Skrevet af Jacko på 17 jan 2011 13:09
Men det må du Koluda vel kunne svare på? Eller sender du en regning til en kunde du har lavet et tilbud hos, men som alligevel tager en anden mester?
Ja, det kan jeg da.
Og nej, jeg kan ikke sende en regning til kunden, hvis det bare er et uforpligtende arbejde.
Det er ren tilsætning hvis man ikke får arbejdet, alt efter tilbuddet størrelse kan man bruge fra ½ time til flere dage på projektet, dertil kommer så kørsel osv.. når arbejdet skal besigtiges.
Som gennemsnit tager det et par timer at lave et komplet tilbud på en
tagrenovering feks. dertil kommer så kørsel og tid hos kunden med samtalen hos kunden.
Jeg plejer gerne at sige at sådan et tilbud tager ca. 8 timer og koster mig godt 200-400,- i kørsel også, hvis det ligger i nordsjælland.
Hvis du så regner med at det er under 10% af disse der bliver til ordrer hvis vi snakker "mindre seriøse" henvendelser fra tilbudsportaler feks., så kan du godt se at du bruger godt 2000-4000,- pr. ordrer i diesel samt helt op til 60-80 timer på tilbudarbejdet.
Det er faktisk rigtigt mange penge og timer som er "tabt" inden du får næste ordrer, og er der langt mellem disse så bruger du faktisk alt dit overskud på at give folk gratis tilbud desværre.
Jeg bruger rigtigt meget af min tid efter fyraften og i weekenderne på kunder, tilbud og besigtigelser skulle jeg lave dette i arbejdstiden, ville det for undertegnet slet ikke kunne løbe rundt med den lave
timeløn jeg tager, så alt dette får jeg slet ikke løn for.
Som tommelfinger regel siger vi ca. 50% oveni til sociale omkostninger, dvs. pension, ferie, barselsfonden, uddannelsefonde, forsikringer osv. samt arbejdstøj.
Dvs. tjener en
tømrersvend 150,- i timen som her hos undertegnet, så koster han mig faktisk 225,- i timen, dertil kommer så omkostninger til bilen, vedligehold, forsikringer, værktøjet, mobiltelefonen osv.. så er der altså ikke mange penge tilbage af den 100,- pr. time som der er tilbage når hans udgifter er dækket.