Presse timeprisen på en håndværker

Vi kom netop til at snakke om at her i Renoveringsprojektet har vi presset priser på alt -undtaget håndværkerens timeløn. Egentlig er det jo lidt spøjst, at man bare klapper hælene sammen og betaler 580 kr i timen for en håndværker, når alt andet forhandles.

Er der nogen der har haft held med at aftale en billigere timepris for en håndværker?

Eller er det helt ud i skoven og tro det kan lade sig gøre?
Vi kom netop til at snakke om at her i... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen du har ret ktm. Arbejdsgiveren har helt sikkert ret til at få det udført som han ønsker. Ønsker han i mit fag, at få tape hele vejen rundt ved væggen, 10 cm ned i forhold til loftet så får han gjort det, selvom jeg synes det ser rædderligt ud og selv ville foretrække en rentrækning 1 cm under. Det er jo en smagssag.
Mit eksempel var også i forhold til en ældre svend Sådan fik jeg det måske ikke lige til at fremstå Men du må vel give mig ret i, at det er åndsvagt
at grave grøfter med en skovl, når rendegraveren er opfundet
og er mere effektiv og resultatet er det samme, bare fordi
sådan har man altid gjort.

Min egen erfaring er, at dem jeg PERSONLIGT har lært allermest af, er dem mellem 35-45 år. De har stadig den der ungdommelige nytænkning, som nogle ældre til tider kan mangle, men samtidig har de alligevel nået at få så meget erfaring at de kan samle de to ting, til noget der rent faktisk giver mening.
Så tror jeg måske også, det er en god ting at bruge tid på at forklare HVORFOR man skal gøre sådan og sådan og ikke bare sige, det skal gøres sådan. Det hele handler jo også om forståelsen for, hvorfor man gør de ting man gør. Det er klart, en malerlærling vil måske synes det er åndsvagt at grunde træværk i stedet for bare at smøre færdigmaling på med det samme, hvis vedkommende ikke har fået forklaret HVORFOR man skal gøre det på den måde. Synes selv, at der i mit fag er mange der reelt ikke ved hvorfor de gør som de gør, men bare gør det fordi sådan er det bare. Min egen kæreste har et halvt år tilbage som malerlærling, og ofte har hun fået at vide at man skal gøre sådan... Og har spurgt hvorfor? Men kan ikke få noget ordentligt svar. (sikkert fordi mesteren og svenden reelt ikke ved det) Hvor jeg så har måtte forklare det efterfølgende når hun er kommet hjem og har fortalt om det.

Hvad angår, med at mester/svend ved lidt om hinanden. Selvfølgelig findes der ansatte i mellem der er idioter Det findes der alle steder Man skal jo møde folk som man selv ønsker at blive mødt. Arbejde på et tidspunkt 4 mdr ved en mester, og I de 4 mdr lærte han aldrig mit navn at kende. Den ene dag hed jeg Thomas, den næste Michael osv. Og det er altså bare ikke til at tage seriøst, når en mester i et lille firma ikke engang kan huske navnene på en af sine ansatte.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Joh, det er rigtigt mht at vide HVORFOR. Det vil jeg også selv. Jeg gider heller ikke blive spist af med: Fordi jeg siger det!

Men når nu gutten jeg omtaler, har lavet samme fejl 3. og 4. gang og har set, at det skal gøres om fordi, han ikke gider gøre det rigtigt, så vil jeg mene at han har fået forklaret det grundigt først. Først verbalt og siden nogle gange ved egen erfaring, men på mesters regning. skulle han selv betale, havde det måske hjulpet lidt mere.

Men helt rigtigt, der findes idioter alle vegne også blandt arbejdsgivere!
Men forskellen er ofte, at er mester en idiot, bliver han straffet økonomisk for det i sidste ende. Kunderne bliver utilfredse, folkene rejser og han har udgifter til at lære en ny mand op. Alt i alt noget skidt.

Med venlig hilsen
ktm

Nu skal man også passe på med at presse priserne alt for meget, så man får de forkerte håndværkere til at bygge det nye hus.

Rigtigt dårligt håndværk....!!!

Hvis altså man vil være så fræk at  kalde dette håndværk.

Undertegnet har i dag været nede og besigtige dette arbejde, da jeg skal forsøge at rette op på alle de fejl og sjusk der er lavet med taget, hvilket ville give mig skrivekramper at skulle liste op her, og jeg faktisk næsten hellere ville rende skrigende bort.

Men projektet var budgetteret med 130,- i timen for håndværkerne, også kan man altså se hvilken håndværkere man får med sådan et skrabet budget, der er ikke mange seriøse firmaer der ville takke ja til en opgave, hvor man faktisk skal arbejde 2.5 gange normalen for at kunne tjene penge, og en byggeherre der konstant står og presser på.

Og ja, der har faktisk været rigtigt mange forskellige håndværkere på byggeriet efterhånden, mener det indtil nu er 3 forskellige, hvoraf ingen af dem har haft meget faglig stolthed, eller nogen som helst ide om hvad de laver.

Jeg har også været ude og kigge på et tagprojekt som var lavet til 130 kr i timen, det var stort set forfra, der var INTET der var lavet korrekt.

Men hold da helt ferie en omgang der, René...............

http://www.lyrk.dk
Hvem finder på at sige ja til 130kr/time ?
250kr ex moms for en tømrer uden værktøj, det kan jeg måske gå med til.

Har dem der hyrer ind ingen ide om hvad ting koster ?

Jacob
Annonce
Her kan man da klart sige at pris og kvalitet hænger lidt sammen.

Det er faktisk også hovedsageligt forfra her desværre.

Der er ikke meget værd der kan bygges videre på.

Ingen vindkryds er monteret endnu, vindbåndene fra fundamantet kan i jo se på billeder hvor ender henne, hele den ene gavl monteret med 20 x 50 vinkler, spær på bagsiden over "carport" endda kun skråsømmet, utroligt at spærene er blevet stående så længe uden problemer inden de fik lagt dem smule tegl op.

Tegl når ikke helt ud til tagrender, som de ikke vidste fordi det nåede de ikke lige inden de begyndte at lægge tegl.

Vindplader er der intet af, og heldigvis for så er der da mindre der skal skiftes pga. fugt alt den vand der er trukket ind efterhånden, også selvom de har "dækket" af med undertag, alle facader bærer synligt tegl af frostskader, og dette nye hus er efter min vurdering helt ødelagt nu.

Men til 130,- i timen havde de håndværkere heller ikke råd til forsikringer ikke engang en produkt/ansvar forsikring havde de, så der er heller ikke noget at hente der, og da det ene firma er under konkurs behandling nu, så er der sikkert heller ikke noget at hente i konkursboet.

Jeg var helt målløs over hvor slemt det faktisk stod til, og vidste faktisk ikke hvor jeg skulle begynde, mit kamera løb desværre tør for strøm, så nåede ikke flere billeder, men tro mig der var meget mere, end det jeg lige fik billeder af denne gang.

Men en til er helt sikkert, det var ikke en tagtømrer du hyrede ind til denne opgave, havde jeg brugt samme tid som de gjorde, havde jeg sikkert kunne nå at lave taget helt færdig og så det var i orden.

Men nu arbejder undertegnet jo heller ikke for de timepriser...
Hold da op Selvom jeg langt fra er kyndig i tagkonstruktioner, er det helt tydeligt den er gal.
Hvad siger ejeren? Skal de selv betale, altså ejeren? Et eller andet sted, må jeg nok indrømme at det fryder mig hvis de skal

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Men svarer det ikke til det manden har villet betale?
Det ligner nærmest noget, der er konstrueret som et skræmmeeksempel!
Meget af det, skal vel nærmest rives ned igen, hvis det skal ende med at se bare nogenlunde ud bagefter?

Med venlig hilsen
ktm

Hold da op det ser slemt ud...
Men et eller andet sted får man jo som regel hvad man betaler for. 130kr i timen er jo helt tosset. Hvad havde bygherre regnet med? Der venter et stort arbejde der, det er jo lige før at en bulldozer og starte forfra er billigere end at begynde at reparer på det fusk der....
Held og lykke med det. Der er ikke noget være end at rette fejl og især ikke andres.
Skrevet af Koludabyg på 19 jan 2011 23:14
Her kan man da klart sige at pris og kvalitet hænger lidt sammen.

- - - - -
Men nu arbejder undertegnet jo heller ikke for de timepriser...

Jeg er squ glad for det ikke er mit hus der ser sådan ud.. Shit en gang lort at kigge på... Syntes specielt undertaget er flot lagt... Fint overlap der er.... Mon de har tænkt på hvad de stiplede linier betyder og de tal der står på er til hjælp eller bare for sjov??

Men jo der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, og det gør ikke noget Réne du ikke arbejder til de time priser    For de billeder du har taget af vores tag ser da tusind gange bedre ud.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også