Læg nyt gulv med vandbåren gulvvarme?

Følg tråden
Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Hej Koluda

Se dette klip fra Rockwools hjemmeside

Isoleringstykkelserne som  jeg har opgivet tidligere i denne tråd er erfaringer jeg har fra tidligere udførte arbejder. og skal følges, da der ellers er stor risiko for fugt i konstruktionerne, og her er jeg nødt til at henvise til Rockwools tekniske afdeling som ved alt om dette.

Kapillarbrydende lag

Det kapillarbrydende lag skal forhindre, at der trænger fugt fra jorden op i gulvet. Det kapillarbrydende lag skal være 150mm tykt.

558.gif
Isolering over betonlag
1. Gulv
2. Rockwool FlexiBatts
3. Fugtspærre
4. Betonplade
5. Kapillarbrydende lag
6. Jordbund

hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Mine herrer! I skal skelne mellem fugtspærrer og dampspærrer. :o)
je__ns
je__ns
je__ns je__ns
Kan man stole på der er et kabilarbrydende lag, når huset er fra 1974?
Hvis betongen kun er et såkaldt klaplag, er det nok ikke noget at bygge videre på?

Så spørgeren bør lave en "bore" prøve for at være sikker på det er korekt lavet, med kabilarbrydningen, og at betongen er tyk nok....

mvh jens
Jano59
Jano59
Postnr: 2770
Jano59 Jano59
Hmm.

Ligger man så en dampspærrer ovenpå rockulden eller er det nok med fugtspærrer ??

I am so full of it.....

Mr Calle
Mr Calle
Postnr: 7470
Mr Calle Mr Calle
Hej

Jeg tillader mig lige at komme med et tillægsspørgsmål:

1. Til den omtale fugtspærre kan man da anvende 0,20 mm plastfolie, eller er det et andet produkt man skal have fat i?
2. Hvis man skal lave den samme konstruktion uden gulvvarme, og man ikke kender betonens tykkelse, eller havd der er under. Er det så hensigtsmæssigt og forsvarligt at ligge 50 mm isoloring? Og er det lovligt?

Beklager, hvis det forstyrrer med tillæggsspørgsmålet.
dinovo
dinovo
Postnr: 2300
dinovo dinovo Trådstarter
Jeg har nu fået fat i de originale bygge tegninger, fra 1974, og kan her se hvad der ligger af terræn, nemlig;

- 10 cm klaplag
- Plastikfolie
- 20 cm sandfyld
- Fundament

Jeg har derudover fået hivet noget mere af det eksisterende trægulv af, og kan konstatere at der variere lidt med hulrummet ned til klaplag. Det går fra ca 11 cm til 17-18 cm hulrum.

Jeg vil IKKE hakke det eksisterende terrændæk op, men jeg får noget forskellige meldinger på hvor meget isolering jeg kan proppe ned i hulrummet.
Mange siger at jeg blot skal fylde hulrummet helt op - altså fra klaplag og op til strøe top. Andre siger 50-75mm max, når der ingen isolering er i terrændæk.
Som udgangspunkt skal jeg jo så heller ikke bruge fugt/damtspærre, når der ligger en plastfolie - men jeg har fra flere sider hørt at de måske nok alligevel ville lægge en lige over klaplaget?
hpox
hpox
Postnr: 8250
hpox hpox
Lige præcis.
Og det er stadig nærmest kriminelt at lave gulvvarme med den isoleringstykkelse. Eller nyt gulv i det hele taget.
Driftomkostningerne ved den konstruktion vil blive tårnhøj. Og gøre huset usælgeligt.
dinovo
dinovo
Postnr: 2300
dinovo dinovo Trådstarter
Hej Koluda

i dit første svar til denne tråd skrev du "Allerførst vil jeg sige at jeg ikke kan anbefale dig at lægge gulvvarme med kun 50mm isolering mod et måske uisoleret betondæk, kan blive en rigtig dyr fornøjelse.". Hvis jeg således har forstået dine indlæg korrekt, så ville du slet ikke lægge gulvvarme i et sådan projekt som beskrevet her?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.