Overfladebehandling træ!

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv million gange før, men jeg har specifikke spørgsmål...

Jeg ELSKER den fantastiske glød fra hølglanslakeret Teak, derfor mit spørgsmål.

Har allerede produceret komplet Teakdørk til min Faaborg, og har olieret agterpladen med Sika olie, MEN er nervøs for at den med tiden bare får en mørk "glød" - synes jeg faktisk allerede den har!
Alt andet aptering er/bliver lakeret med højglanslak - alt nyproduceret i massiv/fineret Teak.

Spørgsmål:

1: Kan lakering med Tonkinlak bibeholde den flotte nuance teaken har nu? Naturligvis med vedligeholdelse hvert år.
2: Kan jeg pudse agterpladen og lakere den efterfølgende med et flot resultat, eller vil behandlingen med Sika olien kunne ses? Kan jeg overhovedet lakere oven på olien?
Dørken er produceret af 6mm massive teak stave med sort Sika fuge mellem.
3: Kan lak holde på dørken? Forventer at give 8-12 lag lak. Vil det sprække så der kan komme vand mellem lagene? Olien er jo mere fleksibel, ikke?

Skridsikkerhed er ikke et spørgsmål, kun æstetik!
Båden er en 20 fod snekke der udelukkende skal bruges til hyggesejllads/fisketure i det sydfynske øhav. Nodderne er lavet så de er lidt over niveau, altså vil de give fast grund. Samtidig vil dørken ikke være fugtig, men rengjort så snart der er antydning af vand/fugt indvendigt :-)

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej undskyld denne vej ind
kan ikke finde hvor mang spørger om bordplader i øvrigt
er der nogle der ved om man kan give en sæbebehandlet ASK bordplade lak for at det bedre kan holde overfladen pæn

v.h.  Torben

Glud

Hej UllaTorben.
Du vil få svært ved at larkere træ der er mættet med sæbe !
Og så skal du altså starte din egen tråd !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
tak for dit svar jeg prøver lige at finde ud af hvordan man startetn en tråd

Glud

Vi har generelt ikke meget mere end de 18 grader i stuen, hvor det hele er lakeret... Bortset fra sidste lag med sprøjte - Uden for i gårdhaven med 10-12 grader. Boblerne kom alligevel, og forsvandt ikke.
Tonkin er ikke engang så tyktflydende som Epifanes (der faktisk er temmelig drøj)
Da jeg lakerede med Epifanes kom boblerne ikke idet jeg trak med penslen, det gjorde de med det samme med Tonkin og de var umulige at trække ud igen.
Efter omrøring af Epifanes er der stort set ikke bobler i lakken, det er der i den grad i Tonkin. Hvorfor jeg lod Tonkin hvile over 30min inden jeg benyttede den - lige meget hjalp det....
Du har nok fået en mandags dunk, det er dem med boblekocentration
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Helt enig

Iøvrigt er resultatet faktisk blevet ok:

Eller rettere sagt... Fantastisk
Her blot det lille skab med 2 faste "kasser" bag lågen. Skal monteres SB-side hvor der tidligere blot var en X-finer plade???? 9*Tonkin + 1*Epifanes.
Har ikke lige fået knipset af alle de andre dejlige ting der er produceret over vinteren, men der er altså nogle fine produkter/detaljer iblandt
Hmmm ! hvad mon du vil bruge næste vinter til, nu har du jo efterhånden fået en perfekt båd.
Huset er på 300m2 og fra 1777
Bilerne fra 1985/1984
Projekt omlakering lykkedes alligevel med flot resultat.

Dørk:
8*Tonkinlak, sidste lag sprøjtet for at undgå bobler:

Andet lys:

Motorkasse: Ligner faktisk der ligger en glasplade på toppladen!

Batterikasse under knageror: (selve kassen støvet)
6*Tonkin + 1*Epifanes med pensel:

1 bordplade + 1 topplade til skab:
7*tonkin + 1*epifanes med pensel:

"slingrelister" ruf:
6*Epifanes med pensel:

Er meget spændt på hvor godt dørken holder. Normalt vil man vel blot oliere....
Båden skal dog udelukkende bruges til hyggesejlads i Svendborgsund og omkringliggende øhav, men alligevel.

Regner med hvert år at demontere, og så sprøjte det hele 1 gang. Det er faktisk meget hurtigere når blot alle delene er klar.
Det ser rigtig flot ud, og du behøver altså ikke larkerer hver år. De næste par år kan du klare dig med en blød klud med terpentin. Det værste ved at larkere dørken er at den bliver som en skøjtebane når den er våd !
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også