Forruf er sluppet i lamineringen

Se billede:

Forruffet hvor lugen er placeret er sluppet i lamineringen grundet tidligere ejers opsætning af Teak i loftet, da vanger var boltet gennem hele ruffet. Det har medført vand mellem de 2 lag glasfiber, hvorfor det har sluppet hinanden. Er det forståeligt?

Det gør så at ruffet ikke er stabilt, men hænger nedaf på midten. Lige nu har jeg en stang monteret i kahytten der støtter ruffet for at holde det oppe.

Hvad gør jeg for at få det stabilt igen????
Har absolut ingen erfaring med glasfiber - kun træ!

Er jeg nødt til at bolte tværstivere af træ op i ruffet igen? eller er der andre snedige løsninger?
Den stang jeg pt har monteret i kahytten ville jeg bibeholde, og så konstruere et massivt Teak bord omkring, der samtidig kunne bruges som bund til dobbeltseng. Trods det er det ikke optimalt at ruffet falder 3-4cm på midten når jeg fjerner stangen.

Er der nogen forslag???? Er åben for stort set alt.
Er i stand til at producere trævanger der følger loftet, men er det den bedste løsning?

Se billede: Forruffet hvor lugen er placeret er... Vis hele indlægget
68 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej hvorfor gøre du det ude fra skære det yderste væk og lader det tøre så har du jo fassonneng på ruffen så limer balsam på indensiden og så det yderste som jo er utæt og i balsamen kan du lægge et par stykker fladjern i
det vil være lætter at arbejde ude fra end arbejde opad eller silands alt efter hvor dan du ligger båden
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er jo det ved det at det laminat ruffet er lavet af, består af en ret tyndt lag glasf. så distancemateriale og endnu et tyndt lag fiber. Hvis du fjerner de 2 nederste, har du kun et tyndt lag glasf. tilbage. Det er ikke ret stækt og selv om du sætter nogle dæksbælker i, kan det ikke tåle at gå på f. eks., styrken er i det samlede laminat. Du er nødt til at lægge yderligere glasfiber på indvendigt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan godt høre jeg sikkert er nødt til at gå den hårde vej. Iorden skal det ihvertfald være, hader at lave samme ting 2 gange grundet dårligt arbejde.

Er det glasfiber måtter og polyester der skal til hvis jeg skal lægge lag på indvendigt?
Ja det er glasfiber måtter og polyester + hærder, og så skal du modsat mange andre rive måtten langs et brædt med en skap kant, mange klipper eller skære måtterne af i passende stykker. Det giver skarpe kanter og en dårligere styrke i overlapningerne. Det er bedst om du kan indsætte nyt balsa træ imellem glasfiberlagene som distance matriale, de fås som måtter og skal lægges i polyester som lim. d.v.s. du smørre polyester på ruftaget og lægger balsa måtterne i det, klap det til så det binder over alt. Balsaen er limet på et lærres væv og det skal vende ud fra krumninger. Lad det tørre en times tid inden du fortsætter med polyester og måtte. 3 lag 450 g. skulle være nok. 
Husk åndedræts værn ikke bare en papmaske og beskyttelses briller.


Ruffet (ja faktisk hele båden) skal have Hempel Light Primer og efterfølgende Poly Best Pearl White. Derfor gør det ikke så meget med huller der kan spartles/fyldes inden ny lakering.
Bare en tanke, kunne du så ikke skære væk udvendigt og så lade den indvendige del være understøttet medens du lægger ny distance materiale og fiber på toppen, lyder det helt skørt ?

God weekend.


Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja det lyder helt skørt, eftersom det er den indvendige del der er delamineret og dermed også ud af facon.
Det er håndværkeren der har fat i den rigtige ende (eller side) der.

Jeg har for en del år siden læst en artikel hvor tricket netop var at sprøjte epoxy ind gennem små huller.
Så arbejd indefra hvor småfejl kan skjules og lav det hele vandtæt udefra.

Det er også lettere at presse op med nogle stolper og nogle dunkrafte..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Status er:

Har fjernet hele den underste laminering/glasfiber. Hårdt arbejde, men nogle gange er det faktisk rart når noget bare skal gøres. Der var rent faktisk is mellem lagene. Står godt nok i en fin tør hal, men frostfri er den altså ikke!

Håndværkeren: Endnu engang tak for en fin og forståelig beskrivelse.... Det er guld værd!

Efter at have siddet lidt, og nydt en pilsner er jeg dog kommet frem til følgende:
Træ er mit foretrukne materiale, det SKAL jeg bruge.
Regner med at "laminere" indvendig fra med 4mm Østen X-finer påsat med 2 komponent epoxy.
Først i stykker på 30*30 eller 40*40cm, ellers er jeg bange for jeg ikke kan styre presset. Når jeg har opsat alle plader (over flere dage) opsættes endnu et lag 4mm Østen, denne gang bare i hele længder (på tværs, selvfølgelig med overlap alle steder) Og igen med 2 komponent epoxy.

Jeg tror det er løsningen!
Selvfølgelig skal det øverste lag fiber der er tilbage lige nu renses fuldstændig af, ellers er der intet der binder. Hvis de første felter får godt fat (hvilket er alfa omega) så burde konstruktionen blive så stærk at man kan gå på ruffet!!!

Er jeg helt fra snøvsen, eller giver min ide mening????

Efterfølgende er det faktisk let at lime enten Teak eller skum på undersiden af ruffet, da jeg jo har en plan overflade. Skulle jeg vælge 4mm Teak stave kunne de måske udgøre 2. lag?
Du skal lave din forstærkning i så mange lag, som muligt, så bliver det max stift. Mindst 2 lag tynd finer, ihvertfald til min. 10 mm tykkelse. Jeg ville nok bruge tyndere en 4 mm. Har du først det første lag korrekt på plads kan de næste sættes med tynde lister og hæfteklammer, som fjernes inden næste lag, listerne for at undgå små buler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Engel

Det lyder fornuftigt det du laver.

Bare husk at hærdet epoxy skal mat-SLIBES inden du lægger mere epoxy eller epoxyspartel på.
Afhærdet og blank epoxy hæfter ikke - derfor skal der slibe inden næste lag. Hvis du lægger nye lag på oveni noget som ikke er færdighærdet, men stadig er klæbrigt, så behøver du ikke slibe.
PS Husk handsker og renlighed - det er ikke sundt at smøre sig ind i det. Tynde engangshandsker er kanon smarte - køb en hel æske med 100 eller hvad de nu har i trælasten. Skift handsker ofte.
Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også