Overfladebehandling træ!

Ja jeg ved det... Emnet har været oppe en halv million gange før, men jeg har specifikke spørgsmål...

Jeg ELSKER den fantastiske glød fra hølglanslakeret Teak, derfor mit spørgsmål.

Har allerede produceret komplet Teakdørk til min Faaborg, og har olieret agterpladen med Sika olie, MEN er nervøs for at den med tiden bare får en mørk "glød" - synes jeg faktisk allerede den har!
Alt andet aptering er/bliver lakeret med højglanslak - alt nyproduceret i massiv/fineret Teak.

Spørgsmål:

1: Kan lakering med Tonkinlak bibeholde den flotte nuance teaken har nu? Naturligvis med vedligeholdelse hvert år.
2: Kan jeg pudse agterpladen og lakere den efterfølgende med et flot resultat, eller vil behandlingen med Sika olien kunne ses? Kan jeg overhovedet lakere oven på olien?
Dørken er produceret af 6mm massive teak stave med sort Sika fuge mellem.
3: Kan lak holde på dørken? Forventer at give 8-12 lag lak. Vil det sprække så der kan komme vand mellem lagene? Olien er jo mere fleksibel, ikke?

Skridsikkerhed er ikke et spørgsmål, kun æstetik!
Båden er en 20 fod snekke der udelukkende skal bruges til hyggesejllads/fisketure i det sydfynske øhav. Nodderne er lavet så de er lidt over niveau, altså vil de give fast grund. Samtidig vil dørken ikke være fugtig, men rengjort så snart der er antydning af vand/fugt indvendigt :-)

68 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lynæs på 06 feb 2011 07:52
Tonkinlak og Epifanes er de eneste,som holder på teak, min egen erfaring er kun med Tonkin. Det vil blive fantastisk flot og se ud som om teak'en ligger et stykke nede. Begge lakker har en smule farve. Der bliver ingen lagdeling i lakken og Tonkin er meget fleksibel. Problemet er fugerne, som når de rager op over træet, vil blive mekanisk påvirket af fodtøj, og jeg tror ikke nogen lak kan holde til at fugen ændrer sig så meget som den vil gøre. Så hvis du vil lakere, skal fugen være plan med teak'en. Jeg kender ikke Sika olie og ved derfor ikke om lak vil hæfte på det. Men jeg ville i dette tilfælde forsøge at fjerne så meget af det, som muligt med fortynder. Og iøvrigt tørre al teak'en over med fortynder lige inden første lag lak.

tilføjet senere.

Det oplyses, at olien indeholder en del voks, det dur ikke at lakere på, så afvaskningen er højest påkrævet, og jeg tror gentagne gange er nødvendig, med hyppig skift af klud.

Held med foretagenet. Husk at følge brugsanvisningen hvad angår tidsintervaller. Og så brug slibeklods ved mellemslibning, for at fjerne de højeste strøg og få det HELT plant inden næste næste lag, det er alfa og romeo ved en flot lakering.

Og så husk lige at penslen kun må trækkes een vej, ikke frem og tilbage, hvilket gi'r små luftbobler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svaret Lynæs.
Jamen så skal det lakeres, ingen tvivl!

Så skal nodderne bare pudses i niveau, og agterpladen renses med fortynder samt pudses.
Ved jeg bliver mere glad for det blanke look.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bortset fra 1. lag, som skal masseres godt i, gerne med en meget korthåret pensel, så skal lak LÆGGES på . Ikke som maling med en masse strøg. Stille og roligt og, som sagt, fra een side.
Jeg påregner billeder af det færdige resultat.
Hvi du ikke har købt lakken er der et link til Margaretha på min side, hun ved en masse om det. Men yderligere hjælp her ydes gerne, der er lidt småtricks.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har endnu ikke købt lakken, så jeg kigger lige på din side i aften.
Tricks er altid velkomne, jeg hader at gøre ting om eller få et dårligt resultat trods de bedste intentioner.

Billeder skal jeg nok uploade når projektet er færdigt. Der går dog nogle uger - lakeringen alene vil vel strække sig over 3-4 uger.
Når jeg skriver lægges på , er det altså ikke i tykke lag. Så tyndt som muligt, men uden at tvære rundt i det. Træk ud i tynde lag fra een side.

Her er et link udenom min side, og jeg har ingen økonomiske bindinger til forretningen, men jeg synes godt om forretningskonceptet, som bl.a. baserer sig på at beskytte træ, i al almindelighed, på en naturlig måde.

   http://www.fyravindar.dk/shop/45-foredrag-om-maling

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hmm det er muligt at kun aptering bliver lakeret med Tonkinlak, og ikke dørken.

Lavede en prøve på et lille stykke afskåret dørk.
Rensede i acetone (er bange for fortynder ødelægger nodderne/noddemassen?) og pudsede efterfølgende med korn 100.
Prøvelakerede med en Højglans Nordsjø (Akzo Nobel) bådlak jeg har en smule stående af.
Ser fint ud på Teaken, men den tørrer desværre ikke op på nodderne - det er nok den voks du omtalte Lynæs der har spærret for indtrængning af lak.
Mener jeg har et lile stykke mere, så der må jeg prøve med fortynder.
Ellers må dørken desværre behandles med den indkøbte Sika olie.....
Du kan jo vælge hvad du vil,acetone er ok. Men den lak du har forsøgt med, har nok ikke megen lighed med tonkinlak, som stort set kan bruges på alt.

Jeg kan se det er urethanlak, men Tonkin udelukkende er naturprodukt, lette og tunge olier, altså ingen lighedspunkter i selve materialet. Disse lindoiler har den egenskab at de udvider sig ved afhærdning, hviket bevirker at små revner/huller hvor lakken kan trænge ind bliver fyldt helt ud. Urethanlak svinder ved tørring . Sikkert uden betydning i dit tilfælde.
Jeg tvivler på at urethanlak holder på teak udendørs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Måske du har ret, det håber jeg!!!
Skal under alle omstændigheder have Tonkinlak, så jeg venter med næste prøve indtil den er modtaget.
Og så hørte jeg lige at der skal blandes terpentin i lakken (5050), første gang der skal males ubehandlet finer, kan det passe? og hvorfor
Det er rigtigt, står i brugsanvisningen. Det er for at øge indtrækningsevnen. På finér er det meget nødvendigt at forsegle alle snit, også de fabrikslavede, epoxy er meget effektivt. Det skal gøres for at fugt ikke skal kunne trænge ind og komme under lakken. Man kan sommetider se misfarvninger omkring et vindue i en båd. Det er et typisk eksempel på manglende forsegling af udskæringer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også