Gipsplader på gammel væg med løs puds

Hej alle, Newbie her

Har en væg i et soveværelse hvor den eksisterende puds sidder meget løst og smuldrer meget let. Kan se det er pudset op på træ med noget hønsenet og halmlignende strå. Bygning fra 1937. Ligner en stor opgave at pudse det op, så det bliver nok gipsplader jeg sætter op. Har læst at nogle  bare sætter gipspladerne op udenpå pudset.
Mit spørgsmål er om ikke det er bedst at banke alt pudsen af, fjerne hønsetråden og halmstråene og så skrue gipspladerne direkte på de bagved liggende brædder ?  Der er allerede nu store huller hvor pudsen er faldet af, men det er måske ligemeget ? Vil jo gerne slippe for at banke pudsen af, selvom det er ligetil.
Vil gerne have el'en skjult, så vil det give plads problemer hvis jeg skruer gipspladerne direkte på brædderne ?

Hej alle, Newbie her Har en væg i et soveværelse... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det virker som om du ikke er færdig med at dumme dig At påstå at ren praktisk erfaring er det eneste der holder, er ligeså dumt som at sige at kun teoretisk erfaring er vigtig ? Jeg er sikker på man kommer længst med lidt af det hele. Jeg mener nu bestemt ikke jeg er en tosse hvad byggeri angår, jeg arbejder trods alt med det hver eneste dag, men vi kan jo ikke være enige allesammen.

Det gør jeg også og har gjort det de sidste 15 år...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
På et tidspunkt så gider man ikke øse ud af sin viden, og så er det netop folk kommer ind et sted som dette og spørg, så hjælper det ikke man sidder og kaster lort i fjæset på hinanden fordi man hver især har en bestemt mening om hvordan ting de forgår..

Men for at holde sig til topic, så kunne man jo spørge en "kompetent" maler (det har jeg været i over 10 år) om hvordan man laver disse ting og sager... Det er trods alt kun at følge en håndbog og udfra denne lave sine egne meninger

(Som vi så nu sidder og kater i face på hinanden, fordi DIN far SKAL IKKE komme og tro hans pik er tykkere end min fars...


Helt ærligt altså, hvad med bare at udvise noget respekt for en kompetent håndværker der rent faktisk tør så inde for sit håndværk...)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
personligt har jeg selv banket alt puds ned, fjrenet hønsetråd og siv på mine vægge. fået lagt nye kabler til stikkontakter og afbrydere bagved det træ det hele var pudset op på, skruet gipspladerne op på det eksisterende træ, spartlet alle huller og samlinger der har været. resultaterne har været fine.
Hej kan der være asbest i puds i hus fra 1937 ?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er ikke asbest i pudslag.
Det var dog en gammel grim tråd du har livet op igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved du hvad det er for puds så ? 
Man brugte almindelig kalkpuds på tæt forskalling med siv eller rughalm. Altså kalkmørtel som blev lavet ved at blande fint sand med læsket kalk. Det fremkom ved at brændte kalksten blev lagt i vand i en kule i jorden, og det sydede og boblede indtil det var en blød masse. Der er formodentlig ikke cement i fra den tid.
Her i omegnen kom det fra kalkminerne ved Mønsted eller Daubjerg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay tak for svar , hvad med fliseklæb ? Der er nogle fliser som er fra start 80 erne ca som er gået i stykker i kælderen hvor fliseklæb er blottet , er der asbest i denne fliseklæb tror du ?
Fliseklæb kan indeholde asbest. Som jeg svarede i den anden tråd du kører med asbest så vil jeg råde dig til at indsende prøver af det forskellige så du får vished. Det går ikke godt oppe i hovedet med gætterier og tvivl. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også