Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Orla Nautrup på 21 jan 2011 06:11
Hejsa

Hold nu op med jeres gætterier, for dette her er alvor!

Alle overflader i et parcelhus skal være minimum en klasse 2 beklædning, og hvis en 15/16 mm rustikbeklædning skal opfylde dette krav, må der max være 25 mm luftspalte bag, og afstanden mellem underlag/fastgørelser må max være 60 cm!

Altså hvis der sømmes rustik direkte på spærene med en spærafstand på 90 - 100 cm er kravene ikke opfyldt.

Der er også krav til bræddenes profilering og træets densitet, men det vil jeg ikke komme nærmere ind på.

At der skulle være specielle krav til isoleringen kan jeg ikke umiddelbart se bare den er der (min 50 mm) og er af mineraluld eller lignende.


Nemlig Orla, og det var også det jeg skrev længere oppe.

Har som sagt lige fået dækket mit eget loft pga en ulovlighed, hvor brandkravene ikke var opfyldt pga for lang spærafstand ift loftsbeklædningens beskaffenhed, så lige hvad det angår kender jeg godt reglerne.

Så fik vi forhåbentlig det på plads. 
Skrevet af Orla Nautrup på 21 jan 2011 08:41
Hej Gumbas

Enig, bortset fra at du ikke har skrevet at underlagsafstanden max må være 60 cm



Hej Orla,

Har du et link til hvor det står ?

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Hej igen

 Hvor er jeg bare glad for at du kom ind over Orla

 Jeg har været oppe og måle..... der er en ny og en gammel del af 1. salen. I den gamle afdeling er sømafstanden mellem 79 og 83 cm.   I den nye afd. er sømafstanden mellem 97 og 100 cm.

 Er alvorligt bange for at ejerskifteforsikringen snart er meget trætte af os

 Vi er de uheldige købere af et hus HVOR ABSOLUT INTET er som det burde være. Er pt i gang med den 7. ejerskiftesag og som jeg forstår dig Orla så skal vi til at have gang i en 8. sag.

 Den sag vi pt er i gang med er en tilbygning på 40 m2 fra 1980 hvor der er søgt og givet byggetilladelse.
 Der er ikke lavet kapilærbrydende (staves?) lag, der var ingen isolering i gulvet og støbningen var kun ml. 65 og 80 mm.
 Tagkonstruktionen (fladt tag) var underdimensioneret og spærrene var lagt op med større afstand end der var søgt om. Resultat: 3500 l. vand på taget, som iflg. tilstandsrapporten havde en lille lunke.
 Der hvor sadeltaget mødes med tilbygningen var der ikke lavet understøtning af sadeltaget.

 Det siger lidt om hvad sælgers (husets ejer gennem 48 år) holdning til at gøre tingene rigtigt var.

 Jeg tror desværre ikke at vi er "færdige" nu. Vi har pt. ikke oplevet at gå igang med et eller andet projekt, uden det den tidligere ejer har lavet, har været enten ulovligt eller forkert lavet.

Hilsen
Jeanni
Nu er det jo spørgsmålet hvem der gætter mest DBU.

Du kan og må naturligvis dokumenterer dine svar.
Hvis vi lige holder os til skillevæggene og Klasse 2 beklædningen.

Det kan mnemlig umuligt passe.
Fordi man som tidligere sagt gerne må hænge en tøjsnor op midt i gennem sin stue, med klemmer hænge et lagen derpå. Og kalde en skillevæg.
Der er simpelthen ingen krav til skillevægge i en bolig. Og hvis der er er de kun af akademisk interesse.

Hej

Nu er det jo bare paratviden, jeg bruger lige her, men slog det lige op i SBI 216 under kap. 5.5, og det kunne du jo også gøre.

Jeg har ikke tid lige nu til at skanne noget ind eller vise det på anden måde.

Hvad betyder "akademisk interesse" egentlig?
Stop nu en halv hpox

  Det er muligt at man må kalde en tøjsnor og et lagen for en væg, men hvor mange tror du hopper på den?? Godt nok er jeg blondine.... men jeg ville trods alt være i stand til at se hvad det var du kaldte en væg... nemlig lagen og tøjsnor 

 I bygningreglementet fra 2002, som denne sag hører under, står der  (4.3.6) Udvendige overflader på ydervægge, samt indvendige væg- og loftoverflader skal udføres mindst som klasse 2 beklædning.

 Dvs. at er der det som almindeligt dødelige forstår som en væg i et parcelhus, uanset hvor væggen befinder sig, så skal beklædningen leve op til brandkravene. 
 Konklusionen må være at loven ikke stiller krav specifikt til skillevægge, men til vægge generelt!!
 

Hilsen
Jeanni
OK.
Der er krav til væg- og loft overflader i en bolig.
Det må jeg indrømme.

Det fremgår af SBI 216.

"Akademisk interesse" betyder vel "Uden praktisk betydning". Vil jeg tro.



Bygningsreglement
Stk. 1
Indvendige overflader skal udføres på en sådan måde, at de ikke bidrager væsentligt til brand- og røgudviklingen i den tid, som personer, der opholder sig i rummet, skal bruge til at bringe sig i sikkerhed.
(5.5.1, stk. 1)
Indvendige overflader omfatter væg- og loftoverflader samt gulvbelægninger. Bestemmelsen omfatter også nedhængte lofter, lyddæmpende produkter, dekorationer, opslagstavler, elkabler, rørisolering og lignende overflader i væsentlige mængder.

Altså skal overfladerne udføres af enten Klasse 1 eller klasse 2 materialer.
MEN.
Det der muligvis afgør om der er krav til overfladerne på en skillevæg er nok hvorvidt væggen er fastgjort til omgivende bygningsdele eller ikke er. Og om den har permanent eller midlertidig karakter.
Altså lagnet er stadigvæk en mulighed som skillevæg!!!
Nu bliver jeg lidt bekymret..............

Er en melaminbelagt 19mm spånplade klasse 2 ? ( fastgjort i gulv,væg og loft )

Grunden er at jeg har brugt den som halv " skillevæg " i en walk-in garderobe - hvor skydelågen så skubbes hen foran.

Skænkede det ikke en tanke - skydelågen er jo samme materiale og tykkelse.

Undskyld lån af din tråd, Jeanni ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis