Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 21 jan 2011 11:08
Heg Orla.
Rart at du kom på banen, du ved nemlig hvad du snakker om
Og fortæl mig så lige hvad det er for noget glødefast tråd Koluda snakker om.

V.h.  Håndværkeren

Udglødet ståltråd bruges til brandteknisk fastholdelse.

Vandrette og lodrette konstruktioner For vandrette og lodrette konstruktioner kan fastholdelse ske med 2 mm ståltråd pr. 300 mm eller for BD-30 konstruktioner med spredt forskalling bestående af 19 mm brædder med 300 mm afstand fra midte til midte.
Hej igen

 Du svarer Orla at profilbrædderne skal hæftes til underlaget for hver 60 cm.
 Er det kun når der hæftes direkte på spærrene eller er det generelt...jeg forstår dit svar sådan at det er generelt.....Rigtigt forstået ??
 "Har ikke lyst til at løbe med en halv vind"  
 

Hilsen
Jeanni
Men der er jo 10.000 vis af m2 rusiklofter i dette land.
Som er sømmet op på undersiden af spærene. Som står med 90 - 110 meters afstand.?
Skrevet af hpox på 22 jan 2011 14:14
Men der er jo 10.000 vis af m2 rusiklofter i dette land.
Som er sømmet op på undersiden af spærene. Som står med 90 - 110 meters afstand.?
Ja, jeg har efterhånden sat hvide profillofter op i hele huset - mangler lige et par rum.

Som jeg kan se på specs. er det klasse 2. ( 19x125 hvid voksbehandlet )

Dog ikke direkte på spærene - men med en lægte ( opretning ) på spæret og så loftet.

Det er knap 90cm mellem spærene - og det bliver ikke hevet ned igen

Den næste ejer kan så sætte gipslofter op hvis han får lyst til det - jeg synes ikke det passer til mit 70'er hus

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Der er bare lige det EISOE, at den næste ejer kan kræve at du betaler for nedrivning af ulovlighederne og opsætning af noget lovligt. Så er spørgsmålet om det ikke er billigere at gøre det selv nu ?

@Eisøe.


 

@Eisøe.

Ingen grund til bekymring.

1. Dine 19 mm spånplader er klasse 2.

2. Og det er dine profillofter, (rustikbrædder) lofter osse.

 

Og det er fordi klasificeringen af beklædninger til vægge og lofter kun har med materialernes tykkelse og evt. profilering at gøre samt i nogen grad hvilket materiale de er lavet af.

Det fremgår af vedhæftede  MK Prøvnings- og godkendelsesbetingelser

 

Se her: http://www.etadanmark.dk/danish/mkva/BetingelserPDF/1MK%20600%20006.pdf

 

Her et uddrag:

”Ved en klasse 2 beklædning forstås en beklædning, der i henhold til DS 1065-2 Brandteknisk

klassifikation. Beklædninger. Klasse 1 og klasse 2 beklædninger

S i mindst 10 minutter giver brandbeskyttelse af bagved liggende materiale samt beskyttelse

mod brand i eventuelle hulrum”

 

Klassificeringen har IKKE noget med fastgørelsen at gøre.

 

Det fremgår af træinfo’s ”Lofter af træ”  Tabel 4 at:

” Hvor loftsbeklædningen er opsat på en brandadskillende konstruktion, fx. et BD 30 loft, skal den bagvedliggende mineraluld fastholdes. Dette kan ske med 2 mm ståltråd eller spredt forskalling af mindst 19 mm brædder. Ståltråd fastgøres under beklædningen med kramper, 2,0x25 mm ved BD 30 konstruktioner, og 4,2x50 mm kramper ved BD 60. Se også "Træ & brand" (Kilde: TRÆ 38, 1995).”

 

 

 

Lofter af træ, i sin helhed, se her: http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85

Tilbage står om der til en kanebånds-tag-konstruktion på et enfamiliehus rent faktisk er krav om den skal være BD30 eller noget andet.

(Fastholdelsen af isoleringen kan osse ske ved tæt forskalling, Og. evt puds) 

Bortset fra det så skulle den ged vist være rundbarberet. :o)

Skrevet af Håndværkeren på 22 jan 2011 16:04
Der er bare lige det EISOE, at den næste ejer kan kræve at du betaler for nedrivning af ulovlighederne og opsætning af noget lovligt. Så er spørgsmålet om det ikke er billigere at gøre det selv nu ?

Jeg kan ikke tro at det er ulovligt. Det sidder utallige steder som hpox skriver.

Der vil blive en hel generation huse som skal lovliggøres så.

19mm høvlet svarer vel til 21 mm ru og så er det lovligt med 90 cm lægteafstand.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svaret hpox - mit sidste indlæg krydsede dit ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 22 jan 2011 14:37

Som jeg kan se på specs. er det klasse 2. ( 19x125 hvid voksbehandlet )

Dog ikke direkte på spærene - men med en lægte ( opretning ) på spæret og så loftet.

Det er knap 90cm mellem spærene - og det bliver ikke hevet ned igen


Så længe det er 19mm vi snakker om er det også okay, men havde det været 16 mm som der sidder rigtigt mange steder, så havde tingene været anderledes...

Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis