Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, førnævnte er hvis man sætter beklædningen direkte på spærene uden at bruge forskalling.
Det er ikke korrekt at der kun må være 900 mm mellem spærene hvis der opsættes rustikbrædder.
De 900 mm er en anbefaling fra Træinfo.
Når det gælder brandkrav skal isoleringen altid være brandteknisk fastholdt, uanset med hvilke afstande spærene er monteret.
Brandteknisk fastholdelse er enten 2mm udglødet jerntråd eller 19mm forskalling pr. 300 mm. Er det vist. Og kravet gælder naturligvis kun til konstruktioner hvortil der stilles brandkrav.
Skrevet af hpox på 20 jan 2011 20:46
Det er ikke korrekt at der kun må være 900 mm mellem spærene hvis der opsættes rustikbrædder.
De 900 mm er en anbefaling fra Træinfo.
Når det gælder brandkrav skal isoleringen altid være brandteknisk fastholdt, uanset med hvilke afstande spærene er monteret.
Brandteknisk fastholdelse er enten 2mm udglødet jerntråd eller 19mm forskalling pr. 300 mm. Er det vist. Og kravet gælder naturligvis kun til konstruktioner hvortil der stilles brandkrav.


Det der blev spurgt om var 16mm profilbrædder og JO, der må afstanden IKKE være over 900mm, hvis de sømmes udelukkende på spær. Er du i tvivl, så kan du jo spørge en byggesagkyndig hos kommunen, så får du samme svar. Det er korrekt, at afstanden kan være 1000mm, men så skal bræddernes dimension være mindst 21mm, men det var ikke det der blev spurgt om fra spørgeren her.

Og er det beboelse, så er der krav til klasse 2 beklædning.

Nedenstående er i øvrigt en vejledning for byggesagkyndige mht klasse 2 beklædning:

Klasse 2
• 21 mm sammenpløjede brædder
• 15 mm sammenpløjede brædder med højest 25 mm bagvedliggende hulrum
• 9 mm spånplader med densitet mindst 600 kg/m3
• 9 mm træfiberplader med densitet mindst 600 kg/m3
• 9 mm krydsfinerplader med densitet mindst 500 kg/m3.

Beklædningen skal fastholdes med søm eller skruer anbragt i rækker, hvis indbyrdes afstand er højest 600 mm for pladebeklædning og højest 1.000 mm for bræddebeklædning.

I ældre bygningsreglementer er Klasse 2 beklædning:
• 9 mm træfiberplader med densitet mindst 600 kg/m3 og uden bagved- liggende hulrum
• 3 mm asbest-cellulosecement plade
• 3 mm asbest-silikatplade.

Overflader på lofter skal mindst være Klasse 2 beklædning, hvis underkanten af redningsåbningen i øverste etage ikke er højere end 6,3 meter over terræn (2 etager). I andre tilfælde skal der anvendes Klasse 1 beklædning eller etageadskillelsen/loftet skal være af Klasse A materiale (beton). Loftbeklædningen under tagrum, der ikke kan anvendes til ophold kan være Klasse 2 beklædning isoleret med ikke-brandbart materiale. Ikke- brandbart materiale kan fx være mineraluld, letklinker eller ekspanderet glimmer

Mht profilering, så kan nedenstående bruges.

http://www.traeguiden.dk/archive/Tr...raeder.pdf
Nu gælder det om at holde tungen lige i munden, Gumbas.
Efter at have læst lidt op på brandtekniken mener jeg tingene er som følger: :o)
1. Der er ingen brandkrav til en tagkonstruktion. Så længe den forefindes på et enfamiliehus i max. 2 etager. (Dog afhænger det af om man betragter et hanebåndsspær som en væg eller som en tagflade.
2. Der er krav om klasse 2 beklædning på indvendig side af en sådan tagkonstruktion. (Hvis den i øvrigt beklædes)
3. For at brædder kan godkendes som klasse 2 beklædning skal de overholde bla. visse minimumskrav til tykkelse. Hvilket heller ikke fremgår af den link til træinfo som der linkes til.

Derimod må jeg indrømme at der nok heller ikke er krav om brandteknisk fastholdelse i en hanebåndskonstruktion.
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 20 jan 2011 20:18

Nej, der skal bare anvendes en glødefast tråd bagved profilbrædderne.
Og hvad er så lige en glødefast tråd.

Tak for de mange svar.... Jeg spørger fordi reglerne ikke er klare når man "GOOGLER" problemstillingen. Talte i går med kommunen. Her siger man at ja det er lovligt at bruge 16 mm profilbrædder med max 25 mm hulrum bag, men der er særlige krav til hvordan isoleringen skal laves. Hvor man finder disse regler kunne man ikke svare på. Kunne heller ikke oplyse hvordan reglerne var.

Kan oplyse at der er synlige hanebånd.....

Undrer mig stadig over den med lagnet... Som jeg læser Bygningsreglementet så er kravet at hvert værelse skal have en flugtvej/brandudgang ... det må jo så betyde at hænger du et lagen op i loftet, så skal der være en flugtvej ;-). For mig er et værelse noget med 4 vægge omkring, en dør og vindue..... :-)
Tjaa Håndværkeren, i hvert tilfælde ikke en bomuldssnor  Nej pjat... jeg ved det ikke
Hejsa

Hold nu op med jeres gætterier, for dette her er alvor!

Alle overflader i et parcelhus skal være minimum en klasse 2 beklædning, og hvis en 15/16 mm rustikbeklædning skal opfylde dette krav, må der max være 25 mm luftspalte bag, og afstanden mellem underlag/fastgørelser må max være 60 cm!

Altså hvis der sømmes rustik direkte på spærene med en spærafstand på 90 - 100 cm er kravene ikke opfyldt.

Der er også krav til bræddenes profilering og træets densitet, men det vil jeg ikke komme nærmere ind på.

At der skulle være specielle krav til isoleringen kan jeg ikke umiddelbart se bare den er der (min 50 mm) og er af mineraluld eller lignende.
Tusinde tak Orla

Hilsen Jeanni
Der er yderligere 68 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis