Læg nyt gulv med vandbåren gulvvarme?

Vi har planer om at rive det eksisterende gulv op i vores hus (parket) for at etablere noget gulvvarme. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogle herinde kan hjælpe med.

Først lige lidt baggrunds info. Det nuværende gulv ligger på strøer med isolering mellem strøer (se billede). Strøer ligger på beton-lag, har ingen ide om der er isolering herunder? Huset er fra 1974 og er et ganske almindelig parcelhus i god stand. Der er 11,5 cm fra beton til top af strøe. Min plan er at fjerne alt, og starte forfra fra betongulv op.

1) Dampspærre. Denne starter jeg med, og sørger for at trække den med op til fodlister hele vejen rundt.
2) Jeg vil benytte Kerto strøer. Hvor tæt skal de ligge på hinanden?
3) 'Elefant føder' eller anden opklosning. Kan man blot benytte almindelig Knudsen kiler (eller hvad de nu hedder?). Skal der noget asfaltpap eller lign under kilen?
4) Strøen bliver lige skuret fast i klodsen med en enkelt skrue.
5) Imellem strøerne vil jeg lægge 45mm (eller 70mm?) Isover bats. Der vil så være et lille hulrum op til top strøe?
6) Ovenpå strøer vil jeg enten lægge spånplader med spor eller lægge forskallingsbræder med mellemrum til PEX rør.
7) Varmefordelingsplader lægges og PEX rør.
8) Laminatplanke gulv lægges til sidst (14,5 mm tykt), som lægges svømmende, og fodlister fastgøres til væg, ikke gulv.

Er der noget jeg har misset/overset?

Jeg er derudover også i tvilv om jeg skal lægge noget anden isolering langs soklen hele vejen rundt?
Vi har planer om at rive det eksisterende gulv op... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Dinovo

Du har nogenlunde rigtigt fat i det med hensyn til dampspærrens placering m.m.:

Dampspærre ført op bag fodlister og ellers klæbet både her og i døråbninger m.m.

Kertostrøer på opklodsninger bestående af 11x11 cm asfalt/murpap 10 x 10 cm bløde brikker (cellutex), 10 x 10 cm 12 mm krydsfiner (limet sammen med Cellutex), Knudsen kiler efter behov (låses med skruer).

Afstand på strøer og opklodsninger fremgår tydeligt af Kerto's montagevejledning eller TRÆ 41.
Isoleringen er rigtig nok max. 50 mm men kan dog øges til 75 mm i området 1 m væk fra ydevægssokkel, så der "kun" er 50 mm langs soklen og 1 m ind i rummet.

Forskallingsbrædder eller sporplader efter eget valg.

Gulvvarme.

Trindæmpning efter gulvleverandørens anvisninger.

Gulv


Hvis du udfører arbejdet nu efter reglerne i BR08 skal der en rentabilitetsberegning til,  om du skal banke betonen op og efterisolere.

Hvis du vælger at anvende det nye bygningsreglement, som du har mulighed for at gøre allerede nu, skal du efterisolere op til kravene i denne, hvis der ikke opstår risiko for skader som fugt, råd og svamp i forbindelse med den ændrede konstruktion.
Så i dette tilfælde er det en ophugning og ny konstruktion til gavn for den fremtidige varmeregning, CO2-udslip og besparelse på vores fælles ressourcer.

Just præcis - i modsætning til BR08 så lyder lovteksten i BR2010 således:

http://www.ebst.dk/file/104440/bygningsreglement.pdf

7.4.2 Enkeltforanstaltninger ved ombygning, vedligeholdelse og udskiftning

Vejledning (7.4.2, stk. 2 -7)
Vælges at udskifte gulv, ydervægge, døre, vinduer, eller tagkonstruktion gælder stk. 1, 2, 4, 5, 6 og 7 uanset rentabilitet, se dog kap. 7.3.2, stk. 3. (der er et smuthul om at man kan isolere mere andre steder eller sætte solvarme el. solceller op) 

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Og af ren nysgerrighed (naturligvis), hvad er så konsekvensen hvis man ikke levere op til BR10 i dette tilfælde og altså laver det på den førnævnte måde UDEN at brække den eksisterende beton op?
Hvis en renovering er ulovlig kan du ikke sælge huset på lovlig vis da du som sælger af huset har oplysningspligt (man skriver under på tro og love og alt det der) - dvs at både forsikringsselskab og/eller den nye ejer er fuldt berretiget til at sagsøge dig både før eller efter de evt. har udbedret manglen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nah - så længe man oplyser om det til mægler/bygningssagkyndig, så ser jeg da intet problem med det? Jeg kender da flere der har handlet hus hvor el-installations fx var ulovlig - men sålænge det står i tilstandsrapporten, og sælger har oplyst om det, er der da ikke noget at komme efter til sælger.
Annonce
Det er rigtigt.
Men f.eks. oplysninger om ulovlige elinstallationer medfører jo formodentlig et krav om nedslag i prisen.
Det samme vil jo nemt kunne ske ved for lidt isolering i gulvet.
Selvfølgelig. Anyhow, vi kom vist lidt væk fra det oprindelige emne.

Jeg tror jeg går efter løsningen jeg beskrev i det første indlæg og fylder op med isolering - dvs 950mm isolering + 22mm spånplade. Jeg har snakket med flere tømrer som alle siger OK for den konstruktion - men holdninger er der jo lige så mange af som der er mennesker ;-)
Men så er sagen jo klar.
Men 980 mm er jo altså 95 cm eller 0,95 meter. Et gedigent lag :o)
Der skulle selvfølgelig stå 98mm ;-)
Skrevet af Orla Nautrup på 06 okt 2010 03:13

Du har nogenlunde rigtigt fat i det med hensyn til dampspærrens placering m.m.:

Dampspærre ført op bag fodlister og ellers klæbet både her og i døråbninger m.m.

Dvs. du ville lægge damspærren på betongulvet, uden at vide om der er isolering under gulvet ?

Dvs. en dampspærre på den kolde side af isoleringen Orla... ?

Ved godt det kun er 50mm isolering, men undertegnet har da set tilfælde hvor det har kondenseret i de 50mm og ført til skimmel og nedbrud i gulvet, derfor ville jeg da lægge den ovenpå isoleringen, dog med undtagelse af klaplaget er udført med kapilarbrydende lag, og ellers virker tørt.

Ellers ville jeg nok bare udlægge en fugtspærre direkte på betonen, hvis det er det der er begrundelsen for dit valg også.

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis