Jeg er da langt hen ad vejen enig med dig Jacko, specielt det med som arbejdsgiver at interessere sig for sine ansattes ve og vel. Det er da også langt det hyggeligste.
Der findes så også de ansatte som mere eller mindre direkte siger noget i retning af, hvad rager det dig? Så klapper man som arbejdsgiver hurtigt i.
Hvad jeg slet ikke er enig i, er at det så afgjort er arbejdsgiverens klare ret til at få udført arbejdet på den måde, han ved, er den rigtige.
Jeg gad ikke spilde tid på, flere gange at forklare og diskutere den samme ting om og om igen, når det hver gang viste sig, at den måde jeg forlangte arbejdet udført på, er den rigtige.
Eksempelvist har det kostet mig rigtig mange tusinde kr. at lærlige og svende mente at være klogere en mig, f.eks. når der skal laves topstykke med 2 overliggende knastaksler med halvkugleformede forbrændingskamre. Under ingen omstændigheder må knastakslerne drejes uafhængig af hinanden når de er spændt ned eller toppen ligger på motoren men uden at kæden er monteret korrekt. Gør man det alligevel, bukker der ventiler, og arbejdet er spildt.
Det er så ikke alle der mener, at man behøver at overholde dette så nøje og tror de kan styre at dreje lidt frem og tilbage, men det kan de ikke. Ofte glemmer disse klogskaber at sætte tingene i timing og mener så, at det går sgu nok lige at rette til bagefter. Det gør det ikke.
Så ryger topstykket på og motoren sætter ud og går ikke rigtigt, gerne samme dag som bilen er lovet færdig. Så kommer kunden og opdager det, bliver sur og man må tilbyde en erstatningsbil medens en reklamationsreparation bliver udført næste dag, hvor andre biler må skubbes med endnu flere sure kunder til følge.
Når fyren har lavet den fejl 3-4-5 gange i løbet af kort tid, er det en kende svært at bevare tålmodigheden, og jeg gad overhovedet ikke høre på dumheder om, at "det kan vel ikke betyde noget!!" I hvert fald ville jeg ikke spilde tid på at høre på direkte dumt vås, når jeg ved bedre, og har måttet betale for fejlen mange gange.
Ligeså forlangte jeg altid meget grundig afrensring af motordele, bl.a. pakningsflader, selv om det undertiden er røvkedeligt. Det var jo ikke lærlingen eller den dovne svend, der skulle betale for reklamationen, når tætningen ikke lykkedes. Ligeledes er der kun en rigtig vej at vende en pakdåse på. Hvem tror du skal betale, hvis et fjols mener at han er klogere og vender den forkert???
Behøver jeg at nævne, at jeg ikke savner min arbejdsgiverrolle fra for små 20 år siden?
Jeg har stadig jævnlig hyggelig kontakt med flere af mine bedre ansatte, og bliver oven i købet stadig spurgt til råds, når de kører fast!