Presse timeprisen på en håndværker

Vi kom netop til at snakke om at her i Renoveringsprojektet har vi presset priser på alt -undtaget håndværkerens timeløn. Egentlig er det jo lidt spøjst, at man bare klapper hælene sammen og betaler 580 kr i timen for en håndværker, når alt andet forhandles.

Er der nogen der har haft held med at aftale en billigere timepris for en håndværker?

Eller er det helt ud i skoven og tro det kan lade sig gøre?
Vi kom netop til at snakke om at her i... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tænke sig, en rengøringsdame der skal betale for en advokat til 2500 kr i timen. Det er 35 timers arbejde for hende.
Eller når hun skal havde 20 min kontrol ved tandlægen til ca 400 kr = ca 6 timers arbejde.
Eller når hun skal til frisøren, det koster måske 500 kr for ½ times arbejde = 8,5 times arbejde.
Eller indretningsarkitekten til 500 i timen= 7 timers arbejde

Det er bare et par eksempler. Så er en håndværker reelt så dyr pr time??

En forsimplet beregning:
Håndværkeren skal måske havde 180 kr + måske ca 40 kr til ferie, pension osv. (I de dyre områder)
Mesteren måske 200 (hvor en del af de penge måske skal dække andre mellemledere osv også)
momsen ca 150 kr

Man skal også tænke på at i mange, især større firmaer skal dem ude i frontlinjen måske også tjene lønnen til en del andre.
F.eks det firma jeg normalt er i. Der er der mange der reelt ikke tjener pengene til firmaet.
1 direktør
4 mellemledere
3 kontorfolk
og 3 værkstedfolk der kører materialer, bestiller hjem osv

Der er alene 11 folk, som ca 60-70 medarbejder skal tjene penge til de også kan få Deres 37 timers løn om ugen også.  Samt, hver gang en mester er ude og kigge/give tilbud osv på et stykke arbejde han ikke får alligevel bruger han noget tid. Den tid skal jo dækkes ind et andet sted fra. Kunne forestille mig der ligger da nogle timer gemt sådan et sted også.

Men det må du Kaluda vel kunne svare på? Eller sender du en regning til en kunde du har lavet et tilbud hos, men som alligevel tager en anden mester?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jamen du har ret, andet kan man ikke sige, det er også grotesk at advokater og lign skal have 2500 kr i timen, fuldstændigt vanvittigt, men det ændrer ikke på at det andet også virker vildt på mig , men det er selvfølgeligt derfor vi frekventerer dette fora, for at kunne gøre det selv og ikke betale 600-2500 kr pr time for andres ydelser
Hej Jacko.

Din timepris beregning er ikke helt i orden....

I industrien regnes der normalt me 35-40% der skal lægges oven i timelønnen til at dække de "sociale omkostninger" som fx forsikring af medarbejderen, ferie, sygedage, søn og helligdagsbetaling, barsel etc.

Men der er jo mange timer der ikke faktureres direkte, tilbud opfølgning osv kan oftest ikke faktureres men skal indregnes i timefaktoren. Det samme gælder den tid hvor medarbejderen står henne på hjørnet og ryger etc....

Men vi er da ikke uneige om at vi ikke er nået et stadie hvor vi kan betale hinanden efter princippet time = time....
Nogen skal arbejde mange flere timer end andre for at hyre tømreren i en time....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Ja, okay Njord Kendte ikke lige den præcise procent. Men 35-40 procent af de 180 kr, gør det jo så kun endnu mere realistisk med timeprisen.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Med i timelønnen har man også det værktøj man bruger. Se på hvad det koster at forsyne en med værktøj.
Kontorfolk og ledere er "ren" tilsætning. omvendt fjerner de opgaver fra svendene så de kan være mere effektive.
En timeløn på 580kr kan ikke få mit tis i kog.Men se hvad en auto mekaniker vil have. Der kan jeg blive arrig. jo prisen er høj. men går du fra en skoda til en audi stiger prisen 30% og det er det samme teknik de skal skrue på.

Jacob
Annonce
Skrevet af Jacko på 17 jan 2011 13:09

Men det må du Koluda vel kunne svare på? Eller sender du en regning til en kunde du har lavet et tilbud hos, men som alligevel tager en anden mester?

Ja, det kan jeg da.

Og nej, jeg kan ikke sende en regning til kunden, hvis det bare er et uforpligtende arbejde.

Det er ren tilsætning hvis man ikke får arbejdet, alt efter tilbuddet størrelse kan man bruge fra ½ time til flere dage på projektet, dertil kommer så kørsel osv.. når arbejdet skal besigtiges.

Som gennemsnit tager det et par timer at lave et komplet tilbud på en tagrenovering feks. dertil kommer så kørsel og tid hos kunden med samtalen hos kunden.

Jeg plejer gerne at sige at sådan et tilbud tager ca. 8 timer og koster mig godt 200-400,- i kørsel også, hvis det ligger i nordsjælland.

Hvis du så regner med at det er under 10% af disse der bliver til ordrer hvis vi snakker "mindre seriøse" henvendelser fra tilbudsportaler feks., så kan du godt se at du bruger godt 2000-4000,- pr. ordrer i diesel samt helt op til 60-80 timer på tilbudarbejdet.

Det er faktisk rigtigt mange penge og timer som er "tabt" inden du får næste ordrer, og er der langt mellem disse så bruger du faktisk alt dit overskud på at give folk gratis tilbud desværre.

Jeg bruger rigtigt meget af min tid efter fyraften og i weekenderne på kunder, tilbud og besigtigelser skulle jeg lave dette i arbejdstiden, ville det for undertegnet slet ikke kunne løbe rundt med den lave timeløn jeg tager, så alt dette får jeg slet ikke løn for.

Som tommelfinger regel siger vi ca. 50% oveni til sociale omkostninger, dvs. pension, ferie, barselsfonden, uddannelsefonde, forsikringer osv. samt arbejdstøj.

Dvs. tjener en tømrersvend 150,- i timen som her hos undertegnet, så koster han mig faktisk 225,- i timen, dertil kommer så omkostninger til bilen, vedligehold, forsikringer, værktøjet, mobiltelefonen osv.. så er der altså ikke mange penge tilbage af den 100,- pr. time som der er tilbage når hans udgifter er dækket.

Skrevet af njord på 17 jan 2011 15:02

Men der er jo mange timer der ikke faktureres direkte, tilbud opfølgning osv kan oftest ikke faktureres men skal indregnes i timefaktoren. Det samme gælder den tid hvor medarbejderen står henne på hjørnet og ryger etc....

MVH Njord :-)

Nemlig, og her ryger der faktisk også en hel del tid.
Skrevet af Jacob Antenne på 17 jan 2011 16:40
Med i timelønnen har man også det værktøj man bruger. Se på hvad det koster at forsyne en med værktøj.
Kontorfolk og ledere er "ren" tilsætning. omvendt fjerner de opgaver fra svendene så de kan være mere effektive.

Ja, specielt hvis vi snakker kvalitets værktøj, så bliver det hurtigt dyrt at forsyne endnu en ansat med værktøj.

En tømrer koster ca. 30.000,- i værktøj hvis han skal have det mest nødvendige med sig i bilen.

Vil tro jeg har brugt over 250.000,- på værktøj siden jeg startede for mig selv, og nej vi  har altid så heller ikke en af hver til hver ansat, udover skruemaskinerne, og rundsave, så har vi kun 1 af hver stykke værktøj i hver bil, også selvom der er 3 der kører i den.

Så det er helt klart dyrt ja.

Du glemmer da en meget vigtig post, Koluda

Hvad med kvajerierne, som primært de nye ansatte laver? som man bliver ved med at tåle alt for længe? når han smadrer bilen? og når han "glemmer" værktøjet på pladsen? ser forkert på tegningen? måler forkert og ødelægger den lange 8x8 bjælke? var til fest dagen før? forstuvede benet til fodbold dagen før? eller bare kommer for sent hver anden dag? osv osv.
Men den slags eksisterer måske ikke i tømrerbranchen?

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 17 jan 2011 20:39
Du glemmer da en meget vigtig post, Koluda

Hvad med kvajerierne, som primært de nye ansatte laver? som man bliver ved med at tåle alt for længe? når han smadrer bilen? og når han "glemmer" værktøjet på pladsen? ser forkert på tegningen? måler forkert og ødelægger den lange 8x8 bjælke? var til fest dagen før? forstuvede benet til fodbold dagen før? eller bare kommer for sent hver anden dag? osv osv.
Men den slags eksisterer måske ikke i tømrerbranchen?

Jo da, i stor stil..... desværre.

Dårlige ansatte kostede mig godt 70.000,- sidste år, og her snakkede vi altså kun over 2 måneder.

Og over 200.000,- året før ( en sur ansat forlod et hus med uafdækket tag ved fyraften, kostede undertegnet godt 100.000,- at udbedre skader )

Værktøjet forsvinder der også en hel del af, faktisk utroligt meget efter man har fået lærlinge i firmaet.

Dertil kommer så alle de fejl de andre ansatte laver, og lærlingene der laver den samme fejl igen og igen, tingene der skal pilles ned fordi mester er mm knepper og ikke vil se sådan noget juks, fordi han er hysterisk over tingene skal forklares igen og igen, jeg lærte at hvis man selv skulle pille tingene ned og lave det hele om, så lærte man det sku en gang for alle, det virker dog desværre ikke på de nye tømrersvende og lærlinge, og det er sku rigtigt dyrt i længden.

Dertil kommer så alle de sygedage, som der ikke er få af heller.

Har man bare en smule ondt et eller andet sted, eller kommer til at hoste bare 2 gange i løbet af dagen, ja så er man da syg ugen ud.

Udover min far der var den aller første ansatte her i firmaet, og stadig er ansat som  arbejdsmand, så har alle vist allerede flere sygedage end undertegnet siden jeg startede for mig selv for 5 år siden, selv arbejdsmanden der kun har været her godt ½ år, så tro mig den slags eksistere stadig.

Der skal ikke mange fejl til på en opgave, før at undertegnet har mindre i løn end mine lærlinge mens det opgave står på, det er også en af grundene til at jeg faktisk har fortrudt jeg hyrer flere folk selv, og droppede det med samarbejdende små tømrermestre, de var sku aldrig syge, de arbejde altid og gerne længe, også var de stabile.... altså lige det modsatte af lønmodtagere...

Det er altså en stor forskel på dem med CVR numre, og dem med CPR numre.

Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også