Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
løsningen men den løse skive er bedre da den giver mindre tab når møtrikken belastes.
Husk at lave den i et andet og gerne blødere matriale end gevindstangen, ellers æder de hinanden og så er det først problemerne kommer...


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Har som sagt købt programmet Alibre Design PE, som er et rigtig godt parametrisk 3D CAD program, hvor der i den store version Alibre Design Expert er et integreret CAM modul

Da jeg endnu ikke ved ret meget om CAM, vil jeg lige høre om der er nogen der kender dette modul og som kan give mig en idé om, hvorvidt det kan bruges til noget ifm. en 3D fræser? Ved godt der er mange gode alternativer, men det at det er integreret virker som en god idé, når man er i en udviklingsfase. Man kan også opgradere til større moduler, men så går prisen desværre også amok.

\ Nevil

En anden løsning på spindelmøtrikken er den som jeg selv bruger og som jeg er rigtig glad for. Den blive, til en vis grænse, bedre jo mere den kører.
Møtrikken er lavet i POM, bøsningen i aluminium og fjederen, ja i fjedertråd selvfølgelig
Ideen er at fjederen hele tiden trykker bøsningen op på den koniske del af møtrikken og dermed udligner slup.
Jeg har nogle tegninger på TG16 møtrik hvis nogen er interesseret.
Se eventuelt billederne i mit galleri.

light

Virker sådan en fjederbelastet anordning, når der arbejdes med maskinen.
Ved belastning, den vej den har fjernet sløret, vil den vel bare fjedre tilbage.
Det kræver jo man kun belaster spindlen, til samme side.

På gammeldags manuelle drejebænke, og fræsere, var der i spindelmøtrikken ofte fræst en vandret rille helt igennem, så kunne der strammes omkring spindlen, i hele mørtingens længde.

mvh jens

Den fungerer fint begge veje fordi den klemmer gevindet sammen om spindelen.
Det var lidt "prøv og fejl" at finde ud af hvor meget fjederen skulle trykke for at det kørte ordentligt fra start af men efterhånden som den har kørt lidt fungerer det rigtig godt og sluppet er nede på et par hundrededele.
Hvis jeg tager fat i slæden og trykker/trækker flekser den lidt men det jeg har fræst indtil nu har ikke lidt under det, der skal tages noget fat for at den gør det.

Edit:
Hmm, fjederen sættes på bøsningen som så trykkes ind over den opslidsede del af møtrikken. Når møtrikken er sat på spindelen kan bøsningen ikke komme ud over den koniske del af møtrikken, men presser den en smule sammen.
Tegningen er eksploderet, så det jeg kan se hvad du mener

light
Annonce
Jeg har nu (endelig) modtaget de vigtigste dele til ombygningen og vil nu bruge weekenden til at lave en lille forsøgsopstilling og se om der er hul igennem fra computeren :-)

Men jeg skal også lige have indkøbt de sidste småting og jeg har i den anledning et par spørgsmål:

1) Kan jeg bruge mikrofonstik til at tilslutte steppermotorernes fire ledninger til motorstyringerne?
2) Synes ikke jeg kan se nogle sikinger på nogle af de elektriske dele. Hvordan og med hvad skal jeg sikre det hele med sikinger?

Jeg håber der en venlig sjæl der kan svare på mine spørgsmål :-)

\ Nevil

Mht. sikringerne er det så nok bare at bruge sådan en afbryder med sikring her eller skal der mere til?

\ Nevil

Jeg har nu kigget lidt på hvordan det hele skal sættes sammen, og da der er et par steder jeg er lidt i tvivl, har jeg tegnet et wire-diagram af det hele (se evt. vedhæftet PDF nederst i indlægget), sådan som jeg umiddelbart mest tror på det skal tilsluttes og så håber jeg der er nogen der kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:




1) Hvordan skal parallelkortet have strøm? Skal der, som Henrik R skrev i denne tråd den 9. februar, tilføjes en 5V stømkilde? Ham der har solgt mig stumperne, nævnte ikke noget om 5V, så derfor vil det undre mig hvis det forholder sig sådan !?


2) Er stop- og home-switchene tilsluttet korrekt?


3) Er det med sikringerne måden at gøre det på og hvor store skal sikringerne være for at sikre?


Manualerne til de enkelte komponenter er vedhæftet nederst i indlægget.

Vil meget gerne høre jeres input, da det her ikke just er et område hvor jeg er ekspert ;-)


\ Nevil

Det ser jo nydeligt ud..

Og dit interface kort laver 5 og 12 ud fa de 48 volt du påføre den. Så du har ikke behov for at gøre mere

PS. Har du selv lavet det diagram.. det ser proff ud

Henrik
Skrevet af Henrik R på 20 feb 2011 17:25
dit interface kort laver 5 og 12 ud fa de 48 volt du påføre den. Så du har ikke behov for at gøre mere
Jamen, det gjorde jeg så ikke, og nu har jeg haft hul igennem fra Mach3 - dejligt 

Skrevet af Henrik R på 20 feb 2011 17:25
Har du selv lavet det diagram.. det ser proff ud
Ja, det har jeg – har en fortid i den grafiske branche 

\ Nevil

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis