Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Jeanni på 23 jan 2011 05:42
Hold da op en diskussion jeg lige fik sat gang i

EISOE .... den dag du skal sælge, så risikerer du at den byggesagkyndige du skal have ind over for at få lavet en tilstandsrapport, faktisk ved hvad han laver. Du vil i så fald stå med en tilstandsrapport med en masse anmærkninger om ulovligheder..... er HELT sikker på at det ikke vil fremme dine muligheder for at få solgt !!
 Det er grunden til at jeg er så interesseret i om det er lovligt eller ej.

Tak for jeres indlæg

Hej Jeanni.

Ja, en vældig diskussion

Så er det jo godt at det jeg har lavet er lovligt - husk på at mine er 19mm og ikke 16mm tykke.

God søndag


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Jeanni på 23 jan 2011 05:42
Hold da op en diskussion jeg lige fik sat gang i

 Der er nogen af jer der har fat i vejledninger mm. helt tilbage fra 1985.... det der her er tale om er en hel 1. sal, på 70 m2, der i 2002 er blevet "pakket ind i profilbrædder".

Jeg er 250 % sikker på at var der den mindste mulighed for at GUMBS' var lovligt, så havde ejerskifteforsikringen IKKE dækket!!

EISOE .... den dag du skal sælge, så risikerer du at den byggesagkyndige du skal have ind over for at få lavet en tilstandsrapport, faktisk ved hvad han laver. Du vil i så fald stå med en tilstandsrapport med en masse anmærkninger om ulovligheder..... er HELT sikker på at det ikke vil fremme dine muligheder for at få solgt !!
 Det er grunden til at jeg er så interesseret i om det er lovligt eller ej.

GUMBAS ...jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket forsikringsselskab du har.

Tak for jeres indlæg


Topdanmark.

Og grunden til at mine lofter var ulovlige var at de var opsat mens bygningsreglementet har eksisteret og der har det aldrig være tilladt at opsætte 12mm plader på en spærafstand på 85-90cm. Der må afstanden højest være 60cm mellem befæstigelsespunkterne.    Om folk herinde vil kalde det forkert eller rigtigt må de selv om , men alle jeg har snakket med har sagt at disse lofter var opsat på en ulovlig måde pga den store befæstigelsesafstand. Kun en tykkere beklædning ville have været lovlig, da man ved en tykkere beklædning får en længere brændetid, der betyder at loftet hænger længere inden det falder ned ved en brand.....og det er vel egentlig ret logisk.

Selv vupti DBU

Jeg kan ikke finde Bilag B i SBI 189

Så en direkte link ville være fint her.


Derimod har jeg SBI 216 og Bilag 5 hertil.
Linken på Bilag 5 fører direkte til Erhvervs- og Byggestyrelsens forside.

Hvor der under Brandsikring af byggeri omtales 2 vejledninger i relation til brandkravene i BR10.
Den ene vedrører Enfamiliehuse.

Det må være den der er gældende for tiden.

Hej DBU.
Jeg har ingen SBI Anvisninger på tryk. Kun dem der er adgang til nettet.

Jeg har osse en udgave af af SBI 189,  En "til orientering udgave" hvortil der ikke er noget "Bilag B". g der refereres heller ikke i teksten til et "Bilag B"
Men teksten i det emne vi diskuterer findes i selve anvisningen, side 117.

Se her; http://www.ebst.dk/file/5503/sbi_anvisning_om_br07.pdf 

Den vejledning der er udarbejdet i forbindelse med B10 og som er gældende nu nævner ikke noget om fastgørelse af væg eller loftbeklædninger i boliger.

 

Indvendige overflader

Indvendige overflader skal udføres på en sådan måde, at de ikke bidrager væsentligt til brand- og røgudvikling i den tid, som personer, der opholder sig i rummet, skal bruge for at bringe sig i sikkerhed.

 

Af hensyn til brand- og røgspredning i den bygning, hvor branden opstår, bør de indvendige væg- og loftoverflader i enfamiliehuse udføres mindst som beklædning klasse K110 D-s2,d2 [klasse 2 be­klædning].

 

Vejledning om brandsikring af fritliggende enfamiliehuse, helt eller delvist sammenbyggede enfamiliehuse, sommerhuse og campinghytter samt dertil hørende småbygninger, side 6, se her:

 

http://www.ebst.dk/file/135799/brandsikring_af_enfamilieshuse.doc

 

 

For at gøre en lang snak længere.:
Jeg kan ikke forestille mig at kravene i ”Bilag B” er skrappere end dem der nævnes i ovenstående vejledning.
Hvad står der mere præcist i det "Bilag B".
Og gælder det mon kun i Region Nord.  :o)



Sorry Eisoe... havde lige overset at din brædder var tykkere

Tak GUMBAS ...vi har også Top Danmark

Jeg stillede spørgsmålet fordi en tømrer sagde til mig at beklædningen på 1. salen var ulovlig..... han vandt ikke udbuddet, og derfor kunne jeg ikke "lide" at ringe til ham og spørge hvorfor han mente med at den var ulovlig..... måske noget pjat, men....

Jeg vælger at tro at Orla Nautrup ved hvad han taler om og tager en snak med forsikringen i morgen
Lige netop.

Moelvens brochurer udtrykker det samme som der står overalt om emnet.

Brand
Se vejledning fra TOP: “Det fremgår af BtV 30, at
en klasse 2 beklædning af sammenpløjede brædder
f.eks. kan bestå af 15 mm sammenpløjede
brædder med densitet mindst 400 kg/m3 og med
højst 25 mm bagved liggende hulrum”.

Ovenstående er en vejledning som du SKAL følge

Dernæst fremgår det af Moelven brochuren at 15 mm loftbrædder max. monteres med 60 cm sømafstand.

Men det er en ANBEFALING.
Det er fabrikantens anbefaling af hvordan brædderne skal monteres.

Det er ikke noget krav der har med bygningsreglementet at gøre.

Definitionen af en ”Klasse 2” beklædning har udelukkende at gøre med materialets art, tykkelse og evt. profilering.
Og ikke med dets fastgørelse.

Som jeg tidligere har nævnt.

Jeg har ikke ved granskningen af alle de vejledninger og andet af officiel oprindelse ,jeg har læst, noget steds fundet en sammenkædning af Klasse 2 materialer fastgørelse af samme Klasse 2 beklædninger.

Og det er meget naturligt. Der er nemlig ingen sammenhæng.

Så er der EISOE
Dit indlæg er uheldigt.
EISOES bekymring er reel og så ville det være passende om du sort på hvidt og helt klart kunne dokumentere din påstand.


Endeligt er der jo de 10.000- vis af m2 rustiklofter der er opsat i kongeriget.
De er opsat på undersiden af spær/bjælker der har en indbyrdes afstand på 90 til 120 cm.

Hva’ mæ’ dem? :o)
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis