Forruf er sluppet i lamineringen

Se billede:

Forruffet hvor lugen er placeret er sluppet i lamineringen grundet tidligere ejers opsætning af Teak i loftet, da vanger var boltet gennem hele ruffet. Det har medført vand mellem de 2 lag glasfiber, hvorfor det har sluppet hinanden. Er det forståeligt?

Det gør så at ruffet ikke er stabilt, men hænger nedaf på midten. Lige nu har jeg en stang monteret i kahytten der støtter ruffet for at holde det oppe.

Hvad gør jeg for at få det stabilt igen????
Har absolut ingen erfaring med glasfiber - kun træ!

Er jeg nødt til at bolte tværstivere af træ op i ruffet igen? eller er der andre snedige løsninger?
Den stang jeg pt har monteret i kahytten ville jeg bibeholde, og så konstruere et massivt Teak bord omkring, der samtidig kunne bruges som bund til dobbeltseng. Trods det er det ikke optimalt at ruffet falder 3-4cm på midten når jeg fjerner stangen.

Er der nogen forslag???? Er åben for stort set alt.
Er i stand til at producere trævanger der følger loftet, men er det den bedste løsning?

Se billede: Forruffet hvor lugen er placeret er... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Engel

Husk at købe måtter til brug sammen med Epoxy.
Køb helst alle tingene samme sted, så får du gode råd med på vejen, og materialerne passer sammen.
Køb også noget filler til din spartelmasse - eller brug evt. savsmuld eller lignende fyldstof.

Måtter til polyester er imprægneret til dette - man må ikke bytte om på de to slags måtter.

Jeg anbefaler investering i de fikse doseringspumper til epoxy - så kan du blande små og præcise portioner.
Det sparer virkelig meget på forbruget og du undgår en masse spild. (Det er svært at afveje præcist i små portioner)
Desuden - står du på et opvarmet værksted (ell. sommervarme), så kan store portioner hurtigt "selvvarme", og hærde i bøtten. Træls. Bland små portioner.
Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af Gertsen på 19 jan 2011 20:22

Da jeg skiftede log/lod gennemføringer i min Vega, målte jeg fibertykkelsen til 22 mm

så det er ikke helt "løgn" med hvad man lavede i "gamle" dage - den er bygget i 1974 -
Ja men det er kun i bunden den er så tyk, og det er lige så meget for at give båden balast, prøv du bare at skære et hul oppe i fribordet, der vil den max. være 10 mm. tyk.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja Ja - godt ord igen.

Jeg prøvede bare at forklare meningen med sandwichkonstruktionen. Pointen er jo at man sparer vægt og får en stiv konstruktion.
Det er jo det han skal prøve at genopbygge.

Meningen med min forklaring var at Engel skal vide, hvordan han kan lave glasfiberarbejde på sit ruftag.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Opdaterer lige her også - håber det er i orden og ikke irriterende?

Påbegyndt nedrivning af underste ruftag:

Pudset hele ruftaget med stor stålbørste på vinkelsliber.
Det vil jeg ikke ønske for min værste fjende, hold k... hvor det sviner trods malerdragt, briller, høreværn og handsker. Men gøres det skulle det jo!!!

Hullet nærmest kahytlugen er tidligere hul til mast. Da jeg ikke har mast og sejl til den regner jeg med at fylde det op ude fra efter pålimning af 4mm x-finer nedefra. Det andet hul er til udluftningsventil og bibeholdes.

Burde være klar til limning (efter afrensning med acetone) så nu venter jeg bare på min 10 graders varme....

Hej Engel
Det er nogen fine og instruktive billeder du viser. Og ganske rigtigt – slibning af glasfiber er aldrig sjovt ;-)

Jeg har nogen kommentarer: Efter din grundige afslibning, er glasfiber-overfladen formodentlig ren, og samtidig så ru i overfladen, at du ikke behøver at affedte med Acetone. Men det skader dog ikke.

Hvis du vil genopbygge dit tag så originalt som muligt, så skal du bruge et afstandsmateriale (Skum, let træ, x-finer eller hvad du nu vælger) og nedenunder dette afstands-materiale, skal der lægges et lag glasfiber – en eller måske flere lag væv. Det underste glasfiber-lag bør også have forbindelse med siden af ruffet. Hvis ikke det hænger sammen herude, så bliver taget måske ikke stift nok. (Det skal jo kunne holde til at man går på det)
Se min tegning – jeg vil mene at du bør lave mindst 5 cm limning hér.
Det betyder at glasfiberen på siden af ruffet, også skal slibes ren (dvs gelcoat skal gerne slibes væk, så glasfibervævet begynder at være synligt) ca 5-10 cm ned.
 

Nu kommer der lidt gætteri fra mig:
Desuden, så ser det ud til at dit ruf, er ganske stort, og du har sat et stålrør til midlertidig afstivning. Det ser ud til at dit ruftag er så stort, at det ikke kan holde faconen uden afstøtning mens du arbejder på det??
Hvis det er rigtigt, så vil det måske være bedst at bruge lange strimler (10 -15 cm brede) af vandfast X-finér som limes op i langs-skibs retning, og understøttes, mens limningen hærder. Når det er hærdet, er det formodentligt stift nok til, at du kan lægge et lag glasfiber op på undersiden, uden at taget er understøttet – altså er det noget du kan lave i én arbejdsgang.
Hvis du bruger skum, så skal du måske opsætte 2-3 afstivninger på tværs, og så indstøbe din nye reparation i 2-3 baner / omgange. For at undgå at taget ”falder ned” og får en grim facon. 
Lad os høre hvad du vil bruge til ”afstandsmateriale”.
? 4 mm X-finer - det lyder som om det er for lidt - jeg vil mene du skal lægge 2x4mm på mindst.

God arbejdslyst - Hilsen A

PS - der er sikkert andre måder at gøre det på  - dette er hvad jeg mener er bedst.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Ellida
Tak for dit fine indlæg!
Ruftaget har da en vis dimension (ca 2,2*1,5 mtr) men det kan faktisk godt holde sig selv - det er relativt stift hele vejen rundt i kanten, men selvfølgelig noget levende inde midt på hvor der kun er den tynde yderste glasfiber tilbage.

Afstandsmateriale regner jeg med bliver 2*4mm Østen x-finer. Havde faktisk overvejet såkaldt 15mm Hypertex. Meget let, men dog stærkt når det bliver limet sammen med undersiden af ruffet
Kan ses her under specialvæv/sandwichplader:
http://www.gordner.dk/selvbyg1.html

Da kahythøjden i forvejen er så jeg kun lige kan sidde oprejst på kistebænkene vil jeg meget nødig miste frihøjde.

Iøvrigt meget enig i din fremgangsmåde.
Jeg mangler bestemt ikke arbejde i fritiden, blot nogle flere grader i hallen :-)

Opdatering:

Har sat 2 baner op sidste weekend - der havde vi de magiske 10+ grader.
Regner med at fortsætte så snart vi nærmer os de 10 igen, desværre ser det ikke lovende ud lige på det punkt..... Måske jeg er heldig kommende weekend, bor trods alt på den "varme" Sydkyst

Har dog lige et par spørgsmål inden jeg går videre:

1: Har trukket den 4mm Østen ca 3cm ind fra kanterne idet jeg frygetede at radius var for voldsom til at pladen kunne bøjes naturligt.
Hvad gør jeg bedst med den "kant" der kommer hele vejen rundt i ruffet? (burde kunne ses på billederne).
Polyester og en strimmel måtte? Spartle med polyester spartel, eller noget helt tredie?

2: Næste lag havde jeg forestillet mig skulle limes den anden vej - altså langskibs. Tror i jeg kan nøjes med 2 plader delt midt på ruffet, eller er jeg stadigvæk nødt til at lime det af flere gange? Større stykker giver jo den bedste stabilitet.
Her er potlife på epoxy selvfølgelig afgørende, men jeg vil mene jeg kan nå det, især når varmegraderne ikke er højere end tilfældet er. "soldater" kan jeg sagtens lave flere af. Hvad ville i gøre?

3: Det forhenværende hul til mast - halvdelen kan stadig ses på billede 2 - hvordan fylder jeg det bedst fra ydersiden?
Polyester og en måtte? Eller kan jeg nøjes med polyester spartel, eller hvad?
Hele båden skal sprøjtes med Polybest når jeg er klar, men det ville jo være rart hvis forarbejdet ikke revnede eller lavede andre unoder.....
Hullet til masten, bør lukkes med polyester og måtte.
Egentlig ville det have været en god ide, med en måtte på undersiden, dobbelt så stort som hullet.

Sprækken du har rundt i kanten, kunne du evt fylde ud med PU-skum, køb en god kvalitet. Det klæber utrolig godt, og revner ikke som spartelmasse kunne finde på.

mvh jens
Tænkte jeg nok....
Hvis jeg skal bruge PU-skum i kanten skal det vel først indføres efter næste lag er limet op? Der bliver ikke mere ned 3mm hulrum hvis ikke jeg fylder det ud inden næste lag - havde faktisk regnet med at fylde området ud inden oplimning af næste lag???
Har en hulrum mod kahytten der ganske givet skal fyldes med PU-slum. Regnede her med at bore huller efter opsætning af x-finer og efterfølgende fylde med PU-skum.
Pas på med at skumme i lukkede rum, jeg ville skumme det nu og skære det overflødige væk.
Især billig PU-skum expandere i lang tid.

Hvis det kun er 3 mm sprække, så ville jeg nu bruge fugemasse.

mvh jens
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også