afledning af 12 volt

hej LDS brugere. Jeg har købt en 12 volt, 12 blade, 1000+ watt vindgenerator, til brug i min båd. Sælger oplyser at generatoren også SKAL bruges til under hård vind at bremse(reducere) møllens omdrejninger, Det er derfor nødvendig at få skabt et forbrug så mine batterier ikke bliver overladet og ødelagt. Selv foreslår han at bruge den overskydende strøm til at "varme noget vand", Jeg mener ikke den løsning dur til mig, Jeg vil ikke sejle ryndt med et kar varmt vand af den grund. Men måske en 5-600 watt el.varmer, hvis en sådan kan købes i EU eller selv lave en. Har andre en anden/bedre løsning hører jeg gerne    mvh ANVI
hej LDS brugere. Jeg har købt en 12 volt, 12 blade... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.. syntes alle de ellers dygtige elektrikkere bliver væk.. ;-).. men så forsøger jeg efter hukommelsen..
jeg mener formlen er "længde= modstand * kobbers ledningsevne* kvadratet..
alså L= r*0,014 (det er den jeg ikke er sikker på) * q
Modstanden kender du.. kvadrat kan du jo forsøge dig med til du får en længde du kan håndter.. men ledningsevne.. kan ikke huske om det er 0,14... eller 0,014.. og det har jo lidt at sige :-)
Men det er ski forskolestof.. så kom så lige ud af busker drenge.. :-)

Mvh Jan J
Det forekommer helt uansvarligt at anvende en simpel kobber- eller konstantråd som varmelegeme hvis det anbringes i fri luft. En sådan tråd vil indenfor timer eller højst dage brænde over eller korrodere, og da det er til sikkerhed for hele vindmøllen, så nytter det jo ikke noget at det kun fungerer i ganske kort tid sammenlignet med udstyrets forventede levetid.

Som minimum skal varmelegemet afkøles med vand, men det kræver så en vandtæt indkapsling, men tilledningerne skal være isolerede for at undgå elektrolyse af vandet, som ellers vil korodere tråden i løbet af ganske kort tid.

Skal der være en rimelig sikkerhed skal modstanden bestå af et større antal modstande i parallel, som så udskiftes efterhånden som de brænder over.

Jeg har tidligere nævnt, at der er brug for noget regulerind, der kan ændre modstandsværdien afhængigt af hvor stærkt vinden blæser og hvor meget ladestrøm batterierne kan tåle på et givent tidspunkt.
Hej efry..
det sidste du skriver er jeg helt enig i.. det andet er ikke rigtig, jeg har lavet mange shunt modstande til amp-meter på skibe.. det bliver brugt i stor stil, og det holder fint..men selvf skal varmen væk..
Mvh jan J
hej JOY, helja,Håndværkeren og efry, tak for fortsat interesse for mit problem, æh,øh nej opgave. I et kort øjeblik frygtede jeg, at alle gpde kræfter var" flygtet" . Sådan en glødetråd til 15o kr. vil min pung elske. men er den ikke kun til en kort opvarmning ved start? Mellem de muligheder jeg selv har gået og "lusket" mig til er at anvende flere modstandstråde (f.ex. konstatantråd) parralelt frem for en lang. Skulle en sådan enkel tråd brænde over, er skaden vel begrænset. Når jeg ikke er glad for opvarmning af vand, hænger det også sammen med, ialt fald teoretisk, at jeg kan komme i den situation, at jeg skal til at afkøle det opvarmede vand. Det kunne måske blive nødvendig at køle det med råvand gennem en varmeveksler.mine motorer er kølet gennem udenbords kølkølere Så Jeg synes, det er at komme lidt langt ud.
Op på dækket med el.varmeren hvis den er ved at blive for varm, det passer godt med min filosofi, så lidt som mulig der kan "gå i stykker".Jeg vil afvente at helja eller andre kan komme med den rigtige formel til udregning. Mener at en fejlfaktor på 10 gange er lidt vel stor. 4 måneder til søsætning igen anvi
Annonce
@helja:
Nu forsøger man jo normalt at få spændingsfaldet over et amperemeter til at være så lavt som overhovedet muligt. 50 til 100 mV er vist ganske normalt. Her er der tale om effekter, der svarer til en elektrisk varmeovn eller en el-keddel til opvarmning af vand. Det kræver altså ganske megen køling.

@anvi:
Det kræver vist ikke megen formelregning at finde længden af en modstandstråd når modstanden er givet. Konstantan har ved en diameter på 1 mm ifølge sælgerne en modtand på 0,64 ohm/m, så 28 cm vil give 0,18 ohm. Den vil dog meget hurtig blive glødende ved de nævnte effekter. Ved 10 tråde i parallel skal hver have en modstand på 1,8 ohm dvs en længde på 2,8 m. Hvor varme disse bliver vil afhænge af kølingsmulighederne.
Hej Efry..
Mener bestem jeg har gjort opmærksom på at der er meget varme der skal fjernes.. men det kan da laves, vi er alså derude hvor der er rigeligt med kølevand, så det tror jeg nu nok kan løses.
Jeg ved godt hvad 600w er !!
Mvh jan J
Det ville da være væsentlig nemmere med en 220 v dybkoger, monteret i et beslag agter. Så kan han jo forsøge at varme vandet op i de Danske farvande, det er da en 100 % sikker måde at komme af med overskuds produktionen af el. Systemet med frithængende konstantantråde indenbords ville jeg simpelthen ikke løbe an på. For det første er det sin sag at lave ophæng o.s.v. så det er sikkert, og tænk på at det også skal virke når manden ikke er i båden til at holde øje med om det pludselig udvikler sig til mere end afledning af overproduktion af el.
Hvad sker der egentlig hvis et relæ afbryder forbruget fra vindgeneratoren, så den bare står og tonser rundt uden et forbrug ???
hej igen alle gode hjælpere. efter en lille pause vil jeg gerne prøve at komme videre med mit "forbrug". Jeg har set at Biltema sælger 12volt/200watt kabinevarmere til 169 kr. Vil det ikke være en (god ?) løsning på mit "overskuds" problem. Ganske enkelt at købe f.ex. 3 stk og forbind dem parralelt til mit overladningsrelæ. Forøvrigt har jeg brugt megen tid på at ændre vindmøllen så jeg kan krøje den ud af vinden, men kun manuelt, ved at dreje haleroret så den står langs møllehjulet, d.v.s. 90 gr. Da jeg sejler i en stålbåd har der også været en opgave i at gøre vindgeneratoren stelfri. Det er mit mål at gøre/holde  båden total neutral med hensyn til elektricitet, bortset fra den korte periode hvor der forvarmes og starteren kører.  anvi
Hej anvi
har du overvejet en inverter(12v-230v) tilslut så en olieradiator som kan bruges flere steder på båden uden brandfare.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis