Læg nyt gulv med vandbåren gulvvarme?

Vi har planer om at rive det eksisterende gulv op i vores hus (parket) for at etablere noget gulvvarme. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogle herinde kan hjælpe med.

Først lige lidt baggrunds info. Det nuværende gulv ligger på strøer med isolering mellem strøer (se billede). Strøer ligger på beton-lag, har ingen ide om der er isolering herunder? Huset er fra 1974 og er et ganske almindelig parcelhus i god stand. Der er 11,5 cm fra beton til top af strøe. Min plan er at fjerne alt, og starte forfra fra betongulv op.

1) Dampspærre. Denne starter jeg med, og sørger for at trække den med op til fodlister hele vejen rundt.
2) Jeg vil benytte Kerto strøer. Hvor tæt skal de ligge på hinanden?
3) 'Elefant føder' eller anden opklosning. Kan man blot benytte almindelig Knudsen kiler (eller hvad de nu hedder?). Skal der noget asfaltpap eller lign under kilen?
4) Strøen bliver lige skuret fast i klodsen med en enkelt skrue.
5) Imellem strøerne vil jeg lægge 45mm (eller 70mm?) Isover bats. Der vil så være et lille hulrum op til top strøe?
6) Ovenpå strøer vil jeg enten lægge spånplader med spor eller lægge forskallingsbræder med mellemrum til PEX rør.
7) Varmefordelingsplader lægges og PEX rør.
8) Laminatplanke gulv lægges til sidst (14,5 mm tykt), som lægges svømmende, og fodlister fastgøres til væg, ikke gulv.

Er der noget jeg har misset/overset?

Jeg er derudover også i tvilv om jeg skal lægge noget anden isolering langs soklen hele vejen rundt?
Vi har planer om at rive det eksisterende gulv op... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg ville ikke lægge gulvvarme med den smule isolering.

1) Hvorfor er det jeg ikke må fylde hulrummet helt op - eller fx med 100mm isolering?
2) Vil det sige at alle ældre huse som benytter varmefordelingsplader, først har fået gravet deres terrændæk/klaplag op, og lagt ny isolering herunder, støbt igen, og så lagt varmefordelingsplader? Jeg formoder opbygningen af mit terrandæk var standard i 70'erne, og minimum det eller dårligere i huse fra før 70'erne?
1) Fordi der er risiko for fugtdannelse pga.. kondens i isoleringen.
Fordi plastfolien i dette tilfælde kan sges at have 2 funktioner.
Den fungerer som fugtspærrrer for optrængende fugt.
Og den virker som dampspærre - hvor den ligger på den kolde side af isoleringen. Hvilket faktisk er helt galt. Men erfaring, beregninger og forsøg osv. tilsiger at det går an med max 50 mm "på den forkerte side"
2) Det skal jeg ikke kunne sige.
Men en stor del af dem har.
Det siger næsten sig selv at ingen vil købe et hus hvor der i efteråret 2010 er brugt penge på nye gulve med gulvarme, men med kun 50 mm isolering. Ville du mon ikke se dig om efter et hus hvor isoleringen var måske 300mm.
Jeg kan ikke regne varmeomkostningerne ud for dig. men få en til det. Skal vi gætte på det dobbelte af den nuværende?
Ja, forvirret kan man altid blive :-) Jeg får en melding herinde fra og en anden "i den virkelige verden" ;-) Men som jeg læser mig frem til via andre hjemmesider, så er jeg såmænd overbevist om at herinde har ret.

Nu siger du min varmeregning i så fald vil blive dobbelt op (slag på tasken, i know). I dag er der isoleret med 50mm rockwoll i hulrummet. Det du siger er at hvis jeg så går fra radiator til gulvvarme, så vil min varmeudgift stige markant (når man ønsker den modsatte effekt naturligvis), så siger du at varmen falder ned af? Vil varme ikke altid stige op af? De 22mm i spånpladen har vel også en eller anden isolerende effekt?

Jeg kan simpelthen ikke overskue at brække det eksisterende terrandæk op - jeg har aldrig arbejdet med beton før, og har sådan set heller ikke som sådan "lyst" til det - det virker som en uoverkommelig opgave, for mig, hvor der også er en hvis risiko for en novice som mig. Man fjerner jo meget af fundamentet for huset, og vægge kan sætte sig (formoder jeg osv).

Man kan ikke lægge andet end glasuld oven på klaplaget for at hjælpe på isoleringen? Leca, sand, styrolit, eller hvad ved jeg, som vil hjælpe med isoleringen fremfor kun glasuld?
Jo tættere varmekilden er på kuldebroen, jo større varmetab, derfor vil du mærke et væsentligt højere forbrug hvis du laver gulvvarme med kun 50mm isolering.

Nej, glasuld, mineraluld, styrolit / sundolit osv.. har nogenlunde samme isoleringseffekt, så du kan ikke få det meget bedre end det.

Annonce
Kan man fjerne klaplaget i en rande med 10cm fra ydervægge, og istedet for at lægge nyt betonlag, lægge noget andet matriale (sand, leca osv)?
Bortset fra at jeg havsde glemt at der allerede er 50mm isolering holder jeg fast i min forklaring.

Men enten du piver eller synger så er det helt tosset at lave gulvarme efter dine forslag.

Du tænker simpelthen forkert.( Hvis du undskylder den upassende bemærkning).
Vi befinder os i 2010. Du vil gerne have gulvarme.
Derfor regner du lidt på sagen. Hvad koster det at opbryde eksisterende klaplag, grave ud, udlægge 300 mm Flamingo og støbe 10 cm betonplade. F.eks. 50.000 kr.
Hvad er den årlige besparelse hvis du laver nyt gulv - UDEN gulvvarme? 5000 kr. Tilbagebetalingsperiode: 10 år. Godt eller skidt?
Så simpelt er det. Ville det være en god forretning at opbryde dit gulv og efterisolerer - ganske uden hensyn til gulvvarme eller ej??

Sådan lidt brutalt sagt: Det er ret uoverskueligt med totalt ophuggede gulve, betonkanoner osv., men så drop iden om det gulvvarmehaløj. Overlad det til næste generation.
Vi, mig selv incl. lever glimrende uden gulvarme. (Bortset fra badeværelset, naturligvis .:o))

Hvis du vil fortsætte med projektet skal du simpelthen få nogle til gennemregne konsekvenserne for dig. Rent byggeteknisk kan alt jo laves.
Ja, jeg flæber lidt da det går lidt imod mine planer - men så kan jeg lære det ;-)

Jeg må prøve og indhente nogle tilbud på at få støbt et helt nyt terrandæk. Er det korrekt forstået at jeg skal bruge en rillefræser fx, ca 10 cm fra ydervæggende hele vejen rundt, og derefter hugge klaplaget af inden for denne rille, grave ud (hvor meget skal jeg grave ud?), lægge flamingo isolering, rionet og så beton?

Jeg vil stadig gerne have varme i fordelingsplader grundet den hurtigere regulering mm - men det er der vel heller ikke nogle problemer i? Så kan jeg blot lægge spånpladerne direkte på betongulvet og helt fjerne strøerne, således at jeg får beton, næsten, op til strøe højde i dag?

Jeg har ca 110 m2 gulv flade - hvor meget neton skal jeg bruge og hvad skal jeg regne med det koster at få en betonkanon ud og smide det på? Og er der andre ting som jeg lige så godt kunne gøre, hvis jeg alligevel lægger ny beont? her tænker jeg på nye afløb eller hvad ved jeg.
Så skal du lave et isoleret klaplag, og herefter lægger kerto strøer, så kan du få både isoleret og let dæk med gulvvarme.

Regn med ca. 800-1000,- pr m2. hvis du skal have nogle til at lave det for dig, og selvfølgelig noget mere hvis også kloak osv.. skal lægges om / fornyes i den forbindelse.
For at gøre forvirringen endnu større så er jeg nu kommet frem til nye oplysninger om mit terrændæk; det viser sig at der ER isoleret under beton med 100mm mineraluld. Ændre det på nogen måde min situation og muligheder for at etablere gulvvarme uden at rive det eksisterende terrændæk op?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis