Overfladebehandling træ!

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv million gange før, men jeg har specifikke spørgsmål...

Jeg ELSKER den fantastiske glød fra hølglanslakeret Teak, derfor mit spørgsmål.

Har allerede produceret komplet Teakdørk til min Faaborg, og har olieret agterpladen med Sika olie, MEN er nervøs for at den med tiden bare får en mørk "glød" - synes jeg faktisk allerede den har!
Alt andet aptering er/bliver lakeret med højglanslak - alt nyproduceret i massiv/fineret Teak.

Spørgsmål:

1: Kan lakering med Tonkinlak bibeholde den flotte nuance teaken har nu? Naturligvis med vedligeholdelse hvert år.
2: Kan jeg pudse agterpladen og lakere den efterfølgende med et flot resultat, eller vil behandlingen med Sika olien kunne ses? Kan jeg overhovedet lakere oven på olien?
Dørken er produceret af 6mm massive teak stave med sort Sika fuge mellem.
3: Kan lak holde på dørken? Forventer at give 8-12 lag lak. Vil det sprække så der kan komme vand mellem lagene? Olien er jo mere fleksibel, ikke?

Skridsikkerhed er ikke et spørgsmål, kun æstetik!
Båden er en 20 fod snekke der udelukkende skal bruges til hyggesejllads/fisketure i det sydfynske øhav. Nodderne er lavet så de er lidt over niveau, altså vil de give fast grund. Samtidig vil dørken ikke være fugtig, men rengjort så snart der er antydning af vand/fugt indvendigt :-)

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja måske jeg kan slippe for at behandle de næste par år - ihvertfald aptering, ved ikke med dørken endnu hvor meget det slider når man går rundt på den. Der kan jo desværre være en lille sten eller lign i sålen....

Jeg er lidt hysterisk :-) Kommer der vand tørrer jeg det op med det samme, haha.
Skal kun bruges til hyggeture og en smule hobby fiskeri. Gider ikke sejlture i hårdt vejr, så tager jeg hellere med min kammerat i hans båd. Han har langt større erfaring end jeg....

Tak for tippet med en blød klud med terpentin, det vidste jeg ikke.
JEP, så er jeg klar igen - foråret nærmer sig :-)

Er i gang med de sidste finere detaljer på den gamle snekke - i år bliver rent hyggerenovering i forhold til sidste år!

Ville blot reflektere over tråden:
Alt det jeg klarlakerede sidste vinter/forår står absolut som nylakeret. Jeg har derfor valgt at lakere dørken i kahytten samt andre detaljer. Til alle der ikke suser rundt med sejl og rådne fisk så er hellakering af dørk og aptering vejen frem - et ekstremt stort arbejde (med 8*lak på alt) men belønningen kommer umiddelbart årene efter. Ingen vedligeholdelse udover alm rengøring.

Skulle jeg vedligeholde er det blot: rengøre, matslibe og komme en ltr HG Tonkinlak i sprøjten og så sprøjte hele træaptering samt dørk med et lag.... Det kan ikke være lettere!
Iøvrigt tak for alle jeres kompetente svar på mine begyndervanskeligheder!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja det er jo godt at hører, jeg skal i år igang med den helt store omgang, jeg har jo købt en Marina 75 fra 1976 og der trænger virkelig til den store tur. Flere steder er lakken skallet helt af. Hele overbygningen og skan klædning plus lønningen er massiv mahonig, så først det store slibe og skrabe arbejde, så siden 8 lag tonkinlak.
På genstridige steder kan du med fordel benytte lak og malingsfjerner:
http://www.linolie123.dk/shop/lak--og-malingsfjerner-6474p.html

Det er en dyr men effektiv løsning på besværlige flader/kroge/hjørner.

Slog lige Marina 75 op på Google (kendte ikke typen) det er da et lækkert kvalitets skiw - stort tillykke med den og god arbejdslyst!
Gåden er løst :-)
Havde jo problemer med bobler i lakken...
Løsningen er hvad flere har sagt igennem tråden: "at trække lakken på/lakere én vej" TYNDT!

Det er ordet "tyndt" jeg ikke har opfattet korrekt. Trækker man Tonkinlakken tyndt på , så opstår boblerne ikke! Jow, men de forsvinder - kan nå at slippe hindedannelse.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Haha. Ja det tog kun 1 år og 5ltr Tonkinlak at lære det.

Godt det ikke er alt der tager så lang tid at lære.....
Hej .
Jeg har også fulgt Lynæs råd og har renoveret alt træværket i sønnens nye gamle Folkebåd af glasfiber med mindst 8 lag Tonkinlak. De nye kistebænke af krydsfiner med tyk egefiner på begge sider blev bejdsede med spritbejdse som det lykkedes at blande til en farve som matcher resten af teaktræet. Jeg brugte farverne teak, mahogny og valnød. Hvis du er interesseret, skriv, for til 2 breve teak er der kun anvendt en anelse af de to andre farver. Desuden har jeg blandet dobbelt så meget sprit i, som anvist på poserne. Hellere give flere gange bejdse end 1 gang, som viser sig at være for mørk. Alle farveprøver blev bagefter lakerede, fordi det bejdsede træ bliver meget mørkere efter lakeringen.
Tonkinlakken blev fortyndet med 50 % VEGETABILSK terpentin de første 2 gange på det nye træ, 1 gang på teaktræet, som var aftørret med sprit indtil olien i træet ikke boblede frem mere.
Husk at også pensler skal renses i Vegetabilsk terpentin. Mine fine, tykke ovale naturhårspensler hænger i et glas med vegetabilsk terpentin når de ikke er i brug. Inden brug tørres så meget som muligt af terpentinen af.

Brug aldrig at dyppe penslen i dåsen! Hæld lidt lak op i et rengjort glas. Kun ca . 1 cm. Så kommer jeg aldrig til at få for meget lak på penslen. Skift gerne glassene undervejs.

Jeg har lakeret ude på terassen ved 12- 17 grader. Det tørrede for langsomt, så vores fyrrum og garage blev gjort grundigt støvfrit. Gulvet i garagen spulet hver dag. Selv da det blev varmt udenfor, var det ikke muligt at stå ude og lakere. Mælkebøtter og insekter, samt små blomsterblade fra et rønnebærtræ blev tiltrukket af lakken.

Jeg mellemsleb med korn 220 og slibesvampe korn 220 (vådslibning) efter næsten hvert lag lak. Slibestøvet blev børstet af med en meget fin bred naturhårsbørste, tørret efter med en fugtig klud. Det foregik udenfor på terassen. Inden lakeringen tørrede jeg af med harpiksklud.

Lynæs anbefaler at man kun stryger lakken på i een retning. Denne anvisning kan gælde for visse træsorter. Mine nye kistebænke af egetræsfiner har meget mere åbne porer end f. Eks, teaktræ. Jeg lægger lakken meget tundt på med minpensel i een retning. Derefter stryger jeg diagonalt i begge retninger, for til slut at gøre det samme med en mohair malepude. Sidste strøg med mohairpuden på langs af træet.

Tørretiden ved tynde lag er ca. 24 timer ved omkring 20 grader. Man kan hurtigt se om laklaget er tørt. Hvis det nulrer i små pølser når man sliber, er det ikke tørt! Det er tørt, når slibning går glat og slibestøvet er hvidt.

Resultateter blevet meget flot, nu hvor jeg er nået til lag 8. Teaktræet skal ikke have flere lag - egetræet skal have 2 lag mere for at træets porer er lukkede og overfladen helt plan. Sidste lag bliver malet med 20
% gelomat, så overfladen ikke er glasklar. Båden skal bruges til kapsejlads og her er en silkemat overflade bedre for øjnene, så reflekser undgåes.

Efter 2 l Tonkinlak er jeg meget glad for at have valgt dette produkt.
Eneste problem er de meget glatte låg på kistebænkene. Oprindelig ville jeg have blandet anti-slip perler i de sidste hold lak, men det er jeg lidt nervøs for. Bange for at det vil slide for meget på tøjet- ikke mindst det dyre MUSTO regntøj. Hjælpemiddelcentralen har nogle transparente antiskrid strimler som er selvklæbende. Beregnet tl badekar og fliser. Det vil jeg foreslå sønnen.

Det blev en længere roman med mine erfaringer med Tonkinlak.

Ingeborg

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også