Presse timeprisen på en håndværker

Vi kom netop til at snakke om at her i Renoveringsprojektet har vi presset priser på alt -undtaget håndværkerens timeløn. Egentlig er det jo lidt spøjst, at man bare klapper hælene sammen og betaler 580 kr i timen for en håndværker, når alt andet forhandles.

Er der nogen der har haft held med at aftale en billigere timepris for en håndværker?

Eller er det helt ud i skoven og tro det kan lade sig gøre?
Vi kom netop til at snakke om at her i... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er tilbudsgivning jo langt fra kun udgifter og andre ulykker.
For det første kan man jo ikke forvente at hvert tilbud giver en ordre.

Men endnu vigtigere er at det osse handler om markedsføring.
Alt andet lige så giver flere tilbud flere ordrer.
Og ikke uvæsentligt - flere kontakter.
Der kan være mange årsager at et tilbud ikke føre til en ordre, det kan jo føre til at du osse bliver indviteret næste gang der skal gives tilbud. Ihvertfald hvis det er f.eks. arkitekter der udbyder arbejder.
Derfor er der mange firmaer der simpelthen betragter tilbudsgivning som reklame/markedsføring.

Skrevet af hpox på 17 jan 2011 21:18
Nu er tilbudsgivning jo langt fra kun udgifter og andre ulykker.

Helt sikkert.

Jeg har da fået mange anbefalinger fra kunder hvor jeg ikke fik arbejdet, men alligevel var den håndværker de ville anbefale andre til anden opgave.

Jeg anser også kontakten i den forbindelse for værende rigtigt godt, netop fordi man kommer meget omkring, og får "branded" sig selv rundt omkring.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
fortrudt jeg hyrer flere folk selv, og droppede det med samarbejdende små tømrermestre, de var sku aldrig syge, de arbejde altid og gerne længe, også var de stabile.... altså lige det modsatte af lønmodtagere...


Det er vidst en generalisering Så kan folk jo vitterligt også godt blive syge Generelt er jeg aldrig eller sjældent selv syg, men min kæreste er let modtagelig, hver gang der er noget i luften. Sådan er det jo bare.
Der er jo en grund til at Du er arbejdsgiver og jeg f.eks er lønmodtager. Jeg, ja undskyld jeg siger det jeg gider ikke arbejde 30 timer over om mdr f.eks. Misforstå mig ikke,- jeg kan godt lide mit arbejde. Men jeg kan også godt lide min fritid. Der er forskel på om det er ens eget eller ej.

Dertil kommer så alle de fejl de andre ansatte laver, og lærlingene der laver den samme fejl igen og igen, tingene der skal pilles ned fordi mester er mm knepper og ikke vil se sådan noget juks, fordi han er hysterisk over tingene skal forklares igen og igen, jeg lærte at hvis man selv skulle pille tingene ned og lave det hele om, så lærte man det sku en gang for alle, det virker dog desværre ikke på de nye tømrersvende og lærlinge, og det er sku rigtigt dyrt i længden.


Har du overvejet om det måske så er dig der griber det forkert an? Bare en lille tanke
Ros før ris måske... Nu kender jeg jo ikke din måde at reagere på,- men jeg tror generelt mange gange man lukker ret hurtigt af hvis man med det samme får kastet ris i hovedet. Dvs, hvis du har 2 dørkarme. Den ene ser ud ad helvede til, den anden er perfekt. De fleste vil "skælde ud" over den der ser rædderlig ud med det samme. Men hvis man nu prøvede og vende den om, og gav ros for den der var lavet perfekt, og først derefter påtalte den rædderlige, tror jeg faktisk mange gange man kunne nå langt. Det er i hvert fald min teori.

At en lærling laver den samme fejl nogle gange, kan man ikke nødvendigvis altid klantre dem for, mener jeg. ISÆR ikke hvis de er forholdsvis nye. Der er en grund til man står i lærer jo, det er jo også får at få tingene kørt ind på "rygraden". Samt man skal tage i betragtning, der hele tiden er nye ting man skal lærer og være opmærksom på,- hvilket vil sige der vil være noget der skal forklares mere end en gang. Jeg ved fra mig selv, hvis jeg får kastet en masse information i hovedet på engang, jamen jeg kan måske godt huske det ret efter, men noget når sgu at forsvinde


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 17 jan 2011 22:38

Det er vidst en generalisering Så kan folk jo vitterligt også godt blive syge Generelt er jeg aldrig eller sjældent selv syg, men min kæreste er let modtagelig, hver gang der er noget i luften. Sådan er det jo bare.
Der er jo en grund til at Du er arbejdsgiver og jeg f.eks er lønmodtager. Jeg, ja undskyld jeg siger det jeg gider ikke arbejde 30 timer over om mdr f.eks. Misforstå mig ikke,- jeg kan godt lide mit arbejde. Men jeg kan også godt lide min fritid. Der er forskel på om det er ens eget eller ej.


Ja, selvfølgelig er der forskel på om folk bliver syge eller ej, men nu er det sjovt nok dem med mindst interesse i deres arbejde, der ligger mest syge....

Og der er helt klart en forskel på om man er lønmodtager, eller arbejder for sig selv, også selvom det måske er som underentreprenør.

Skrevet af Jacko på 17 jan 2011 22:38

Har du overvejet om det måske så er dig der griber det forkert an? Bare en lille tanke
Ros før ris måske... Nu kender jeg jo ikke din måde at reagere på,- men jeg tror generelt mange gange man lukker ret hurtigt af hvis man med det samme får kastet ris i hovedet. Dvs, hvis du har 2 dørkarme. Den ene ser ud ad helvede til, den anden er perfekt. De fleste vil "skælde ud" over den der ser rædderlig ud med det samme. Men hvis man nu prøvede og vende den om, og gav ros for den der var lavet perfekt, og først derefter påtalte den rædderlige, tror jeg faktisk mange gange man kunne nå langt. Det er i hvert fald min teori.


De får også både ris og ros, jeg skælder normalt ikke sådan lige ud hvis der laves fejl, kun hvis fejlene er begået fordi man enten ikke har forstået tingene og alligevel sagt ja når der blev spurgt om de var forstået, eller hvis man lavede noget man var i tvivl om forkert, frem for at spørge i stedet for at lave tingene forkerte.

Skrevet af Jacko på 17 jan 2011 22:38
 
At en lærling laver den samme fejl nogle gange, kan man ikke nødvendigvis altid klantre dem for, mener jeg. ISÆR ikke hvis de er forholdsvis nye. Der er en grund til man står i lærer jo, det er jo også får at få tingene kørt ind på "rygraden". Samt man skal tage i betragtning, der hele tiden er nye ting man skal lærer og være opmærksom på,- hvilket vil sige der vil være noget der skal forklares mere end en gang. Jeg ved fra mig selv, hvis jeg får kastet en masse information i hovedet på engang, jamen jeg kan måske godt huske det ret efter, men noget når sgu at forsvinde

Nu er de ikke nye længere, men har været her i 2 år, alligevel laver de faktisk tit de samme fejl som de lavede den første måned de var her, også selvom de faktisk har lavet dette 8-10 gange siden, endda flere gange rigtigt fordi det blev lavet samme med os andre, alligevel så laver man det stik modsat når man står med det alene, også selvom man egentligt godt kan se det ikke helt ligner det vi plejer at lave.

Altså de laver fejl på arbejde som vi mere eller mindre laver til dagligt de sidste 2 år de har været her...

Det er for mig altså manglende koncentration og interesse at disse ting ikke hænger fast, og har i de over 10 år jeg har haft lærlinge under mig, aldrig været så slemt som med denne generation, de har simpelthen ikke samme lyst til at lære som de tidligere lærlinge jeg har haft, og det er ikke kun mig der har den opfattelse, det har rigtigt mange af dem jeg snakker med som også har lærlinge desværre.

Fair nok Har ikke rigtig noget svar på det du har skrevet


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 17 jan 2011 22:52
Det er for mig altså manglende koncentration og interesse at disse ting ikke hænger fast, og har i de over 10 år jeg har haft lærlinge under mig, aldrig været så slemt som med denne generation, de har simpelthen ikke samme lyst til at lære som de tidligere lærlinge jeg har haft, og det er ikke kun mig der har den opfattelse, det har rigtigt mange af dem jeg snakker med som også har lærlinge desværre.


Lidt off topic men vi har samme problem på vores arbejdsplads. Den lidt ældre generation kan sagtens tænke selv men de unge på 18 - 25 år sidder blot stille og venter på nogen siger noget, og hvis ikke, ja så sidder de squ med deres I-phone og sms'er derud, selvom man har sagt 1000 gange hvordan opgaven skal løses.

Et ex. fra lageret. En ung mand på el-hest kører hen over en træklods så hjulet blokere. Efter at have kørt frem og tilbage et par kommer han fri og hva gør man så. Jo kører videre og lader klodsen ligge.   Så er det muligt man ikke kan huske alt i sin lærdom men der er noget der hedder sund fornuft og rydde op mener jeg høre under den kategori. Og den opgave gider de unge slet ikke. Det var så en generalisering fra mit arbejdssted.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Vi kan hurtigt blive enige om at der findes mange tømre med jord i hovedet og en underlig "arbejd" mentalitet. Jeg har oplevet nøjagtigt det samme med en tømrer mester. han havde dog kun jord i hovedet, ikke til at lave aftaler med.
Personligt kan jeg godt forstå dem der hyrer DYGTIGE polakkere ind, som får ordentlig løn og forhold. og så er de stadig billigere end danske ditto.

Jacob
Dygtige folk kommer sjældent af sig selv - man laver dem selv.
Altså.
Den der med at ansætte folk, lade være med at fortælle dem hvad de skal lave og dernæst skælde dem ud fordi de gør det forkert. Den går ikke.
At være arbejdsgiver og arbejdsleder handler primært at få andre til at arbejde for sig. Om talent for at motivere.
Derfor handler det langt overvejende om at finde medarbejdere med de rette personlig egenskaber.
Resten kommer I til at lære dem.

Nu er det godt nok blevet lidt meget off topic, men synes det er en god debat, så jeg fortsætter lidt endnu og drejer den lidt mere

Jeg hørte for nogle uger siden P3. De havde et eller andet emne oppe, kan ikke huske hvad. Men bed mærke i, at en eller anden skrev ind med følgende:
Folk under 30 år, skal bare lukke ædespalten i på arbejdspladsen, da der ikke er nogen der gider hører på dem alligevel og de ingen erfaring har!

Nu er jeg ikke selv under 30 år, men må indrømme jeg blev voldsomt provokeret af det alligevel. Nu kender jeg ikke alderen på personen der skrev det, men han har formodentlig været godt oppe i årene. Jeg kan godt huske hvordan det var at være omkring 20 år, og folk ikke gad lytte til en, "bare" fordi man ikke havde så meget erfaring. Det var sgu ikke synderligt motiverende! Selvfølgelig skal man lytte og lærer af dem der har meget erfaring, men omvendt så bør dem med mange år på bagen og meget erfaring måske også til tider lytte lidt til dem under 30 år. Jeg mener, det er jo ikke nødvendigvis den bedste måde at "høste marken med le" bare fordi sådan har man altid gjort! Og den type personer findes der sgu en del af derude.
Kan huske fra min egen læretid, en gammel nisse der ville havde jeg absolut skulle smøre, en hel lejlighed med forankringsgrunder med en anstryger/kalkkost, fordi sådan havde han altid gjort. Kunne ikke få sat ind i hovedet på manden, at man altså sagtens kunne rulle det på med en rulle!
Som hpox også skriver, handler det primært om, som leder at motivere. Lønnen er jo altid en motivation, men jeg tror langt fra den er den der er altafgørende. Jeg tror reelt ikke der skal så meget til, for at motivere folk. Lederne/arbejdsgiverne glemmer bare ofte at "skrue" på den knap. Som jeg tidligere var inde på, er en arbejdsgiver der altid virker sur, yderst umotiverende. Hvor i mod, en arbejdsgiver der generelt er i godt humør og viser forståelse og empati langt mere motiverende i sig selv. Det kan også være, en arbejdsgiver der på en varm sommerdag kommer med et par kolde sodavand (eller andet ), måske en lille kage ind i mellem, måske kommer med lidt at spise hvis folk skal arbejde 4-5 timer over osv. Så gør det heller ikke noget at en arbejdsgiver indvolvere sig lidt i, hvem man reelt er. Ikke dermed sagt at man skal være venner, men f.eks lige spørger ind til om man har haft en god ferie osv. Jeg mener selvfølgelig ikke det hele skal gå op i kage og sodavand da det er en arbejdsplads, men det er ofte nogle små ting, der gør at en arbejdsgiver kan få en person til lige at yde de 5-10 procent mere.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jeg er da langt hen ad vejen enig med dig Jacko, specielt det med som arbejdsgiver at interessere sig for sine ansattes ve og vel. Det er da også langt det hyggeligste.
Der findes så også de ansatte som mere eller mindre direkte siger noget i retning af, hvad rager det dig? Så klapper man som arbejdsgiver hurtigt i.

Hvad jeg slet ikke er enig i, er at det så afgjort er arbejdsgiverens klare ret til at få udført arbejdet på den måde, han ved, er den rigtige.
Jeg gad ikke spilde tid på, flere gange at forklare og diskutere den samme ting om og om igen, når det hver gang viste sig, at den måde jeg forlangte arbejdet udført på, er den rigtige.
Eksempelvist har det kostet mig rigtig mange tusinde kr. at lærlige og svende mente at være klogere en mig, f.eks. når der skal laves topstykke med 2 overliggende knastaksler med halvkugleformede forbrændingskamre. Under ingen omstændigheder må knastakslerne drejes uafhængig af hinanden når de er spændt ned eller toppen ligger på motoren men uden at kæden er monteret korrekt. Gør man det alligevel, bukker der ventiler, og arbejdet er spildt.
Det er så ikke alle der mener, at man behøver at overholde dette så nøje og tror de kan styre at dreje lidt frem og tilbage, men det kan de ikke. Ofte glemmer disse klogskaber at sætte tingene i timing og mener så, at det går sgu nok lige at rette til bagefter. Det gør det ikke.
Så ryger topstykket på og motoren sætter ud og går ikke rigtigt, gerne samme dag som bilen er lovet færdig. Så kommer kunden og opdager det, bliver sur og man må tilbyde en erstatningsbil medens en reklamationsreparation bliver udført næste dag, hvor andre biler må skubbes med endnu flere sure kunder til følge.
Når fyren har lavet den fejl 3-4-5 gange i løbet af kort tid, er det en kende svært at bevare tålmodigheden, og jeg gad overhovedet ikke høre på dumheder om, at "det kan vel ikke betyde noget!!" I hvert fald ville jeg ikke spilde tid på at høre på direkte dumt vås, når jeg ved bedre, og har måttet betale for fejlen mange gange.
Ligeså forlangte jeg altid meget grundig afrensring af motordele, bl.a. pakningsflader, selv om det undertiden er røvkedeligt. Det var jo ikke lærlingen eller den dovne svend, der skulle betale for reklamationen, når tætningen ikke lykkedes. Ligeledes er der kun en rigtig vej at vende en pakdåse på. Hvem tror du skal betale, hvis et fjols mener at han er klogere og vender den forkert???

Behøver jeg at nævne, at jeg ikke savner min arbejdsgiverrolle fra for små 20 år siden?
Jeg har stadig jævnlig hyggelig kontakt med flere af mine bedre ansatte, og bliver oven i købet stadig spurgt til råds, når de kører fast!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også