Forruf er sluppet i lamineringen

Se billede:

Forruffet hvor lugen er placeret er sluppet i lamineringen grundet tidligere ejers opsætning af Teak i loftet, da vanger var boltet gennem hele ruffet. Det har medført vand mellem de 2 lag glasfiber, hvorfor det har sluppet hinanden. Er det forståeligt?

Det gør så at ruffet ikke er stabilt, men hænger nedaf på midten. Lige nu har jeg en stang monteret i kahytten der støtter ruffet for at holde det oppe.

Hvad gør jeg for at få det stabilt igen????
Har absolut ingen erfaring med glasfiber - kun træ!

Er jeg nødt til at bolte tværstivere af træ op i ruffet igen? eller er der andre snedige løsninger?
Den stang jeg pt har monteret i kahytten ville jeg bibeholde, og så konstruere et massivt Teak bord omkring, der samtidig kunne bruges som bund til dobbeltseng. Trods det er det ikke optimalt at ruffet falder 3-4cm på midten når jeg fjerner stangen.

Er der nogen forslag???? Er åben for stort set alt.
Er i stand til at producere trævanger der følger loftet, men er det den bedste løsning?

Se billede: Forruffet hvor lugen er placeret er... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ellida

Regner ikke med der bliver afhærdet og blank Epoxy synligt.
Limer "nedad" fra underside ruffet, hver gang med et lag 4mm Østen x finer - regner med 2 lag er nok, men det kan jeg lettere vurdere når det er opsat.
Til sidst monterer jeg enten tynde Teak stave, eller 3mm skumvinyl i snekkehvid.

Har allerede købt en kasse engangshandsker og en hvid overtræks malerdragt. Er nemlig helt enig, det skal ikke i forbindelse med huden.

Har West System Epoxy på lager, dog ikke nok. Fandt denne side: http://www.gordner.dk/selvbyg1.html
Efter sigende god kvalitet til langt under prisen på West System, så det skal prøves.

Forventer at jeg starter i weekenden, men måske først i næste uge.
Hej Engel
Måske ER du klar over hvad jeg mener, men jeg pinder det lige ud, for en ordens skyld.
Det jeg snakker om, er ikke den afsluttende overflade. Det er jo ikke det vigtige. Det vigtige er inde i mellem lagene og mellem de ting du klæber op i ruffet.

Det jeg snakker om, er undervejs i arbejdet med at lægge flere lag ovenpå hinanden - du skal slibe, når du skal lime mere frisk epoxy på noget epoxy som allerede er hærdet.
Det er i modsætning til arbejde med polyester, hvor man ikke behøver at slibe mellem pålægningen, med mindre der går lang tid.
Ja - måske en overflødig kommentar - men men --- Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ellida

Absolut ikke overflødig kommentar, det er der stort set ingen der er.
Vi er iøvrigt helt enige....
Hej Engel

Det vigtigste ved det du laver er at du får en sandwich-konstruktion, som er nogenlunde ligesom ruftaget var oprindeligt.
Det som giver passende styrke og stivhed uden at det bliver for tungt, er at der ligger et lag glasfiber på hver side af et "afstandslag" = altså "sandwich-konstruktionen".
Afstandslaget var før skum - det erstatter du nu med X-finer. Afstandslaget har "kun" til formål, at holde sammen på de to yderlag af glasfiber, så derfor er selv ret svagt skum velegnet.
X-finer til "afstandslag" gør bare dit ruftag ekstra stift, og måske lidt tungere. Det er nok OK.
X-fineren limer du bedst op med "majonæse-tyk" Epoxy-spartel, som du kan blande af epoxy + mellemhård filler.
Derefter skal der være et lag glasfiber, f. eks 2 lag tynde måtter.
Så har du genopbygget "sandwich" konstruktionen.

Tilsidst kan du så pynte med skumvinyl eller hvad du nu har lyst til.
Bare for at få det hele med i forklaringen - Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej igen.

Jeg havde egentlig regnet med at også 2 lag skulle være X finer - er det en rigtig dårlig ide?
Har aldrig arbejdet med glasfiber, så det ville jeg helst undgå. Ville give sidste lag en gang Epoxy for at lukke overfladen, medmindre jeg klæber skumvinyl på.

4mm x finer (nok 3,6mm) vejer faktisk ikke så meget. Samtidig har der tidligere været bly i stævnet for at få ekstra vægt ude foran.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu gør det nok ikke så meget med to tynde plader X finer i ruftaget, men det vil aldrig erstatte det bly du har haft i stævnen. Tværtimod bliver båden mere ustabil jo mere vægt du hænger op i ruftaget.
Hej Engel

Hovedsagen er at du laver det så der er en "sandwich" med glasfiber i de yderste lag + et afstands-lag, som så godt kan være dit X-finer.
A: Yderste lag er det originale glasfiber.
B: Din X-finer som fyld eller afstandsmateriale.
C: Inderst et nyt lag med glasfiber - altså glas-måtte mættet med epoxy. Omtrent lige så tykt som det du har savet bort til start.

Så er du sikker på at styrke og stivhed bliver som originalt.
Vægtmæssigt kan jeg ikke forestille mig, at det betyder en pind, på din ret store båd. Bare lav det med X-finer.

Lav først en prøve-støbning på en spånplade med lidt glasvæv og lidt epoxy og lidt X-finer - du vil finde ud af at det er ret nemt. Du kan duppe epoxyen på vævet med en pensel. Vævet skal mættes til det ikke er "hvidt", men nærmest ligner vådt tøj. Så skal det hærde til imorgen. Ret enkelt. Slib og lime mere på, hvor det er nødvendigt.

Ring 62 26 19 43 / 26 54 49 41 hvis du har spørgsmål.

Grunden til at man konstruerer både med sandwich-lag, er at man får stor stivhed samtidig med at vægten bliver rimelig.
I "gamle dage" lavede man glasfiberbåde uden sandwich-opbygning, og så måtte man lave lagtykkelsen flere cm for at få passende stivhed i en båd. Det bliver mega-solidt men også tungt.
Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
NÅ Nåeh, mon ikke du overdriver bare en lille smule med hensyn til tykkelse på glasfiber, en centimeter glasfiber kan du altså ikke sådan lige bøje, og slet ikke i en bådstørelse som din.
Helt iorden. Så prøver jeg at lave det inderste lag i glasfiber.

Køber nogle måtter, epoxyen skulle allerede komme imorgen.
Plejer i at købe måtter ved Meripol?
Skrevet af Håndværkeren på 19 jan 2011 19:44
NÅ Nåeh, mon ikke du overdriver bare en lille smule med hensyn til tykkelse på glasfiber, en centimeter glasfiber kan du altså ikke sådan lige bøje, og slet ikke i en bådstørelse som din.

Da jeg skiftede log/lod gennemføringer i min Vega, målte jeg fibertykkelsen til 22 mm

så det er ikke helt "løgn" med hvad man lavede i "gamle" dage - den er bygget i 1974 -

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også