?
Dørken er produceret af 6mm massive teak stave med sort Sika fuge mellem.
3: Kan lak holde på dørken? Forventer at give 8-12 lag lak. Vil det sprække så der kan komme vand mellem lagene? Olien er jo mere fleksibel, ikke?

Skridsikkerhed er ikke et spørgsmål, kun æstetik!
Båden er en 20 fod snekke der udelukkende skal bruges til hyggesejllads/fisketure i det sydfynske øhav. Nodderne er lavet så de er lidt over niveau, altså vil de give fast grund. Samtidig vil dørken ikke være fugtig, men rengjort så snart der er antydning af vand/fugt indvendigt :-)

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne absolut ikke løse det med penslen, de blev ved med at komme lige gyldigt hvad f..... jeg gjorde - og det var mange.

Blev så træt af det at jeg sprøjtede alle stumper med min Wagner sprøjte i sidste lag - både alt aptering og alle dørk pladerne (mangler lige et par stykker endnu).
Det blev rimeligt, dog stadig med enkelte små bobler hist og her, men slet ikke som med mine 2 dyrt indkøbte Specter pensler.

De andre højglanslakker jeg har gør ikke det samme, det er kun Tonkin lakken.
Næste gang (år) prøver jeg med Epifanes, hvis ikke jeg bare sprøjter det hele igen

Min sprøjtepistol er en Wagner W560 anbefalet på Hempels Hjemmeside. Den laver et glimrende arbejde til blot ca 800kr. Airless og på strøm, det er bare nemt. Den skal også bruges til at sprøjte hele båden. Har også kvalitets pistol til luft, men det her er langt lettere med en fint resultat.
Umiddelbart villem jeg nok tilsætte noget mere terpentin til at fortynde lakken med. Så vil lakken have lettere ved at flyde sammen og luftboblerne vil forsvinde hurtigere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ja jo mindre terpentin jo flere bobler, kan jeg slutstryge med eks. 75% lak 25% terp
Det kan godt tænkes at der skal så meget til, jeg ville nu forsøge med 10 % først og i et ikke for varmt lokale.
Dørken blev sprøjtet med Tonkin uden det perfekte resultat, stadig med (dog mindre) luftbobler.... Hvad så med resten? Bordplade samt rest aptering skal bare stå perfekt med 10*lak, ellers er det skii ikke sjovt mere.....

Var så træt af Tonkin at jeg var nødt til at prøve noget andet. Valget faldt på Epifanes.

Må nok erkende at det burde jeg have gjort noget før.
Meget drøj at trække på, men absolut uden bobler i lakken. De eneste fremmedlegemer der kommer i det færdige resultat er støv/skidt, og det er let at styre selv - det er blot et spg om disiplin og omtanke.....

Kvaliteten af henholdsvis Tonkin og Epifanes vil jeg bestemt ikke kommentere, blot konstatere at Tonkin ikke kan give det slutresultat jeg forventer af seriøs opbygning/afslutning af HG lakering.
Ved ikke hvorfor det absolut ikke kunne lade sig gøre her, men jeg ved at Epifanes kan bruges til formålet.....

Min aptering står nu helt spejlblank og med fuld dybde, klar til sommeren!!!!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, jeg er da lidt ked af, at jeg anbefalede Tonkinlak, men jeg har aldrig været ude for de problemer, og flere, jeg kender har heller ikke. Står uforstående.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen det skal du altså ikke være!!!
Aner ikke om den 2,5ltr bøtte jeg købte var som den skulle være, men jeg ved trods alt at hele min opbygning er lavet af et ordentligt produkt, så der er jo ingen skade sket! Kun det at bobler er pisse irriterende at slibe væk :-)
Prisen på Tonkin og Epifanes er stort set identisk, og jeg betvivler ikke et sekund de gode egenskaber fra Tonkin - blot det at slutlaget ikke er tilfredsstillende.
Når jeg har anbefalet det, er det fordi, jeg har haft fine resultater med det. Jeg kikkede lige på min side, og det jeg har lakeret, og selv om jeg brugte forstørrelse, kan jeg ikke ane bobler, hvilket jeg iøvrigt var sikker på.
Her er et  eksempel. Dog ikke mit, men det blev en tromme.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja det er godt nok besynderligt.
Ved ikke hvorfor jeg får alle de bobler, jeg har stort set prøvet hvad der er at prøve for at undgå dem... Bortset fra at fortynde slutlaget (ved ikke hvordan det gik med Isaksen?)
Det har jo en del at sige, hvor varmt der er i det rum du larkere, temperaturen må helst ikke være over 18 + og med en luftfugtighed på max 65 % . Er der for varmt lukker overfladen for hurtigt.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også