Forruf er sluppet i lamineringen

Se billede:

Forruffet hvor lugen er placeret er sluppet i lamineringen grundet tidligere ejers opsætning af Teak i loftet, da vanger var boltet gennem hele ruffet. Det har medført vand mellem de 2 lag glasfiber, hvorfor det har sluppet hinanden. Er det forståeligt?

Det gør så at ruffet ikke er stabilt, men hænger nedaf på midten. Lige nu har jeg en stang monteret i kahytten der støtter ruffet for at holde det oppe.

Hvad gør jeg for at få det stabilt igen????
Har absolut ingen erfaring med glasfiber - kun træ!

Er jeg nødt til at bolte tværstivere af træ op i ruffet igen? eller er der andre snedige løsninger?
Den stang jeg pt har monteret i kahytten ville jeg bibeholde, og så konstruere et massivt Teak bord omkring, der samtidig kunne bruges som bund til dobbeltseng. Trods det er det ikke optimalt at ruffet falder 3-4cm på midten når jeg fjerner stangen.

Er der nogen forslag???? Er åben for stort set alt.
Er i stand til at producere trævanger der følger loftet, men er det den bedste løsning?

Se billede: Forruffet hvor lugen er placeret er... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Flot arbejde - respekt.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Kunst er når det behager øjet og man aldrig bliver træt af at kigge på det...

Jeg syntes det tegner flot...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej "Engel",
Har studeret dit indlæg med forstærkning/renovering af ruf. Meget imponerende arbejde.
Står selv og vil forstærke mit ruf i min "nye" snekke.
Kan du fortælle mig hvilken type lim du brugte til det første lag x-finer samt mellem de to lag finer?
Det er jo ganske vist noget tid siden - håber på svar..
Mvh
Zeppe

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Hej Zeppe.
Ja det kan jeg sagtens.
Det første lag mod ruf var West System Epoxy:
http://hfmarine.dk/Default.asp?Action=Details&Item=368

Mellem de 2 lag x-finer brugte jeg High Performans epoxy system uden DDM og fenol:
http://www.gordner.dk/selvbyg1.html
Et billigere produkt end West System, men stadig glimrende. Det holder ihvertfald som det skal!

Spørg endelig hvis der er mere du vil vide

Mvh
Benjamin
Hej Benjamin,

Du skal have mange tak for info.
Er i gang med at totalrenovere en snekke jeg har købt.
Ruf er dog ikke delamineret med jeg vil gerne forstærke det da det kun er ca. 8 mm. tykt.
Dermed får jeg en pæn overflade (som din) og noget at evt. fæstne lamper mm. i.

Mvh
Zeppe

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, lige præcis.
Totalrenoverede selv min sidste vinter/forår. Alt aptering både løst og fast, komplet teak dørk med sorte fuger, ruder og rudelister, bund og så lige en hellakering med Hempel Polybest.

Er i år igang med de hyggelige - men vigtige - finesser, og ikke det hårde slid som du står over for :-)

Skulle du have spørgsmål til andet er du altid velkommen.

Du kan se sidste års anstrengelser her: http://www.baadgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=5310&ipc=28275

Mvh Benjamin
Hej, Du skrev i starten af indlæg at hele båden skulle have light primer. gik du væk fra det (temmelig dyr omgang)? Jeg havde tænkt mig at der kun skulle bruges primer hvor jeg skal udbedre småskader. Derefter Poly Best på hele båden. (og Mille Extra på bunden) Lyder det ok? Kig evt. forbi min tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168725 Mvh Zeppe

Det kan godt være at den var billig. Var den det så det værd?

Hej Zeppe.

Nej, jeg gik ikke væk fra Light Primer.
Ja det er en dyr omgang, men det er også et stort arbejde - så hellere give 1500kr mere den ene gang og så være tilfreds i mange år frem. Iøvrigt har Biltema en epoxy grunder til omkring halvdelen af prisen på Light Primer (koster vist 169kr), den ville jeg ikke være bange for at bruge.
Jeg har brugt den indvendigt i skottet sammen med deres hvide topmaling, og det fungerer glimrende.

Polybest må ikke rulles på (sprøjte eller pensel) og jeg ville ikke sprøjte indvendigt i båden - Derfor brugte jeg Biltema indvendigt. Hvis ikke det var fordi jeg VILLE have Pearlwhite turde jeg godt bruge både grunder og toplak fra Biltema. Mener de kun har 5 farver at vælge imellem, men prisen er også under det halve af Hempel.

Her er iøvrigt tråden omkring omlakering af Faaborg snekken:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/163561
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også