Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Henrik R på 21 feb 2011 16:37
Tja. Din 12v på dit interface kan ikke trække det.
Jeg kom ved et tilfælde til at måle spændingen på 5V og 12V tilslutningerne på mit interface kort, og det viste sig faktisk, at der var den angivne spænding på, så jeg forsøgte mig med at tilslutte en ventilator til 12V porten, og minsandten om den ikke spinder som en mis 

\ Nevil

Skrevet af Henrik R på 22 feb 2011 09:08
Du må ikke lade dit interface kort trække blæseren. Mener at du max må trække 1 Amp. Du risikerer at brænde dit interface kort af. De 12v er KUN til små relæer.
12V ved 1A er lig med 12W og de blæsere jeg kigger på bruger max. 1,5W, så det burde vel ikke giver noget problem?

\ Nevil

Har fået følgende svar fra leverandøren ang. hvor mange ampere 5V og 12V tilslutningerne kan trække: "die Spannungsregler liefern jeweils 1A. Bei mehr Strom wird die Spannung reduziert, bei Kurzschluss schalten sie ab". På den baggrund og med det i mente at en blæser ikke trækker mere end max. 0,15A, så bør det vel ikke være noget problem at tilslutte den til parallelkortet.

\ Nevil

Hej Nevil,

Jeg har selv en BF16 og desværre laver Optimum ikke CNC kit til min fræser. Men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvor meget det har kostet dig at konvertere da jeg selv går og overvejer en konvertering.
Hej Futterama,

Jeg får lige lavet et indlæg med billeder, beskrivelse og priser, så du kan se om det er noget du har mod på at gå i gang med ;-)
Der går nok lige et par dage inden jeg får tid...

\ Nevil

Hej Nevil,

Det ville bare være helt perfekt, tak for det :-)
Efter et del timers roden rundt i diverse indstillinger og målen på diverse forbindelser, fandt jeg ud af at driverne som default var sat til kun at leverede 1A og da jeg fik den sat op til 4,2A, var det ligesom om det hele gik en hel del bedre, for der var ikke meget succes ved 1A ;-)

Men nu har jeg så efterfølgende fået kørt en del rundt med X og Y akserne og har rodet med en masse forskellige motorindstillinger, men uanset hvad jeg gør, så flipper motorerne til tider ud og ændrer hastighed og lyd ligesom om de pludselig kører ved dobbelt eller halv hastighed i et kort tidsrum. Kan ikke rigtig finde ud af hvad det er der sker og der er ikke rigtig noget system i hvornår det sker eller hvor lang tid det varer.

Er der nogen der har en god idé til hvad det kan være der er galt? (Jeg bruger Mach3)

PS: Jeg har ikke glemt af poste budget og billeder - det kommer :-)

\ Nevil

Er det ikke fordi du presser dem for meget? Har du prøvet at skrue lidt ned for Velocity i Motor tuning? Husk Save axis settings.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis