Forruf er sluppet i lamineringen

Se billede:

Forruffet hvor lugen er placeret er sluppet i lamineringen grundet tidligere ejers opsætning af Teak i loftet, da vanger var boltet gennem hele ruffet. Det har medført vand mellem de 2 lag glasfiber, hvorfor det har sluppet hinanden. Er det forståeligt?

Det gør så at ruffet ikke er stabilt, men hænger nedaf på midten. Lige nu har jeg en stang monteret i kahytten der støtter ruffet for at holde det oppe.

Hvad gør jeg for at få det stabilt igen????
Har absolut ingen erfaring med glasfiber - kun træ!

Er jeg nødt til at bolte tværstivere af træ op i ruffet igen? eller er der andre snedige løsninger?
Den stang jeg pt har monteret i kahytten ville jeg bibeholde, og så konstruere et massivt Teak bord omkring, der samtidig kunne bruges som bund til dobbeltseng. Trods det er det ikke optimalt at ruffet falder 3-4cm på midten når jeg fjerner stangen.

Er der nogen forslag???? Er åben for stort set alt.
Er i stand til at producere trævanger der følger loftet, men er det den bedste løsning?

Se billede: Forruffet hvor lugen er placeret er... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er nok svært at styre mængden af PU-skum i et lukket område. Prøver om ikke det kan fyldes inden opsætning.
Kan du da ikke lave nogle strimler af samme tykkelse +finer som du limer der op der hvor der mangler.
Og med hensyn til mastehullet, vil jeg anbefale at du inden du lægger glasfiber i, sliber kanterne skrå gerne en bred faz hele vejen rundt. Det giver en væsentligt stærkere lukning. Så kan du efterfølgende slibe det plant når det er tørt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen

Jeg vil anbefale, at du holder dig til at bruge epoxy til så meget som muligt, nu hvor du er igang med at lave reparationen med epoxy.
Så blander du ikke forskellige materialer sammen, og arbejdsprocessen bliver formodentlig mere overskuelig.
Hvis der er lidt huller der skal fyldes ud, så bland noget Epoxy med en let filler - altså en spartelmasse som du har blandet selv, og som er meget let med hensyn til vægten - og desuden ret nemt at slibe i.

Så kan du være ret sikker på, at der ikke engang i fremtiden kommer vand ind.

Personligt ville jeg undgå PU skum så vidt muligt.

Hilsen A



To ulykker kommer sjældent alene.
Jaja, så er jeg på banen igen
1. lag er limet:

Det er 2. lag også:

Det er faktisk blevet så godt at jeg overvejer at bibeholde indersiden i matlakeret mahogny??? (Jow på billedet ser det ikke pænt ud, men det er bare rester/fingre fra epoxy) Hvis jeg sliber og efterfølgende matlakerer bliver det satme flot....... MEN er det helt ude i tovene ikke at afslutte med glasfiber???
Teak pyntelister i samlinger (der er kun 1 samling, men laver selvfølgelig 2 pyntelister for at få harmoni). Teaklister monteres hele vejen rundt i kanten, samt rundt i luge.

Ruffet er stabilt nu, men er det sidste lag glasfiber tvingende nødvendigt??? Håber i siger: nej, det er det ikke

Ja og nej, for du kan klare det ved at lægge en stibe rundt langs rufsiderne og en 3 cm. ind over +fineren. Du kan klistre noget tape på så glasfiberen får en pæn kant hele vejen rundt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja og nej - fra mig også.

Hvis taget er stærkt / stift nok så er det jo OK. Det skal jo gerne holde til at en stor voksen går lidt hårdt på ruffet - det kan jo ske, hvis man er ude i dårligt vejr, og der sker noget så man skal springe lidt rundt, for at ordne et problem.
Hvis stivheden ikke er helt som den skal være, så vil det være bedst med et lag glasfiber på indersiden/undersiden.
Hvis du tænker på genslagsværdien af båden - så er den måske højere hvis båden er så "original" som muligt - altså hvid glasfiber på undersiden af ruf - - -  Men hvis det er godt håndværk du har lavet og det ser godt ud, så gør det måske alligevel ikke noget.

God arbejdslyst

To ulykker kommer sjældent alene.
10cm glasfiber pålimet hele vejen rundt indvendigt i ruftaget..... Ikke noget jeg gider gøre igen. Se venstre side af billede.

Imorgen males sider på ruftaget med Polyurethan - efter slibning.
Tirsdag pudses ruftaget og matlakeringen starter.... Regner med at bruge noget af det HG lak jeg har på lager og blot bruger mat lak som slutlag, det er vel ok???
Jeg syntes at det spørgsmål om gensalgs værdi er rimeligt malplaseret. Hvorfor dog gå op i det. Hvis ejeren er glad og tilfreds med sin båd, så er en salgs pris fuldstændig ligegyldig.
Jeg tror ikke at Engel bruger så meget tid på en båd, hvis den bare skal fyres af.
Uha nej, så mange timer ville jeg aldrig bruge på noget der bare skulle sælges. Så havde jeg grebet det hele anderledes an, og været færdig for længe siden.
Iøvrigt kan jeg jo altid komme glasfiber på næste vinter hvis jeg finder ud af det er nødvendigt - men jeg kan ikke gå den anden vej.
Altså kan jeg lige så godt prøve med matlakeret loft.
Syntes det ser rigtig flot ud, rigtig flot arbejde

Har med stor interesse fulgt med i forløbet. Ønsker dig en dejlig sejlsæson.

Mvh, Hugo
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også