Presse timeprisen på en håndværker

Vi kom netop til at snakke om at her i Renoveringsprojektet har vi presset priser på alt -undtaget håndværkerens timeløn. Egentlig er det jo lidt spøjst, at man bare klapper hælene sammen og betaler 580 kr i timen for en håndværker, når alt andet forhandles.

Er der nogen der har haft held med at aftale en billigere timepris for en håndværker?

Eller er det helt ud i skoven og tro det kan lade sig gøre?
Vi kom netop til at snakke om at her i... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er for mig altså manglende koncentration og interesse at disse ting ikke hænger fast, og har i de over 10 år jeg har haft lærlinge under mig, aldrig været så slemt som med denne generation, de har simpelthen ikke samme lyst til at lære som de tidligere lærlinge jeg har haft, og det er ikke kun mig der har den opfattelse, det har rigtigt mange af dem jeg snakker med som også har lærlinge desværre.

Vil gerne give koluda ret...har selv været formand, røven af sjakket, gået med lærlinge i flere år...de unge lærlinge i dag, de virker for mange vedkommende slet ikke int. i arbejdet, har travlt med smsé. De går bare slet ikke op i arbejdet i på den måde som man gjorde da jeg var lærling for cirka 18 år siden...De bedste lærlinge i dag, det er faktisk voksenlærlinge som har prøvet lidt forskelligt før de begyndte i lære...de har lært noget om ansvar, og går mere op i arbejdet og spørger mere ind til det vi går og laver....
Profi: Spørgsmålet er om det ikke altid har været sådan? Det tror jeg nu et eller andet sted. Alting var altid bedre i de gode gamle dage  I de gode gamle dage, der var det bare ikke smser der optog tiden. Der var det så 7-8 bajere i løbet af dagen Så kan man spørge sig selv hvad der er værst
Og det er sgu ikke kun lærlinge der sms og knævre i telefon. Det går alle aldersgrupper nu om dage,- også på jobbet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 20 jan 2011 08:03
Hold da op Selvom jeg langt fra er kyndig i tagkonstruktioner, er det helt tydeligt den er gal.
Hvad siger ejeren? Skal de selv betale, altså ejeren? Et eller andet sted, må jeg nok indrømme at det fryder mig hvis de skal

Ja, de er vist ikke så godt hjemme i tagarbejde de 2 tømrer der lavede dette.

Jep, den er helt gal, og ejeren er en ung gut der har sat sin tillid til hans far som fungere som byggetilsyn på dette byggeri, en stor fejl efter min vurdering, de skulle have betalt lidt for et ekstern tilsyn, eller i det mindst allieret sig med en håndværker som kunne hjælpe med dette tilsyn.

Byggerådgivning er vigtigt, specielt i tilfælde hvor byggeherren selv vil stå for en del af projektet.

Som det ser ud nu, virker det til at ejeren komme til at hænge på regningen ja, da firmaet der stod for dette er under konkurs, og selvfølgelig er APS så der er sikkert ikke noget af hente der.

Skrevet af ktm på 20 jan 2011 09:03
Men svarer det ikke til det manden har villet betale?
Det ligner nærmest noget, der er konstrueret som et skræmmeeksempel!
Meget af det, skal vel nærmest rives ned igen, hvis det skal ende med at se bare nogenlunde ud bagefter?

Jo, det kan man vel godt sige, lav kvalitet til lav pris.

Ja, efter min vurdering skal så godt som alle facadevægge pille halvt ned for at rette disse skader, tænkt på hvor meget vand der er i disse vægge også...

Selv taget skal de nederste rækker lægter og klemlister af, vintræksbånd monteres så tagkonstruktionen faktisk er fastholdt til huset, ilægges ny tagfod / vindbræt i krydsfiner , rendejern, fodblik og herefter en vandret bane undertag, sjovt de ikke så dette i vejledningen heller...

Så skal alt undertag gennemgåes, så det bliver tæt denne gang...

Lægtes igen, denne gang så tagsten kan nå helt ud til tagrenderne.

Monteres strammere osv.. også er vi ellers klar til tegl igen.
Skrevet af MiKmo08 på 20 jan 2011 16:07
Hold da op det ser slemt ud...
Men et eller andet sted får man jo som regel hvad man betaler for. 130kr i timen er jo helt tosset. Hvad havde bygherre regnet med?

Ja, det undrer også mig engang imellem, jeg er desværre tit ude og besigtige arbejde, specielt tagarbejde for jeg rigtigt mange henvendelser på, det er tit arbejde der ikke er helt er som det skal være, utroligt at folk vil satse på billigste tilbud, når vi snakker noget så vigtigt som nyt tag på ens hus.

Der venter et stort arbejde der, det er jo lige før at en bulldozer og starte forfra er billigere end at begynde at reparer på det fusk der....

Ja, her er jeg helt enig, dog mener byggeherren ikke at han har råd til dette, da han allerede har brugt en hel del penge på håndværkere, som desværre ikke magtede opgaven.

Der er ikke noget være end at rette fejl og især ikke andres.

Nej, det er faktisk det værste møgarbejde at rette andres fejl, så var også meget i tvivl om jeg overhovedet ville rører ved dette, der kan jo blive en farlig ballade senere, ved evt. problemer med huset.

Annonce
Skrevet af Jacko på 20 jan 2011 17:40
Profi: Spørgsmålet er om det ikke altid har været sådan? Det tror jeg nu et eller andet sted. Alting var altid bedre i de gode gamle dage  I de gode gamle dage, der var det bare ikke smser der optog tiden.

Nej, jeg kan sige at jeg ikke har oplevet det så slemt som det er her de sidste 5-6 år, der er så godt som ingen interesse for det de laver, og slet ikke noget respekt for hverken kunder, arbejdsgiveren eller kollegaerne.

Også lyver de konstant, det pisser mig faktisk mest af, jeg kan slet ikke forstå man konstant smider skylden over på andre, og ikke vil erkende når man har kvajet sig.

Da jeg var i lærer og mester fik af vide at man havde kvajet sig, så var ordene da bare jamen så har han lært det, og laver sikkert ikke samme fejl igen.

Kan huske jeg imens jeg var i lære fik spejlvendt målene til en bordplade da jeg skulle ud og montere et køkken, betød lige at kunden måtte leve med at få leveret en ny bordplade 5 uger senere, han forklarede kunden af sådan noget sker jo, og at undertegnet med garanti havde lært det nu, og ville komme og montere den nye plade så snart den dukkede op.

Behøver jeg sige at jeg kontrollerede målene mange gange inden jeg skar den nye plade.

Skrevet af Jacko på 20 jan 2011 17:40
Der var det så 7-8 bajere i løbet af dagen Så kan man spørge sig selv hvad der er værst
Og det er sgu ikke kun lærlinge der sms og knævre i telefon. Det går alle aldersgrupper nu om dage,- også på jobbet.

Undertegnet er uddannet i firma med alkohol forbud, så det problem havde vi slet ikke heldigvis...

Og korrekt, det er ikke kun lærlingen der har problemer med at holde telefonsamtaler og beskeder som private og i deres fritid, havde kort en tømrersvend ansat, han snakkede faktisk så meget i telefon at jeg fyrede ham, det var flere timer om dagen, og afbrød konstant arbejdet for at tage sin telefon.

Skrevet af MLU på 20 jan 2011 16:23

Jeg er squ glad for det ikke er mit hus der ser sådan ud.. Shit en gang lort at kigge på... Syntes specielt undertaget er flot lagt... Fint overlap der er.... Mon de har tænkt på hvad de stiplede linier betyder og de tal der står på er til hjælp eller bare for sjov??

Men jo der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, og det gør ikke noget Réne du ikke arbejder til de time priser    For de billeder du har taget af vores tag ser da tusind gange bedre ud.

He he, ja... det er dårligt nødvendigt med liggevejledning her, men de skulle alligevel have tjekke den ud, for der står også der skal lægges en bane vandret i bunden, hvilket ville have forhindret det meste af alt det vand der er rendt ind i isoleringen i taget, fordi tagfoden også er lavet forkert.

Er glad for du syntes mit arbejde nede hos dig er tusind gange bedre....

Glemte desværre at få taget billeder sidste gang vi var nede hos dig, så de andre må lige vente til i slutningen af næste uge, så kommer de sidste billeder af projektet nede hos dig, skal også lige have taget et par gode billeder af cedertræ´s beklædningen, for købte jo rup og stub af det til billige, inden de skiftede profil.

Så skal også have afsat et par kilometer af det, da jeg nok ikke selv får brug for alt dette, med mindre jeg får en ordrer på et helt træhus her til foråret.
Skrevet af Koludabyg på 20 jan 2011 19:56

Undertegnet er uddannet i firma med alkohol forbud, så det problem havde vi slet ikke heldigvis...

Og korrekt, det er ikke kun lærlingen der har problemer med at holde telefonsamtaler og beskeder som private og i deres fritid, havde kort en tømrersvend ansat, han snakkede faktisk så meget i telefon at jeg fyrede ham, det var flere timer om dagen, og afbrød konstant arbejdet for at tage sin telefon.

hehe... Ja, men nu tænkte jeg ikke lige 10-15 år tilbage Hvor det var der rigtigt kom gang i debatten om alkohol på arbejdspladsen. Synes at kunne forstå du nok har ca samme alder som mig, måske lidt ældre, så der har nok ikke været så meget alkohol i skurvognene i vores arbejdsliv som der var for 20-30 år siden. Så er det tilgengæld mobilerne der har taget over i stedet, både ved unge som gamle, som du selv også siger. Derfor duer det jo heller ikke at sige:
 de unge lærlinge i dag, de virker for mange vedkommende slet ikke int. i arbejdet, har travlt med smsé  
Når det er en generel ting om alle aldergrupper, lærlinge som svende. Det er det jeg mener, tingene var altid bedre i gamle dage.

Det er belastende når folk lyver, det har du helt ret i Man bør kunne stå ved sit arbejde. Hvis man ikke har nogen forklaring, så må man jo bare sige det. Det har jeg da også selv gjort. Ofte synes jeg, det virker  mere fordummende og stå og komme med lange søforklaringer om hvorfor det er svipset. Men generelt, tror jeg ofte der er en dybere grund til at nogle folk lyver.
Så er der noget med et ordsprog, der siger respekt er noget man gør sig fortjent til. Det gælder jo alle veje Det er vel også hvordan man tolker respekt,- og det er måske bare en af de ting man må leve med, i og med tiderne hele tiden skifter. Hvad vi opfatter som respekt, opfatter en på 20 måske ikke på samme måde.

Ej, selvfølgelig er det belastende med nogle typer lærlinge. Men det jeg opponere lidt mod, er bare den måde med at gøre alle lærlinge til sms, uinteresserede cola drikkende unge mennesker der ikke gider gøre noget ordentligt. Når vi alle sammen godt ved der findes ligeså mange (og sikkert langt langt flere) svende der er ligeså slemme. Hvis ikke værre, da de som svende burde havde erfaring og forståelse for arbejdet, mere end en lærling. Og jeg må indrømme, det er ikke mit generelle indtryk, at lærlinge er være en svende. Eksempler kan man selvfølgelig altid finde, og for hvert eksempel I kommer med om lærlinge, kan jeg sikkert komme med 3-4-5 historier om svende der opfører sig på nøjagtig samme måde.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 20 jan 2011 20:54

hehe... Ja, men nu tænkte jeg ikke lige 10-15 år tilbage Hvor det var der rigtigt kom gang i debatten om alkohol på arbejdspladsen. Synes at kunne forstå du nok har ca samme alder som mig, måske lidt ældre, så der har nok ikke været så meget alkohol i skurvognene i vores arbejdsliv som der var for 20-30 år siden.
Undertegnet er 35 år...

I min lærertid var det faktisk kun enkelte murere der stadig "nød" et par pilsnere på arbejdspladsen.

Det er belastende når folk lyver, det har du helt ret i Man bør kunne stå ved sit arbejde. Hvis man ikke har nogen forklaring, så må man jo bare sige det. Det har jeg da også selv gjort. Ofte synes jeg, det virker  mere fordummende og stå og komme med lange søforklaringer om hvorfor det er svipset. Men generelt, tror jeg ofte der er en dybere grund til at nogle folk lyver.
Så er der noget med et ordsprog, der siger respekt er noget man gør sig fortjent til. Det gælder jo alle veje Det er vel også hvordan man tolker respekt,- og det er måske bare en af de ting man må leve med, i og med tiderne hele tiden skifter. Hvad vi opfatter som respekt, opfatter en på 20 måske ikke på samme måde.

Ja, det er det mindst man kan gøre, så kan det også bedre accepteres, frem for dårlige undskyldninger i stedet for at erkende at man har kvajet sig, og det er heller ikke kun lærlingene, men lige så meget de unge svende vi har haft.

Og korrekt vores opfattelse af respekt er slet ikke samme som en 20 åríg i dag.

Ej, selvfølgelig er det belastende med nogle typer lærlinge. Men det jeg opponere lidt mod, er bare den måde med at gøre alle lærlinge til sms, uinteresserede cola drikkende unge mennesker der ikke gider gøre noget ordentligt. Når vi alle sammen godt ved der findes ligeså mange (og sikkert langt langt flere) svende der er ligeså slemme. Hvis ikke værre, da de som svende burde havde erfaring og forståelse for arbejdet, mere end en lærling. Og jeg må indrømme, det er ikke mit generelle indtryk, at lærlinge er være en svende. Eksempler kan man selvfølgelig altid finde, og for hvert eksempel I kommer med om lærlinge, kan jeg sikkert komme med 3-4-5 historier om svende der opfører sig på nøjagtig samme måde.

Har også haft en par svende, der blev fyret herfra hvor en grundene på deres fyreseddel var at de var dårlige forbilleder for lærlingene, og hvis det er dette lærlingene uddannes med, så kan jeg godt forstå en hel del af de nye svende har den indstilling til arbejdet som de har.

Den faglige stolthed må man nok erkende er svær at finde hos den nyere generation af håndværkere desværre.
Jamen så er vi jo enige
Om end, det i malerfaget er den faglige respekt nu for længst væk ved mange af de gamle også. Og nok endda mere end dem der er i Deres primetime arbejdsliv. Hos malerne, er det generelt mange af kvinderne over 35 år der holder det faglige oppe ,- men de fleste af dem kan så tilgengæld ikke gøre sig på de store pladser med nybyg. Det er i hvert fald min oplevelse. Men der kan nok godt ligge en del forskellighed i malerfaget og tømrerfaget hvad angår de her ting også. Når du som tømrer, har lagt undertag osv og der er lagt tagsten på er det ikke sådan lige at rette. I malerfaget, kan det meste rettes igen, "næsten" uanset hvordan det ser ud, og netop det tror jeg måske nok har været med til at fordæve lige netop malerfaget mere end tømrer, murer osv. Som tømrer er du nødt til at være sikker på det er i orden, uanset hvor lang tid tingene tager i de fleste opgaver, hvor der måske i malerfaget er mere tidsbaseret. Det er i hvert fald min formodning Skrev et længere indlæg for et årstid siden med det ang tid og sjusk i malerfaget, som bl.a også er en af de ting der gør at jeg selv tænker om det er værd at fortsætte i faget resten af livet.
Nu snakkede jeg med min kæreste, der som nævnt er malerlærling lidt om det her med at være i lære. Hun nævnte, at et af hendes største problemer, har følt hun netop ikke for lov til at udleve det potientiale hun VED og som jeg også ved hun har, (hun bliver en langt langt dygtigere maler end mig, men der skal måske så heller ikke så meget til ) og derfor kører træt i at gøre de samme ting igen og igen og igen. Hun er for et par uger siden blevet lånt ud til et andet firma, og hun sagde, for første gang har hun fået lov til at fuldspartle og sætte et badeværelse op med glasvæv helt selv. Og endda fået ros for det. Det har hun ellers aldrig fået lov til ved sin "egen" mester, til trods for hun har spurgt ind til det mange gange, (og hun har kun 6-7 mdr tilbage), fået lov at sætte hele rum op med rutex alene osv. Hun sagde, hun havde virkelig fået arbejdslysten tilbage ved at blive vist tillid og anerkendelse. Samt fået "humøret" tilbage herhjemme også. Det synes jeg faktisk er lidt tankevækkende

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også