Overfladebehandling træ!

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv million gange før, men jeg har specifikke spørgsmål...

Jeg ELSKER den fantastiske glød fra hølglanslakeret Teak, derfor mit spørgsmål.

Har allerede produceret komplet Teakdørk til min Faaborg, og har olieret agterpladen med Sika olie, MEN er nervøs for at den med tiden bare får en mørk "glød" - synes jeg faktisk allerede den har!
Alt andet aptering er/bliver lakeret med højglanslak - alt nyproduceret i massiv/fineret Teak.

Spørgsmål:

1: Kan lakering med Tonkinlak bibeholde den flotte nuance teaken har nu? Naturligvis med vedligeholdelse hvert år.
2: Kan jeg pudse agterpladen og lakere den efterfølgende med et flot resultat, eller vil behandlingen med Sika olien kunne ses? Kan jeg overhovedet lakere oven på olien?
Dørken er produceret af 6mm massive teak stave med sort Sika fuge mellem.
3: Kan lak holde på dørken? Forventer at give 8-12 lag lak. Vil det sprække så der kan komme vand mellem lagene? Olien er jo mere fleksibel, ikke?

Skridsikkerhed er ikke et spørgsmål, kun æstetik!
Båden er en 20 fod snekke der udelukkende skal bruges til hyggesejllads/fisketure i det sydfynske øhav. Nodderne er lavet så de er lidt over niveau, altså vil de give fast grund. Samtidig vil dørken ikke være fugtig, men rengjort så snart der er antydning af vand/fugt indvendigt :-)

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nååå ja. Så "rejser" træet sig og evnen til at suge behandlingen bliver mere ensartet.

Efter "vanding" slibes toppene lige af, ikke?
Der menes gulvet du går på, for ikke at hvirvle støv op.
Ikke vande det, der skal lakeres

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Haha, det kunne den sagtens

Plejer altid når jeg bejdser at fugte emnet først for at få et ensartet resultat. Troede lige det var det du mente - selv om jeg faktisk burde vide du aldrig ville kalde en dørk for gulv.

Lakerer det hele i stuen på sofabordet/spisebordet. Ikke sikkert fruen bliver videre begejstret hvis jeg også begynder at vande det massive birkgulv.... Så populært er det heller ikke at beslaglægge stuen i flere uger i forvejen
Jeg tror der er rigtigt mange mænd der gerne vil have opskriften på hvordan du dresserer fruen til at stå model til din hobby i stuen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tjaa deeeet

Værkstedet er ikke opvarmet og altså for koldt til lakering lige nu - Iøvrigt vil der altid være for støvet.... Der kører jævnligt overfræser, rundsav, båndsliber mm.

Stuen har den perfekte temperatur og størrelse til at kunne udfolde sig, og samtidig kan vi hygge os lidt mens jeg lakerer - Værkstedet gider hun ikke komme på, der er alt for rodet Hun respekterer heldigvis min passion for "gør det selv" og det indebærer somme tider at resten af huset inddrages til formålet.
Så fik jeg afhentet min Tonkinlak, og den er fantastisk at arbejde med synes jeg.
Skulle starte fra 5. lag på apteringen, og den er mere behagelig at stryge på end den Urethanlak jeg har brugt til de 4 foregående lag. Fortyndede med 25% veg. terpentin og umiddelbart ser det rigtig flot ud - bortset fra at stuen stinker voldsomt:-)
Kan næsten ikke vente med at give de sidste 3-4 lag, men hærdetiden er min 24 timer, så jeg regner med at lakere hver anden dag.

Har lavet en prøve på en rest af dørken påført Sika olie, og umiddelbart ser det ud til at det tørrer op i noddemassen. Hvis det er tilfældet bliver hele dørken også behandlet med Tonkinlakken....
Lige en lille opdatering.
Tonkinlakken tørrer rent faktisk op på nodderne (det var agterpladen - den vinklede - der tidligere havde fået Sika olie) så nu får hele dørken til styrehuset altså lak.....
Synes selv gløden i Teaken bliver fantastisk flot med klarlak, og så forventer jeg den kan forblive sådan med vedligeholdelse!

Forventer at give min 8 lag, selvom det er et ret stort arbejde Ikke mindst fordi jeg også har produceret 2 nye skabe, motorkasse, styrekasse og batterikasse

Mon ikke belønningen kommer når det hele skal monteres i båden til foråret?

Bare for at sige noget, " hva sa jeg "

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af lynæs på 14 feb 2011 20:31
Bare for at sige noget, " hva sa jeg "
Ja nemlig!
Det er super med lidt indspark når man selv tror tingene er kørt ud af kun 1 spor.

Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også