Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De gør det også når de ikke er monteret på fræseren, så jeg tror ikke det er fordi jeg presser dem og de staller jo ikke, men går ligesom op i gear og tilbage igen.

Men nu er jeg totalt newbie, så jeg ved ikke om step motorer normalt gør sådan og om programmet evt. tager højde for det !?

\ Nevil

Jeg har kun prøvet noget lignende når de staller. De presses til at køre hurtigere end de kan. De kan accelerere og pludselig gå i stå.
Det er en driver test i Mach3 mappen. Du skulle måske prøve at checke om din PC kan klare det. De fortæller lidt om det i de video tutorials.
Hvis det ikke det, må du vente på flere forlslag.
Jeg har 3 styringer med ca 3 - 4,2 amp motorer. Motorerne kører stabil med ca 10 omdr i sekundet.
Det siges at mindre motorer kan køre hurtigere.

Her er, som tidligere lovet, en gennemgang af CNC ombygningen af min fræser. Jeg er endnu langt fra færdig, men maskinen virker nu, i bund og grund, som den skal og har allerede været igang med at fræse de første emner, hvilket var beslagene til montering af de tre step-motorer, som i første omgang blot var lavet "quick-and-dirty" i MDF plade.



Midlertidige MDF-beslag



Alu-beslag under produktion


Hele opsætningen (skal vist også have gjort noget ved de ledninger...)


Styringen:

Alle elektriske komponenter er monteret i et metal-kabinet, men jeg har endnu ikke fået lavet de endelige for- og bagplader. En test-plade af pap viser dog hvordan det cirka kommer til at se ud, men det er sandsynligt at jeg laver om på designet, da jeg skal have plads til flere stik. Der ligger i øvrigt et status board nederst i kabinettet, hvor jeg vælger at forlænge alle dioderne op i fronten, så de kan sidde på en pæn og overskuelig måde og der skal også lige tilføjes en ventilator bagerst, da det genererer en del varme, når der er gang i motorerne.


Komponenterne



Kabinettet med mockup front


Se en samlet oversigt med priser, over de brugte komponenter, nederst i dette indlæg.


Step-motorerne:

Jeg har valgt motorernes størrelse ud fra at de minimum har samme specs, som dem der leveres til det originale CNC kit fra Optimum. Derved burde de jo kunne klare opgaven uden at stalle, men jeg kan jo altid ombygge med lidt gearing senere, hvis der, mod forventning, skulle blive brug for flere kræfter. 


Alle step-motorerne er monteret direkte på akserne og udelukkende ved brug af eksisterende huller. Det eneste destruktive jeg har foretaget mig på fræseren er at save gevindet for enden af spindlerne af, så motorerne kan komme så tæt på maskinen som mulig, for at mindske slør. Z-aksens motoraksel skal dog også lige kortes et par centimeter, da den hænger unødvendig langt ude og er meget tungere end de andre motorer.



X-aksen



Y-aksen



Z-aksen (ikke færdigt)


Alle tre beslag er tegnet i CAD programmet Alibre Design PE, mens jeg har brugt CAM programmet Cut2D til at generere gcodes og endelig er de fræst i 10mm tykt aluminium med styreprogrammet Mach3.


Probe-tool:

Ved et lykketræf faldt jeg over en tråd på nettet, som beskrev hvordan man nemt kan udbygge sit CNC setup med en probe til automatisk at finde hullers centrum, Z-overflader samt X og Y kanter. Det er så simpelt og så utrolig brugbart, at det næsten burde være løgn, men det er det ikke og det virker helt fantastisk :-)


Det fungerer kort og godt ved at man tilslutter emnet og værktøjet til hhv. et frit input i Mach3 og GND og når så værktøjet rører ved emnet, så danner det et kredsløb og Mach3 registrerer kontakten, hvilket så tillader de nævnte funktioner. I kan se på billedet af min X-akse, at jeg har klipset en banan til dræn-tutten på krydsbordet og den anden banan sætter jeg så fast på emnet eller et hjælpe-emne og så skal man bare trykke på den ønskede funktion. 



Mach3 udbygget med probe-funktionalitet (MachBlueScreen)


Men se selv tråden her og gør endelig jer selv den tjeneste, at se at få tilføjet den funktion til jeres maskiner – I vil ikke fortryde det!


Fremtidsplaner:

- At få monteret stop- og home-switche.

- At få styr på ledningerne mellem kabinettet og maskinen.

- At få bygget kabinettet færdig.

- At få udskiftet de originale trapez-spindler med kugle-spindler, så jeg kan slippe af med den smule slør der pt. bla. giver små kanter i de kurvede snit.

- At tilføje en 4. akse i form af et step-motoriseret rundbord.


Komponenter og budget:

Breakout board: kr 370,00

Status LED board: kr 195,00

Leadshine M542v2: kr 885,00

Leadshine M880A: kr 800,00

Stepmotor 3Nm: kr 735,00

Stepmotor 4,5Nm: kr 735,00

Akselkoblinger: kr 405,00

Strømforsyning 48V/7,3A: kr 360,00


Metal kabinet Unicase 4: kr 820,00

Diverse kabler: kr 250,00

Diverse elektronik komponenter: kr 850,00

Diverse bolte og alu til beslag: kr 400,00

Samlet pris (indtil nu): kr 6.805,00


Hertil skal lægges omkring kr. 5.800,00 for kuglespindlerne, da de er et must, hvis man vil arbejde seriøst eller som jeg – i meget små størrelser.


Det er vist hvad der er at fortælle indtil nu, men jeg vender naturligvis tilbage senere, når der er nyt at berette. Er der spørgsmål eller kommentarer til ovenstående, må I endelig skrive :-)


\ Nevil

Det ser rigtig godt ud det du har lavet!

Lad os endelig høre mere om dine oplevelser når du har brugt maskinen noget mere.

Jeg synes at have læst et sted at man skal undgå switchmode strømforsyninger fordi de kan drille stepmotorstyringen. Er det ikke en switchmode du har i kassen der?

Jeg forstår ikke helt det med den kantsøger/probe, for at man kan slutte en forbindelse mellem emne og værktøj, skal der jo ikke være forbindelse til at begynde med og det er der da på min maskine. Hvor elektrisk isolerer du emne og værktøj fra hinanden?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis