Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, hvordan sætter jeg egentlig en 12V blæser til mit setup?

\ Nevil

Tja. Din 12v på dit interface kan ikke trække det. Så medmindre du vil til at tilføje en dc-dc konverter eller en trafo, Så vil jeg nok tage 12v fra din pc. Det er vel alligevel en PC-blæser du vil monterer, så om den sidder inde i pc'en eller udenfor er vel ligemeget.
Jeg har givet dig et link til MOLEX pc-stikket tidligere.
Skrevet af Henrik R på 21 feb 2011 16:37
Din 12v på dit interface kan ikke trække det ... så vil jeg nok tage 12v fra din pc. Det er vel alligevel en PC-blæser du vil monterer, så om den sidder inde i pc'en eller udenfor er vel ligemeget.
Du har ret Henrik - god pointer  Mange tak for svaret. Var netop i tvivl om hvorvidt 12V tilslutningen på interface-kortet var en 12V udgang, som jeg kunne benytte til formålet.

Hvor store skal de enkelte sikringer på Fuse-blocken være? Skal de afspejle de ampere som de tilsluttede moduler maksimalt kan trække og hvad gør jeg så med 4,2A og 7,3A - runder jeg op eller ned til nærmeste sikringsstørrelse?

\ Nevil

Hvis du bruger Mach3 kan du koble alle dine home og limit kontakter i serie. Du sparer 3 indgange og en masse kabler i kabelbakken.
Skrevet af Henrik R på 21 feb 2011 16:57
PS.. hvor i landet bor du?
Jeg bor i Midtjylland mellem Skanderborg og Silkeborg...

\ Nevil

Skrevet af DLG på 21 feb 2011 16:55
Hvis du bruger Mach3 kan du koble alle dine home og limit kontakter i serie.
Jeg har, som det også fremgår af mit diagram allerede serie-forbundet mine limit kontakter, men da jeg endnu ikke har ret megen forstand på Mach3 og den måde det hele fungerer på, gik jeg egentlig ud fra af home kontakterne skulle kunne registreres hver for sig, så programmet kunne nulstille efter de enkelte aksers konkrete nulpunkter - men der er måske noget jeg har fået galt fat i? 

\ Nevil

Skrevet af Henrik R på 21 feb 2011 16:57
Du skal runde ned. Hjælper jo ikke at komponenter allerede er brændt af når sikringen springer.. 
Jeg behøver vel egentlig ikke sikringer for stepper drive modulerne, når der står"Überspannungs- und Kurzschlußschutz " i specs?

\ Nevil

I Mach3 kan du gør som det passer dig.
Du fortaller Mach3 hvilken motor er Z akse og om den skal køre den ene eller den anden vej, når du trykker på Ref All Home. Og så er programmet ligeglad med, hvilken kontakt aksen rammer. Når kontakten bliver ramt, går den i gang med en anden akse , så derfor kan de kobles alle sammen i serie. Du kan også stå med en kontakt i hånden og trykke på den 3 gange, så bliver alle akser nulstillet:-) Ikke helt, fordi om den skal nulstille når den rammer kontakten skal også vælges i Mach. Men hvis du ikke skal bruge så mange indgange, så er det også ok.
DLG: Mange tak for din forklaring. Nu forstår jeg hvordan det fungerer. 

I første omgang laver jeg kun tre akser, men jeg har planer om, på et senere tidspunkt, at lave en fjerde akse vha. et rundbord, men så fungerer det formodentlig anderledes med home kontakten !?

\ Nevil

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis