Overfladebehandling træ!

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv million gange før, men jeg har specifikke spørgsmål...

Jeg ELSKER den fantastiske glød fra hølglanslakeret Teak, derfor mit spørgsmål.

Har allerede produceret komplet Teakdørk til min Faaborg, og har olieret agterpladen med Sika olie, MEN er nervøs for at den med tiden bare får en mørk "glød" - synes jeg faktisk allerede den har!
Alt andet aptering er/bliver lakeret med højglanslak - alt nyproduceret i massiv/fineret Teak.

Spørgsmål:

1: Kan lakering med Tonkinlak bibeholde den flotte nuance teaken har nu? Naturligvis med vedligeholdelse hvert år.
2: Kan jeg pudse agterpladen og lakere den efterfølgende med et flot resultat, eller vil behandlingen med Sika olien kunne ses? Kan jeg overhovedet lakere oven på olien?
Dørken er produceret af 6mm massive teak stave med sort Sika fuge mellem.
3: Kan lak holde på dørken? Forventer at give 8-12 lag lak. Vil det sprække så der kan komme vand mellem lagene? Olien er jo mere fleksibel, ikke?

Skridsikkerhed er ikke et spørgsmål, kun æstetik!
Båden er en 20 fod snekke der udelukkende skal bruges til hyggesejllads/fisketure i det sydfynske øhav. Nodderne er lavet så de er lidt over niveau, altså vil de give fast grund. Samtidig vil dørken ikke være fugtig, men rengjort så snart der er antydning af vand/fugt indvendigt :-)

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ihhhh hvor det driller :-)
Jeg er hjemsøgt af luftbobler....
Er nu nået til lag 6-8 på de forskellige dele, men finishen er ikke som jeg vil ha den.

Jeg har utrolig mange små bobler i lakeringen, og det driver mig til vanvid.

Fremgangsmåde:
Tonkinlak
Stryger kun 1 vej med penslen, hvor det er muligt - enkelte steder ved kanter/lister og lign er jeg nødt til også at stryge modsat.
Penslen er en naturhår lakpensel (anbefalet af den lokale malerforretning) pris 130kr - er den for billig?
Alt er først støvsuget med børste efter slibning, og efterfølgende kørt over med harpiksklud.
Står i stuen så både lak og emner er ca 20 grader varme.
Penslen står i vand 1 døgn inden brug, og tørres/rystes inden brug grundigt.
Vender forsigtigt indholdet i dåsen og hælder efterfølgende den mængde jeg skal bruge i en bakke - endda gennem en nylonstrømpe. Venter med at bruge af indholdet indtil jeg ikke umiddelbart kan se bobler i lakken.
Så snart jeg stryger med penslen kommer de forbandede luftbobler - har prøvet med 3 forskellige pensler af forskellig pris, den dyreste dog "kun" 130kr.
Nogle forsvinder inden overfladehærdningen går igang, men langt fra alle.

Hvad gør jeg forkert/bør jeg gøre anderledes?
Nærmer mig sidste lag, og jeg synes ikke resultatet er tilfredsstillende - kun mht luftboblerne.

Kan det passe at eneste udvej er at sprøjtelakere? Har udstyret til det, men ikke omgivelserne - slet ikke lige nu grundet den vedvarende kulde. Ville jo gerne være færdig med apteringen indendørs inden jeg skal videre med alle de andre projekter på båden der også kræver varmegrader - og mange arbejdstimer.....
Det er nok en skidt idé at komme penslen i vand, bedre er at hænge den, så hårene når ned i terpentin. En anden mulighed ville være at styge efter med en planstryger, jeg synes ikke jeg har haft de store problemer med bobler.
Jeg plejer at skylle en ny pensel i vand og lade den tørre efter brug. Derefter kommer den ikke i vand, men som beskrevet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Her er min måde at indvi en ny lak pensel, det skal være tynde naturhår / børster, jeg "mishandler" spidserne på penselen ved at køre dem tundt på et stykke groft sandpapir så de spalter i spidsen. Så "flapper" jeg dem grundigt imellem fingrene for at få alle løse hår ud af børsten og stiller dem derefter ned i en gang lindolie til lindolien er trukket helt op under befæstningen af børsterne, lader den hænge og dryppe af hvorefter jeg vasker i terpentin. Jeg renser penselen hver gang jeg har brugt den i terpentin og hænger den til tørre. Når jeg så skal larkere igen indarbejder jeg lak i hele børsten / hårene, afstryger det overskydende og starter larkeringen med lidt lak på penselen af gangen. Det forhindre at der står luft oppe i børsten der kan trækkes med ned i lakken.
Gode råd med opstart af pensel - tak for det.

Undrer mig bare at det ike holder op under vejs. Det tager ca 3 timer at stryge alle delene, og det var absolut det samme fra start til slut.

Køber en ny pensel i dag og prøver at behandle den anderledes inden sidste omgang lak.
Køb en med naturhår, jeg plejer at bruge en oval. Og så langsomt også med dypning i lakken.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og lad være med at stryge penselen af på kanten af dåsen når du larkerer, det kan også give luftbobler i lakken.
hej engel vil du bytte kone med min for jeg må ikke dyrke min hobby i stuen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Kan du sende et billede
Var ved forhandleren af Tonkinlakken idag for at beklage min nød.

Ifølge ham er det ikke pensel eller behandling af samme der er problemet, men håndteringen af lakken.

Efter den er rørt (i mit tilfælde vendt forsigtigt rundt i bøtten da den kun har aftapningshul og derfor hældes over i anden emballage) skal den stå min. 1 time og helst mere inden brug. Han påstår at lakken grundet det høje indhold af Tonkin? danner luftbobler ved omrøring. Alle disse skal være væk inden brug. Ydermere er det aldeles forbudt at tøre penslen af i den beholder lakken bruges fra - men skal tørres af i anden beholder hvorefter lakken efterfølgende kan hældes tilbage i den oprindelige bøtte.

Vil prøve både at behandle pensel anderledes samt lade lakken stå inden brug.

Er nu ret sikker på at de fleste luftbobler fremkommer idet jeg stryger penslen over emnet - umiddelbart kunne jeg ikke se dem i lakken inden behandling. Desuden tog behandlingen ca 3 timer ialt, hvorfor de sidste behandlede emner burde gå fri - hvilket ikke var tilfældet.

Håber projektet bliver bedre når jeg prøver igen en af de først kommende dage
står netop med akkurat det samme problem, små kratere i lakken som skyldes luft, de kommer først når der stryges med penslen ( lakken er le tonkio... et eller andet) hvad er løsningen????
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også