Gipsplader på gammel væg med løs puds

Hej alle, Newbie her

Har en væg i et soveværelse hvor den eksisterende puds sidder meget løst og smuldrer meget let. Kan se det er pudset op på træ med noget hønsenet og halmlignende strå. Bygning fra 1937. Ligner en stor opgave at pudse det op, så det bliver nok gipsplader jeg sætter op. Har læst at nogle  bare sætter gipspladerne op udenpå pudset.
Mit spørgsmål er om ikke det er bedst at banke alt pudsen af, fjerne hønsetråden og halmstråene og så skrue gipspladerne direkte på de bagved liggende brædder ?  Der er allerede nu store huller hvor pudsen er faldet af, men det er måske ligemeget ? Vil jo gerne slippe for at banke pudsen af, selvom det er ligetil.
Vil gerne have el'en skjult, så vil det give plads problemer hvis jeg skruer gipspladerne direkte på brædderne ?

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt tror jeg at jeg ville lave en tynd forskalling oven op pudsen for din væg er sikkert ikke særligt jævn, så lige for at jævne ud og skabe en god stabil grund for gipsen. Så får du også fin plads til evt. el kabler og forfra dåser.. så f.eks. en 19x100 mm forskalling og så gips uden på det

Der er så noget med dampspære på ydervægge, vil så mene den skal ligge imellem gips og bræder, men her skal vi nok lige have en af de rigtige håndværkere på banen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du behøver ikke banke det gamle af, men som frw nævner, så sæt nogle nye forskallingsbrædder op, så er der noget ordentlig at få skruerne til at tage fat i.. Det gør selvfølgelig rummet en smule mindre..

Jeg har selv renoveret et gammelt badeværelse der var lavet med rørpuds, der bankede jeg dog det hele af og satte vådrumsgips op og membran, men det var et stort arbejde..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Takker, havde ikke lige tænkt på at montere nogle forskalningsbrædder. Lyder som en god
og arbejdsmæssig nem måde.

Lige et tillægsspørgsmål -- Hvilke størrelse gipsplader skal man gå efter til en væg der er omkring 2,5m h og 4m bred ?  

Og hvor mange forskallingsbrædder skal der til ?  Er der en tommelfingerregel om hvor stor afstand der skal være imellem ?

Skal man starte med at sætte i gips i loft eller skal man tage væggene først ?
Du kan få gipsplader der er 2500 x 900, jeg synes personligt at bredden på 90 er nemmere at arbejde med end dem på 120, måske er det bare mig der er en svækling, men en plade på 90 den kan man altså nemmere flytte rundt med

Hvis du går med 90 pladerne så skal du så have forskallingen til at passe, jeg ville nok sætte et brædt for hver 30cm, altså således at du har 4 brædder under hver plade, dem i enderne skal så self passe med overlap så 50mm er under pladen, 50mm under næste plade osv

Forskallingen giver du så nogle gode lange skruer ind i det underligende træ, og gipsen så almindelige gipsskruer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu har jeg efterhånden haft fingrene i en del renoveringer af ældre huse, en del med de pudsede lofter og skillevægge. Nogle gange er vi gået rimelig grundigt til værks, andre gange har det skullet være en lettere renovering. Erfaringen viser så at der ikke spares ret meget tid ved at prøve at "skære hjørner". Godt nok spares der lidt ved mindre nedrivning, men til gengæld bliver genopbygningen så meget mere besværlig af skæve vægge osv. Når man er kommet " i bund" med nedrivningen er det nemmere at få lavet ordentligt efterfølgende. Og så er det pgså nemmere at spotte eventuelle dårligdomme.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gipsplader på 1200 mm er ikke godkendt til byggeri. Densiteten er mindre end hos en 900 mm plade, derfor bruger håndværkere 900 mm

http://www.lyrk.dk
Jeg har lidt svært ved at se hvorfor der skal nye forskallingsbrædder op.
Der er jo masser af tæt forskalling lige bag den gamle puds.
Klask noget mørtel i de største huller og skru pladerne fast i den gamle forskalling.
Alternativt kan gipspladerne, muligvis) klæbes op på den gamle pudsoverflade.
Men den rigtige løsning er den som Kermit foreslår. Ned med puds og væv - og det er pære let - rigtig godt GDS-arbejde. Selv din kone og børn kan finde ud af det.
Lidt skæv og bulet? Hvem siger at en væg i et hus fra 1937 skal være både i lod og plan? Tværtimod vil jeg sige.
Skrevet af Naveren på 25 sep 2010 00:55
Gipsplader på 1200 mm er ikke godkendt til byggeri. Densiteten er mindre end hos en 900 mm plade, derfor bruger håndværkere 900 mm


Nå - Hvad er de så godkendt til ? og hvorfor bruger mange af de håndværkere jeg går sammen med 1200mm ..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Heh, som maler er dette et sjovt spørgsmål, fordi både tømre og murer er nemlig lideglade med hvordan de efterlader ting til os malere som skal stå med deres dumme buler og fis....

Skrab de største løse puds stykker af, fyr noget gipsfiller i og slib det plant, og så smider du bare dine gipsplader op...

Easy peacy, de plader skal NOK holde på den gamle puds...

husk billeder i galleriet

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
kamb: en ting er at de bruger dem, en anden ting er hvad der er rigtigt.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også