Forkerte mursten på nybygget hus

Jeg er ved at få bygget et hus hos et firma, men de har sat de forkerte mursten op.

Nogen som kender en ca pris på at få dem skiftet? Jeg ved godt man ikke kan give et præcist bud uden at se det, men snakker vi 50 tusind eller 200 tusind kr?

Jeg vil gerne vide en ca pris da jeg ikke tror at firmaet vil skifte til de rigtige sten, så jeg skal nok have et afslag i prisen.

Huset er på 151 m2

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo starte med at fortælle hvor mange m2 facademur der er.
Så har du antal sten og dermed antal mursten.
Måske koster det en femmer eller en 10er at indmure en sten + stenens pris + nedbrydning og bortkørsel af det "forkerte" murværk.
Men forvent ikke noget stort afslag. Fejlen er temmelig lille i forhold til omkostningerne ved et rette op på den. Og hvis der ikke er nogen rent teknisk fejl på stenene - ja sååååe....
Dvs at når de har sat de forkerte sten op ifølge kontrakten, så står jeg selv med lorten og skal betale for at få dem taget ned og sat nye op?

der er tydelig forskel da jeg har bestilt camel gul/brune sten og der er sat bison grå/brune op.
De skal de vel bare lave om ? hvad siger de selv - har du haft talt med dem omkring det og har de fået pengene for arbejdet ??
Ellers er det vel noget syn og skøn du skal igennem.
Ikke for at tage modet fra dig.
Men det fremgår f.eks. af AB92, §33 at: Entreprenørens afhjælpningspligt....... bortfalder, hvis afhjælpning er forbundet med uforholdsmæsigt store udgifter.
Det er almindeligt at retten vil anlægge en rinelighedsbetraktning i en sådan sag.

Nu skriver du ikke hvordan kontrakten er skruet sammen, om bygherren har en tilsynsforpligtigelse eller hvordan ansvaret iøvrigt er fordelt parterne imellem.

Hvad siger entreprenøren til fadæsen???
Men du skal naturligvis køre det store skyts frem. Lav en opgørelse over hvad du mener du skal have i erstatning og præsenter den for firmaet. (Det kan jo være at de tror at de skal betale :o))
Men vær forberedt på at der skal kæmpes for sagen og vær rede til et kompromis på det rette tidspunkt.
Du skal da bare holde på at du vil have dem skiftet!

Hvis det så ender med at Murermesteren indser at det nok ender i en retsmæssig tvist, så foreslår han nok et rimeligt afslag. Uanset så er du bedst stillet med at holde på du vil have dem skiftet.

Men det nytter jo ikke noget, hvis ikke du har noget på skrift der er bekræftet fra murermesteren/byggefirmaet - har du det, ellers er det vel nytteløst at kæmpe videre med den sag?
Annonce
Skrevet af hpox på 08 aug 2010 11:13
Ikke for at tage modet fra dig.
Men det fremgår f.eks. af AB92, §33 at: Entreprenørens afhjælpningspligt....... bortfalder, hvis afhjælpning er forbundet med uforholdsmæsigt store udgifter.
Det er almindeligt at retten vil anlægge en rinelighedsbetraktning i en sådan sag.

Uden selvfølgelig at kende til sagen nærmere med kontrakt osv. lyder det da helt utroligt at man kan bestille en murer til at murer et hus og så vælger de en anden sten end den man har betalt for / har aftalt forhåbentlig med kontrakt  ?? (Bevidst / Fejl levet bestilt ? )

Og at de så kan komme og sige bagefter at det vil være for dyrt at lave om ???

Hvor langt er de kommet med opmuringen inden du har opdaget det ?
Ja, umiddelbart lyder det som en stor fejl begået fra entreprenørens side, og ville da ikke godtage den.

Er den pointeret så snart fejlen blev opdaget ?
Jeg opdagede det d. 12/7 hvor jeg ringer ind til dem. får så at vide at der ikke er sket nogen fejl og jeg siger det er de forkerte og så kommer vi ikke videre. På dette tidspunkt har de muret halvdelen af huset.

Min kæreste ringer så derind senere hen og siger det altså er de forkerte sten som er kommet op, her siger kontoret at jeg har sagt ok til at det er de forkerte sten der er kommet op d.12/7, hvilket jeg ikke har overhovedet.

Jeg ringer derind 2 dage efter og snakker med sælgeren, han siger nu der stadig ikke er sket en fejl og vi kommer ikke videre da jeg siger det er de forkerte sten.

I kontrakten står der det skal være camel gul/brune sten og dem som er kommet op hedder bison grå/brun, så der er en stor forskel på dem.

De har altså haft rimelig god tid til at lave dem om inden huset var færdig muret, men de fastholder at der ikke er sket en fejl, selvom der står i vores kontrakt det skal være camel mursten.

Jeg skulle nok have startet med at skrive til dem istedet for at ringe, men jeg regnede med at de var til at snakke med når det nu var dem som havde lavet fejlen.
De kan ikke nå at lave det om nu da der er 1 måned til indflytnigsdatoen, hvis de havde lavet det om da jeg opdagede det, så ku de godt nå det.

Vi står med en lille ny baby, så vi er ikke intereseret i at blive indlogeret på hotel eller lignende indtil det er iorden.
Så tror jeg du står dårligt, du skulle have stoppet byggeriet, da du opdagede fejlen.

Dengang ville det jo have været økononisk realistisk, at rette fejlen.

Nu kan du kun gå efter lidt erstatning...

mvh jens
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også