Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Netop.

Jeg har jo blot gjort som jeg har set det gjort af professionelle tømrere utallige gange. Også i 1990 da jeg hjalp min svoger med hans hus og han havde håndværkere til det grove - også opsætning af rustiklofter. Det var også høvlede 19mm hvide rustikbrædder opslået på lægter på spærene.

10.000-vis af m2 lavet på den måde slår slet ikke til - der er nogen, der får travlt

Koluda og hpox,som jeg betragter som yderst kompetente ud fra de indlæg jeg har læst af deres siger jo også at det er OK.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Sikke en gang snak om alt og ingenting.

Uanset at nogle herinde siger at der ikke er krav til afstanden mellem befæstigelsespunkterne, så ER der krav til dette og hvis en håndværker vælger at sætte et loft op med for stor befæstigelsesafstand, så bør den mand ikke længere have lov til at udføre den slags arbejde, da man derved ikke laver sit arbejde godt nok og er til fare for andre!!!!!!!

Hvis man tror at man kan slå nogle eks 15mm brædder på et loft hvor det kun er fæstnet med 1 meters afstand eller mere og så sige at det er lovligt, ja så er man da mere en unormal blåøjet. Det skema jeg tidligere har linket til, er 100% gældende når det gælder afstande mellem spær eller forskalling.

En eks 12mm klasse 2 pladebeklædning og et 15mm rustikbræt må IKKE opsættes med over 600mm spærafstand, hvis de sømmes direkte på spær uden forskalling bag. Derimod må et 21 mm rustikbræt godt opsættes med højest 1000mm afstand.

Så kan folk sige at det intet har med brandsikkerhed at gøre, men JO, det har det lige netop. Når man opstætter et 12mm loft, så vil dette brænde igennem langt hurtigere end hvis man opsætter et 21mm bræt. Der betyder det meget, om det er fæstnet med stor eller lille afstand, da loftet vil falde hurtigere ned og lave en ren brandfælde. Er man derfor ved at lave lofter, så lav dem ordentligt og sæt forskalling for hver 300mm, så bliver loftet også siddende og begynder ikke at hænge med årene.

Er man i tvivl så kan ovenstående info findes mange steder, men kig evt her på side 26-27

http://www.scribd.com/doc/40174548/H%C3%A5ndbog-for-bygningssagkyndige

Andre link til emnet

http://www.ask-alex.dk/artikler/Haandbogen/Bolig-inde/Et-flot-loft-med-profilbraedder/e_137_3718.page

Slut.....det var alt herfra til denne diskussion....er man i tvivl om hvad man må og ikke må, så spørg omkring og nøjes ikke med at spørge den lokale håndværker, for det er ikke altid man kan regne med dem....

Er helt enig med GUMBAS.... Nu må det være nok.... Som man kan se af tråden her så er det mindre end 2 døgn siden at hpox mente at et lagen hængt op på en tøjsnor var en væg ...... Jeg spurgte for at få et sagligt svar på det her og ikke en masse ... tja ved ikke hvad man skal kalde det. Tak for jeres indlæg, men syntes at vi skal slutte debatten her!!

Din tone forekommer noget skinger indimellem Jeanni.

Jeg har forsøgt at fortælle det mange gange snart.
Hvis vi holder os til 15 mm rustikbrædder som beklædning er det korrekt at "Håndbog for Byggesagkyndige" anfører at:

"Beklædningen skal fastholdes med søm eller skruer anbragt i rækker, hvis indbyrdes
afstand er højest 600 mm for pladebeklædning og højest 1.000 mm for
brændebeklædning."

Men det har med den korrekte håndværksmæssige udførelse at gøre.
Ikke noget med at det er en Klasse 2 beklædning eller med Bygningsreglementets brandkrav at gøre.

Bemærk i øvrigt at kravet til fastgørelse ikke er 60 cm som DBU påstår, men 100 cm.

Det er jo også lige præcis de 100 cm mellem sømrækkerne der gør at de 10.000 vis af m2 rustlofter der er banket op herhjemme de sidste 40 år IKKE fremstår som fejl i tilstandrapporterne.

Fordi det ikke er en fejl du.

Så vidt jeg ved laver DBU også tilstandrapporter.
Derfor har han heller aldrig noteret det som en fejl at 15 mm rustikbrædder var opsømmet med mere end 60cm indbyrdes afstand.
Derimod har han måske gjort det hvis afstanden var mere end 100 cm.
Ikke fordi der ikke var en Klasse 2 beklædning eller havde noget med brand at gøre. Men fordi det det af hans egen håndbog fremgår at sømafstande ud over 100 ikke er korrekt håndværksmæssig udførelse.
Har lidt svært ved at slippe den her............

Uddrag herfra : http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85

Loftbeklædningen opsættes på den spredte forskalling eller for brædders vedkommende evt. direkte på spærene, med en centerafstand ("c-c") højst som anført i tabel 2.

 

Tabel 2. Mindste plade- eller bræddetykkelser i mm for nogle centerafstande c-c mellem spredt forskalling eller spær.

Afstand c-c, mm  
    

300  

400

600

900

1000

Anvendelig træbeklædning:                   

Træfiberplade   

11 - 12

12

 

 

        

Spånplade        

12

 

          

Krydsfiner
Med profil parallel med forskalling       

7,5
u. profil

9
12

12
15

   

  

Profilerede brædder
Hulrum bag max. 25 mm
Hulrum bag max 40 mm       


15


15


15
21


15
21

   

21


Som jeg læser det kan man opsætte 15 og 21 mm loftrustik med 900mm afstand mellem fastgørelse - hvis der max er 25mm hulrum bag - og det er jo tilfældet med loft, hvor isoleringen ligger ovenpå dampspærren på loftet.

Om det så bare er en anbefaling eller et krav - tjah.....

Laver ikke flere indlæg i denne tråd nu - jeg betragter mit loft som lovligt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
For lige at runde den her af fra sygesengen:

Der er nok ingen seriøse leverandører der accepterer at deres 15/16 mm rustikbrædder monteres med større underlagsafstand en 60 cm, og dette kan således betragtes som en håndværksmæssig korrekt udførelse.
Det er rigtig nok, at der er en teoretisk underlagsafstand på 100 cm i reglerne for klasse 2 bræddebeklædninger, men leverandørerne vil altså ikke garantere for deres produkts bæreevne med den afstand.
Da der er mange der har fået skiftet deres lofter gennem tiden, med større underlagsafstand, af forsikringsselskaber og håndværkere der har udført fejlen, er der nok noget om snakken
Godt så.
Jeg har hele tiden kun og udelukkende forholdt mig til de krav der fremgår af bygningsreglementet.
Altså brandkrav, BD30 krav til loft mod uudnytteligt tagrum, brandteknisk fastholdelse, osv.
Og det er korrekt at SBI-anvisning 189, Småhuse, Bilag B, side 106 angiver at:
"Brædde- og pladebeklædninger skal opsættes, så de ikke løsner sig sig som følge af de deformationer, der opstår under brand"
Dernæst følger en anvisning på hvordan dette kan ske.

En SBI-anvisning er naturligvis en "stærk" anvisning. Som skal følges.
Men det undrer mig meget at det er det eneste sted kravet til fastholdelse af "Klasse 2" beklædninger er anført.

Ingen steder iøvrigt fremgår de krav.
Og det er besynderligt at de heller ikke fremgår af de to efterfølgende anvisninger til HHV. BR08 og BR10.

Men det er nok bare en studenterhjælp der har klokket i det. :o)

Og god bedring. Træls at være syg på en søndag!!!



Hej

  Vender lige tilbage 

  Jeg bokser stadig med forsikringen om de listelofter.....

  Jeg er faldet over et par ting som i måske kan have gavn af at studere.
  

  Prøv også at se: http://vot.teknologisk.dk/9466,2

  Af Teknologisk Instituts oplysninger fremgår det at en lægteafstand i forskallingen gælder for sammenpløjede brædder, hvor kontaktfladen i fer/not til hver en tid er mindst 9 mm.

  Kan godt forstå at den type lofter bliver opsat ulovligt, for det er MEGET svært at finde brugbar indformation om emnet.

Hilsen

Jeanni

 Sorry...uanset hvad jeg gør så fungerer de link ikke...måske er det mig der gør noget forkert
Beklager ....havde ikke set at det ene link tidligere er bragt af Gumbas
Det er korrekt at de 2 links omtaler dit emne.

Jeg vil ikke gå ind i en fornyet debat.

Men ingen af eksemplerne har særlig vægt.

Men du skal naturligvis fremfører alt det du finder. Overfor dit forsikringsselskab.

Og iøvrigt huske på at det er Tilstandsrapportens ordlyd der gælder:
Altså at der tages udgangspunkt i huse af tilsvarende alder.
(Ikke om et eller andet var lovligt eller ej på opførelsestidspunktet)
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis