Overfladebehandling træ!

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv million gange før, men jeg har specifikke spørgsmål...

Jeg ELSKER den fantastiske glød fra hølglanslakeret Teak, derfor mit spørgsmål.

Har allerede produceret komplet Teakdørk til min Faaborg, og har olieret agterpladen med Sika olie, MEN er nervøs for at den med tiden bare får en mørk "glød" - synes jeg faktisk allerede den har!
Alt andet aptering er/bliver lakeret med højglanslak - alt nyproduceret i massiv/fineret Teak.

Spørgsmål:

1: Kan lakering med Tonkinlak bibeholde den flotte nuance teaken har nu? Naturligvis med vedligeholdelse hvert år.
2: Kan jeg pudse agterpladen og lakere den efterfølgende med et flot resultat, eller vil behandlingen med Sika olien kunne ses? Kan jeg overhovedet lakere oven på olien?
Dørken er produceret af 6mm massive teak stave med sort Sika fuge mellem.
3: Kan lak holde på dørken? Forventer at give 8-12 lag lak. Vil det sprække så der kan komme vand mellem lagene? Olien er jo mere fleksibel, ikke?

Skridsikkerhed er ikke et spørgsmål, kun æstetik!
Båden er en 20 fod snekke der udelukkende skal bruges til hyggesejllads/fisketure i det sydfynske øhav. Nodderne er lavet så de er lidt over niveau, altså vil de give fast grund. Samtidig vil dørken ikke være fugtig, men rengjort så snart der er antydning af vand/fugt indvendigt :-)

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved er det for at lakken bedre "suger" ind i fineren i første lag, istedet for at "lægge" sig oven på.

Det er alle andre lag der skal trækkes på som Lynæs også skriver, det første skal gerne ind i fineren/træet.
Så giver jeg lige opskriften ved 8 lag !
Første 2 lag smørres på med 50 % terpentin, der slibes efter hvert lag så alle strittere fjernes, så 4 lag med 25 % terpentin også med mellem slibning, 1 lag med 10 %  og afslut med et ufortyndet lag. Læg det på som Lynæs skriver, de 2 første lag må godt "nuldres" på.
Så skulle det kunne holde i mindst 5 år.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
og hvilken kornstr. bruges der til at slibe mellem lagene
Da Tonkinak,som tidligere nævnt ikke svinder ved afhærdning, er det muligt at anvende grovere slibepapir. Efter første lag fortyndet 50% slibes med korn 180. Derefter 1 lag 50% efterfulgt af 1 lag 25% uden mellemsibning. ( tidsintervaller, som foreskrevet på dåsen skal overholdes, ellers skal der mellemslibes ). Derefter slibes med klods med korn 320, så man kan se, at der ikke er høje punkter/ striber. Så 2 lag med 25 % fortynding igen uden mellemslibning. Igen slibning korn 320 og 2 lag 10%fortyndet. Slibning korn 420 og sidste lag ufortyndet.
Det er at anbefale at anvende vandslibepapir. Og skal det være helt super ( sidste lag ) så brug en ny/ren pensel, anvend harpikskud til støvfjerning, og ta' lakken fra en ny dåse, eller gem allerførst en sjat, som penslen ikke dyppes i under processen, max støvfrit.
Det kan være en fordel at lune lakken i sidste lag en smule, så løber det lettere sammen uden ujævnheder.
Til fortynding anvender jeg vegetabilsk terpentin, det lugter stærkt af havn og træskibe

Dette er min personlige måde, som kan afvige fra Tonkins egen brugsanvisning, som er beskrevet på dåsen. Det er min erfaring at det holder problemfrit på skroget i 4år og på overbygning og vandrette flader 2-3 år.
Vedligeholdelse: afvaskning og slibning med korn 420 og derefter 1 lag ufortyndet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der skulle stå harpiks- klud. Og så husk tøj m.v. som ikke støver

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Etiketten på dåsen.  

                                      Tonkinlak Original
Håndværksmæssigt fremstillet klassisk lak på linolie og kinesisk
træolie. Elastisk og slidstærk, eminent vedhæftning. Modstandsdygtig
over for vejr- og temperaturudsving, sol og salt. Kan pigmenteres,
poleres og matteres. Påføring: Renslibning m. papir 100. Emnet skal være
støv- og fedtfrit. Affedt evt. med terpentin el.l.    Fortynd evt.
første lag (vegetabilsk terpentin). Stryg i tynde lag med god lakpensel
med naturhår. Opvarm evt. lakken let i vandbad. Er laget ikke tyndt nok
vil næste lag ”perle”.   Det er vigtigt, at forudgående lag er godt
hærdet inden næste lag påføres. Mellem lagene: Min. 24 t.  (20° C, god
ventilation). Mellemslibning (papir 300-400) hvis lakken viser tegn på
ikke at binde, ellers kun efter første og forud for sidste lag - ved
opbygning af tyk film også mellem ca. hvert 3. lag. Antal lag: Træ -
indendørs 2, gulve 3 (undgå at betræde gulvet de første 48 timer, undgå
tung belastning de første uger), ude mindst 4, skibsmaster o.l. mindst
8. Metal – mod korrosion mindst 4 lag uden mellemslibning. Vedligehold:
Et tyndt lag efter let slibning m. papir 300-400. Rækkeevne: Ca. 20
m2/l. 0,25 - 0,5 - 1,2 - 2,5 l. MAL-kode 00-1 (1993). VOC <5g/l (kat. e,
grænseværdi 400 g/l). www.fyravindar.dk
Lakken trækker skind efter åbning – minimer det ved at komme 1 tsk
terpentin på lakken i dåsen og puste ind i dåsen mens du lukker låget.
Evt. urenheder kan sis fra med nylonstrømpe el.l. finmasket stof.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Glimrende med beskrivelser... Tak for det til jer begge, i er jo meget tæt på hinanden, så der må være noget om at den indtil sidste lag skal fortyndes - trods det det ikke fremgår af etiketten.
Skulle gerne modtage 2,5 ltr imorgen eller senest Fredag.

Har noget aptering der indtil videre har fået 4 lag af min Akzo Nobel gl90 bådlak.
Skal jeg bare bruge jeres beskrivelse fra lag 5, eller er der andet jeg bør være opmærksom på, når nu jeg fortsætter med Tonkinlakken?
Sælgeren af Tonkinlakken råede mig til kun at give 3 lag på dørken for at det ikke skulle blive for blødt - beskrivelsen på etiketten siger jo også 3 lag på gulve, så det giver vel mening?
Du matsliber bare inden næste lag. Jeg er ikke begejstret for lakerede dørke, så ingen erfaring der, ville selv søge råd hos Margareta, men lønninger som betrædes meget, har jeg altid lakeret, som alt andet. Aldrig bemærket blødhed, eller ridser fra fodtøj.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvis du har mulighed for det så "vand" lige gulvet inden du larkerer, du bruger bare en blomster vandforstøver
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også