Gipsplader på gammel væg med løs puds

Hej alle, Newbie her

Har en væg i et soveværelse hvor den eksisterende puds sidder meget løst og smuldrer meget let. Kan se det er pudset op på træ med noget hønsenet og halmlignende strå. Bygning fra 1937. Ligner en stor opgave at pudse det op, så det bliver nok gipsplader jeg sætter op. Har læst at nogle  bare sætter gipspladerne op udenpå pudset.
Mit spørgsmål er om ikke det er bedst at banke alt pudsen af, fjerne hønsetråden og halmstråene og så skrue gipspladerne direkte på de bagved liggende brædder ?  Der er allerede nu store huller hvor pudsen er faldet af, men det er måske ligemeget ? Vil jo gerne slippe for at banke pudsen af, selvom det er ligetil.
Vil gerne have el'en skjult, så vil det give plads problemer hvis jeg skruer gipspladerne direkte på brædderne ?

Hej alle, Newbie her Har en væg i et soveværelse... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mkh på 26 sep 2010 10:57
Heh, som maler er dette et sjovt spørgsmål, fordi både tømre og murer er nemlig lideglade med hvordan de efterlader ting til os malere som skal stå med deres dumme buler og fis....

Skrab de største løse puds stykker af, fyr noget gipsfiller i og slib det plant, og så smider du bare dine gipsplader op...

Easy peacy, de plader skal NOK holde på den gamle puds...

husk billeder i galleriet



er i første omgang gået igang med at fylde hullerne, så må jeg se hvordan resultatet bliver.
satser lidt på jeg kan nøjes med at fuld spartle og så på med glasfilt.
Fint, hvis du "bare" skal ha filt op så er det ikke så stort et projekt, brug nogle gode lange skruer og plugs så du er sikker på pladerne bliver der, gips alle huller og samlinger, der er INGEN grund til at fuldspartle hele pladen, kun huller og samlinger, hvis du skal samle pladerne steder hvor den org spartlekant ikke er, så husk at skær et snit der hvor pladerne støder sammen, så er det nemmere at spartle samlingen og du sikre det ikke revner senere, smør forankningsgrunder (også kaldet plastgrunder) på hele væggen bagefter så tørre din lim ikke så hurtigt når du skal sætte væv op....

God lyst.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er ikke korrekt når det hævdes at 120 cm brede gipsplader ikke er godkendt til byggeri.

Der er såvidt jeg Arbejdstilsynet der har sat grænsen ved de 90cm bredde og arbejdsmiljøloven gælder jo kun for folk i arbejde. Alle andre må bruge den bredde gipdplader der passr dem.
Men gipsplader er af forskellig kvalitet. Nogler er godkendt til at indgå i konstruktioner med brandkrav, andre ikke.
Og jeg mener at der findes 120 cm brede plader af begge slags.
Skrevet af Naveren på 26 sep 2010 11:03
kamb: en ting er at de bruger dem, en anden ting er hvad der er rigtigt.


Og når der så står godkendt til klasse 1 - hvad betyder det så ?

Tja  på Knauf - Danogips står dette :

Alle gipsplader med en tykkelse ≥ 9mm opfylder kravene til klasse 1 beklædning (K1 10 B-s1, d0), og gipspladerne kan således anvendes i alle typer af byggerier som beklædning på vægge og lofter.

Så altså handler det ikke om størrelsen, men tykkelsen.. og sikkert også materiale, men derfra og så til at udråbe at 1200mm ikke er godkendt, der er sgu langt..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

jeg er næsten sikker på at de 1200 plader der ligger på trælasten og i bygge markedet er dem hvor mængden af presset gips pr cm3 er mindre, end de plader der er 900. Jeg mener at hvis de skal have samme densitet som en 900 er det specielbestilling.

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Glem nu de mål


Topic starter, slæb de plader du gider, så simpelt er det..


Hvis du vidste hvad en "pro" håndværker lavede når du ikke var der


Køb hvad du vil : jo større plader jo mindre slibearbejde, så simpelt er det


Så længe du GDS så glem de dumme regler, bare hør efter hvad de "kloge" siger så går det nok alt saammen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ja, glem hvad håndværkere siger, de arbejder jo ikke med det hver dag, find du hellere på dine egne måder at lave tingene på. Regler er kun til for at blive brudt, alle de kloge hoveder......nej du håndværkere de er sgu pissefulde altid alligevel, man kan lave det mange gange bedre selv

http://www.lyrk.dk
Lol, eller også er der også der er af den gamle skole, og ikke har alt fra den latterlige teknisk skole hvor er alt er planlagt og sat i grafer..??? , næh ser du, en ting er REGLER, en anden ting er hvad HOLDER og VIDEN

Så er det helt op til folk hvor de har lyst til at smide sine penge


Jeg er oplært efter den "gamle" skole, altså der hvor ting koster hvis man dummer sig, og det har gjort jeg har lært af lektien, og nu høre jeg efter folk som rent faktisk aner hvad de taler om, self findes der folk der lige kommer fra tek. skole og kun kan forholde sig til "love & regler"... Disse folk kan rende mig i numsen, de lære nok med tid..


ja ja gør hvad i vil, det er ikke første gang jeg har oprettet en bruger på nettet hvor folk tror man er sindsyg, og i den sidste ende sidder og betaler KASSEN fordi de lytter til tosser



Husk nu, den der ler sidst ler bedst.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det virker som om du ikke er færdig med at dumme dig

At påstå at ren praktisk erfaring er det eneste der holder, er ligeså dumt som at sige at kun teoretisk erfaring er vigtig ?
Jeg er sikker på man kommer længst med lidt af det hele. Jeg mener nu bestemt ikke jeg er en tosse hvad byggeri angår, jeg arbejder trods alt med det hver eneste dag, men vi kan jo ikke være enige allesammen.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af hpox på 26 sep 2010 14:24
Det er ikke korrekt når det hævdes at 120 cm brede gipsplader ikke er godkendt til byggeri.

Der er såvidt jeg Arbejdstilsynet der har sat grænsen ved de 90cm bredde og arbejdsmiljøloven gælder jo kun for folk i arbejde. Alle andre må bruge den bredde gipdplader der passr dem.
Men gipsplader er af forskellig kvalitet. Nogler er godkendt til at indgå i konstruktioner med brandkrav, andre ikke.
Og jeg mener at der findes 120 cm brede plader af begge slags.

Korrekt, og det er faktisk kun GDS pladerne der ikke opfylder disse brandkrav, da det er et uklassificeret materiale, og man kan selvfølgelig stadig få 1200mm godkendte gipsplader også, som gør det selv folkene så kan bruge, da vi ikke må med mindre vi har hjælpe værktøjer til at flytte dem rundt, og montere pladerne med.

Utroligt nok må vi dog stadig slæbe rundt med 22 krydsfiner plader i 1220 x 2440 på tagene, men en noget lettere 1200 x 2400 gipsplade til indendørs arbejde fik arbejdstilsynet hurtigt bandlyst, de andre tungere materialer må lige vente lidt længere på sig...

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også