afledning af 12 volt

hej LDS brugere. Jeg har købt en 12 volt, 12 blade, 1000+ watt vindgenerator, til brug i min båd. Sælger oplyser at generatoren også SKAL bruges til under hård vind at bremse(reducere) møllens omdrejninger, Det er derfor nødvendig at få skabt et forbrug så mine batterier ikke bliver overladet og ødelagt. Selv foreslår han at bruge den overskydende strøm til at "varme noget vand", Jeg mener ikke den løsning dur til mig, Jeg vil ikke sejle ryndt med et kar varmt vand af den grund. Men måske en 5-600 watt el.varmer, hvis en sådan kan købes i EU eller selv lave en. Har andre en anden/bedre løsning hører jeg gerne    mvh ANVI
hej LDS brugere. Jeg har købt en 12 volt, 12 blade... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En varmeblæser har den store fordel, at den ikke skal nedsænkes i vand, og dermed ikke giver anledning til elektrolyse.

Hvis bremsevirkningen på vindhjulet er afgørende for ikke at ødelægge konstruktionen, bør du være opmærksom på, at en varmeblæser ikke holder evigt. Du bør derfor tage højde for at dublere noget af belastningen, således at fejl i en enklet komponent ikke ødelægger det hele.

Læg mærke til, at de 0,18 ohm er under forudsætning af 800 W og 12 V. Er spændingen en anden vil modstanden tilsvarende ændres (ohms lov).

Mangler du ikke noget regulering, for hvis batterierne efter længere tids vind er fuldt opladede, så belastningen udelukkende udgøres af modstanden, vil det ved en middel vind, og dermed lav effekt, betyde, at 0,18 ohm nærmest er en kortslutning af generatoren, og hvis du bruger en varmeblæser får du næppe blæseren til at køre rundt, da spændingen vil være meget lav.
Masnedø Marine har sådan en dims som skal bruge på alle vind møller og Sol elpaneler.
Der er bla. et relæ der sørger for at strømmen fra batterierne ikke løber til bage i vindmøllen
hej tak til flere for svar og indlæg. Det er fint, at der er ved at komme substans i behandlingen af mit virkelige problem, nemlig hvordan får jeg etableret et forbrug til aflastning af mine batterier, når generatoren, pga hård vind, lader mere end batterierne kan optage eller båden forbruger. Jeg må nok erkende, at jeg ikke har været god nok til at stille mine problemer rigtig op, men det tror jeg nu er på plads. Så nu venter jeg bare, på den som kommer med de rigtige svar . Hvilket materiale, diameter, længde osv skal en sådan modstandstråd have; og hvilket materiale skal afstivningen- bæringerne være af for at fastholde tråden, så den ikke kollapser eller kortslutter. Jeg har med vindgeneratoren købt et relæ, som sender strømmen uden om batterierne, når de er fuldt opladet, men hvad gør jeg med den overskydende strøm? med venlig hilsen anvi
Det er et spørgsmål om det overhovedet bliver noget problem, jeg har lagt mærke til at de fleste sejlere der har sådan et monstrum stående på hækken, stopper dem om natten, de laver jo resonans støj ned i skroget når de kører hvilket nok kan være Træls at hører på
Og ellers må du jo montere en dyppekoger på hækken ned i søvandet, så skulle det problem jo være løst.
Annonce
Til anvi
hvad med en generatormast på en hængsel så kan den ligge ned når der ikke er brug for ladning af batterierne.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
hej JOY. tak for din tilkendegivelse. Som jeg har skrevet i et af mine tidligere indlæg, skal jeg under flere broer for at komme ud i "frit" vand. Så det at lægge mølletårnet ned er i øjeblikket under udførelse. Generatoren vejer omk.16 kg.+ det løse, ialt sikkert ca. 20 kg. i toppen på en 3 m. 2" galv. rør. Det overstiger nok mine kræfter. Jeg blev jo tros alt 3/4 århundrede sidste gang. mvh anvi
Det vil sige at du kun er 75 år nu ! Flot må jeg så sige
hej anvi Hundested motor og propelfabrik sælger 12 V glødetråde til start af glødehovedmotor (norsk glødetråd)
ca. 150 kr.pr.stk. jeg kan måle amp. forbruget hvis det har interesse
hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis