afledning af 12 volt

hej LDS brugere. Jeg har købt en 12 volt, 12 blade, 1000+ watt vindgenerator, til brug i min båd. Sælger oplyser at generatoren også SKAL bruges til under hård vind at bremse(reducere) møllens omdrejninger, Det er derfor nødvendig at få skabt et forbrug så mine batterier ikke bliver overladet og ødelagt. Selv foreslår han at bruge den overskydende strøm til at "varme noget vand", Jeg mener ikke den løsning dur til mig, Jeg vil ikke sejle ryndt med et kar varmt vand af den grund. Men måske en 5-600 watt el.varmer, hvis en sådan kan købes i EU eller selv lave en. Har andre en anden/bedre løsning hører jeg gerne    mvh ANVI
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du har ikke overvejet at udvide din batteri kapasitet, der er jo også perioder med vindstille, så ville det jo være en fordel med mere kapasitet.
Den foreslåede ide med at opvarme noget vand er nu slet ikke så tosset, hvis du istedet for en lille el radiator trækker nogle rør rundt under køjerne som en slags radiatorer. Får du den bedste udnyttelse af varme i en båd !

V.h.  Håndværkeren
hej Håndværkeren. Tak for dit svar. Jeg har 12x64 amp. som forbrugsbatterier og 3x64 amp. som startbatterier. Der er jo langt mellem stikkontakterne herude westpå. El.varme er vel også en slags varme. Er det i sommertiden kan el.varmeblæseren jo bare blive sat ud på dækket til afkøling. Jeg vil gerne prøve om jeg selv kan lave sådan en varmefætter. Den kan købes i USA, men prisen er mere end spidsen af en jetjager, i danmark mere end 2000 kr.      mvh anvi
Hej.. forstår ikke rigtig.. er der ingen el_styring, jeg tænker på ladestrøm/spændning..?? ej helle en mekanisk bremse.. ??
Laver du en belastning på ca. 600w skal kablerne kunne "bære" 50amp.. det er alså en del på 12v (da der oveni skal lægges spændningsfald alt efter længde på kabel).. kan den da ikke bare stoppes hvis der ikke er brug for strøm..syntes der brude sidde en centrifugal-bremse, eller noget lig.. ??
Mvh Jan J
hej helja. tak for dit indlæg. Med mit ringe kendskab til elektricitetens mysterier, er jeg henvist til og afhængig af de, som ved bedre.Ja jeg ved det godt, ikke blindt tro på det hele. Jeg har købt "møllen" på e.Bay.UK. af en anonym sælger, men har fundet ud af, at den kan ses på siden: www.windgenerator.org.uk. Det er bl.a. også her, jeg har set det med den bremsende virkning af generatoren som eneste anbefalede bremse system af producenten. Iøvrigt har jeg erkendt at en sådan vindgenerator med de kræfter, ikke er legetøj.Men tilbage til mit problem, hvis, som meget tyder på, det bliver generatoren som skal bremse. Hvordan finder jeg frem til det materiale, diameter, længde o.s.v.på den modstandstråd, som skal bruges i et "varmeapperat" med et forbrug på f.ex. 7- 800 w 12 volt , hvilket materiale skal jeg bruge for at bære modstandstråden, så den ikke falder sammen eller kortslutter. Hvad angår kabler som skal bruges ved så store strømme bruger jeg kasserede svejsekabler. + bliver ført i rød vandslange og - i sort vandslange.For øvrigt undrer jeg mig over at ledningerne fra generatoren "bare" hænger ned i røret som møllen sidder på. De må således selv klare de omgange som møllen drejer horisontalt under kørdlen. Kort og godt der satses på at det bliver så vindstille at tvistet i ledningerne selv kan rette sig ud.Det bliver spændende at se. mvh anvi
For mig ser det efter hånden ud til at du har købt katten i sækken, en 6 bladet vindgenerator, sig mig hvor stor er diameteren på de vinger, og er du sikker på at den overhovedet kan bruges på en båd. Hvis der ikke er en kongetap som møllehuset rider på på toppen af røret med en form for glidende overførsel af stømmen , vil du meget hurtigt få problemer, især hvis det er en sejlbåd der er tale om. Du laver rigtigt mange vendninger i en sejlbåd i forhold til en motorbåd. Hvor stor er egentlig den båd du har ??
Annonce
Længden af hvert blad er åbenbart omkring 75 cm så diameteren må være omkring 1,5 m. Da de er angivet at være skarpe som et sværd, så forstår jeg godt at man advarer mod at montere den et sted, hvor personer kan komme i nærheden, så den skal vel op i ca 3 m højde over dækket.

Med 7-800 W er du forhåbentligt opmærksom på, at det blot tager få minutter at få en liter vand til at koge, så du må nok forudse, at det er havet, som du skal opvarme, da stærk blæst kan forekomme i dagevis.

Hvis vi taler om 800 W ved 12 V, skal modstanden være ca 0,18 ohm. Det vil være lidt af en specialkonstruktion at få det at virke og at undgå korrosion, idet der helt naturligt vil foregå en elektrolyse, der bl. a. udskiller store mængder klor, hvis der kommer havvand direkte ind til modstandstråden.

Er det virkelig korrekt, at du har ialt 15 batterier hver på 64 Ah i båden. Hvordan vil du fordele ladestrømmen mellem disse, så ikke et enkelt bliver overladet? Det er jo store strømstyrker vi taler om.

Nu kommer jeg sjældent til Varde, men måske skulle du advare de øvrige bådejere om din konstruktion og så frem for alt tegne en ansvarsforsikring for konstruktionen, hvis nu nogen skulle blive drøbt.
hej håndværkeren. Ja katten i sækken, sådan er det jo livet igennem, men det tror (håber) jeg nu ikke. Hvorfor du blander en 6 bladet ind i det, ved jeg ikke. Diameteren er ca. 170 cm. Om den kan bruges på en båd ved jeg ikke. Men hvilken type vindmøller inden for en rimelig størrelse kan ikke bruges på en motorbåd? Ang. den kongetap du skriver om,ved jeg ikke hvad det er, men men hvis det er kul/børster til overførsel af strømmen, frarådes det p.g.a. dårlig forbindelse og gnistdannelser. Nej her hvor jeg bor/har båden er der ingen der "spilder" livet på at være tekstilsejler, og så skal vi under nogle ikke åbnende broer+ vi har sjældent over 1m. vand.Svære odds men vi er jo nogle der gerne vil sejle lokalt eller bare gå og "rode" med vores både. Min er 10m x 5,5m (katamaran-type). Jeg fik nyt kamera i julegave, den gamle var kaput, når jeg har lært den at kende sender jeg et foto mvh anvi
ps. den er af stål og vejer ca. 18 tons. Kald den bare et sommerhus med 360 gr. udsigt
hej efry. tak for dit indlæg og din mening om mit projekt. Dine mål på vindgeneratorens vingediameter passer sådan nogenlunde. Det er ligeledes korrekt at min samlede batteribank er på 15 x 64 amp.De blev isat for 8 år siden og har virket upåklageligt siden. Kabler er omtalt før. Jeg vil tilføje at jeg istedet for skillerelæ mellem batterigrupperne har monteret 2 generatorer en til hver gruppe , så de er total adskilte.Den ene generator er en "Transmotor" børsteløs ladegenerator på 120 amp. ( i daglig tale "elektricitetsværket") den anden, til startbatterierne en alm generator på ca.50 amp. Det var rart at du kom med et konkret tal. 0,18 ohm. Så skal jeg jo bare have det omsat til praksis.
På : Boat and RV accesories.US --- Heaters 12-72 volt. har de en 12 volt 600 w varmeblæser pris: 192 USD + "det løse" ialt over 2k.. Den ser tilforladelig ud, ligner i mine øjne ikke nogen højeksplosiv trussel mod andre medlemmer af min sejlklub.Jeg har netop valgt en mølle med 12 vingerfor at kunne afmontere et givet antal vinger og stadig have balance i møllen, men med reduceret effekt. Ang. forsikring er der måske noget som skal undersøges, men lovligheden er der ingen problemer med. mvh. anvi
Hver sin lyst
Da jeg for mange år siden lå i Åbenrå lystbåde havn med min playwood byggede Katamaran på 20 Fod. kom der en ældre herre og fortalte mig at sådan en gang cigarkasse træ ville han aldrig turde sejle i, da jeg i forvejen havde set hvad han sejlede i, sagde jeg at jeg nok aldrig ville eje sådan en konservesdåse som han sejlede i. Han røg helt op i det røde felt, men jeg havde jo ikke bedt om hans mening om min båd.
Jeg har i mange år drillet dem der sejlede i en kummefryser /papskiv / plastick balje, nu er jeg selv ejer af sådan noget der er rørt op i en spand. Endda med stakit og lokum
Hej igen.. jeg syntes da ikke du skal give penge for bare få en belastning der ved 12v kan afsætte ca. 600w... det kan laves i de fleste matrialer, selv ville jeg bruge et stk kobbertråd.Men da det er ca. 35år siden jeg gik på el_forskole, kan jeg ski ikke huske formlen for ledningsmodstand, men det må der ski være nogle af alle de unge el-folk der lige kan hjælpe med.. derfra er det ohm lov.. så efter det her indlæg, er jeg da sikker på der er en der kan fortælle dig hvor langt stykke kobbertråd du kan bruge.. eller må jeg jo se om jeg kan finde de gamle bøger.. ledningsmodstand er noget alle elfolk kender til, men de fleste har som jeg sikkert aldrig rigtig regnet på det.. men svært er det ikke !! Måske kan du købe sådan en færdig ved elfa.. der kalder de den en "shunt" modstand.. er ikke sikker på det er stavet rigtig..men husk den skal afkøles.. luft eller vand..

Mvh Jan J
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis