Forkerte mursten på nybygget hus

Jeg er ved at få bygget et hus hos et firma, men de har sat de forkerte mursten op.

Nogen som kender en ca pris på at få dem skiftet? Jeg ved godt man ikke kan give et præcist bud uden at se det, men snakker vi 50 tusind eller 200 tusind kr?

Jeg vil gerne vide en ca pris da jeg ikke tror at firmaet vil skifte til de rigtige sten, så jeg skal nok have et afslag i prisen.

Huset er på 151 m2

Jeg er ved at få bygget et hus hos et firma, men... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af nummer39 på 08 aug 2010 21:35
Jammen det kan jo ikke passe at de kan sætte en mursten op med mørkt spil i, når jeg har bestilt en gul sten uden spil? Det hænger simpelthen ikke sammen i min verden.

Så kan de jo gøre det samme med hele huset, sætte hvide vinduer op istedet for sorte, sætte brune døre op istedet for grå. det kan simpelthen ikke være rimeligt at de kan sætte andet op end hvad der står i kontrakten som det passer dem?

Det har du helt ret i at de ikke kan. Men da du ikke selv har tid til at de laver det om sidder du med håret i postkassen.
så lad være med at betale dem og find en god advokat og regn med at det tager lang tid. formentligt så lang tid at firmaet er villig til at indgå et gunstigt forlig, hvis du lader den løbe længe nok.

Jacob
Må jeg foreslå at du tager tilværelsen som den er - og ikke som den burde være!
Og at man ikke nødvendigvis får ret i sine synspunkter - blot fordi man gerne vil have det.
Og det vigtigste er at holde hovedet koldt - og hjertet varmt.
Du nævner at du har et så godt som nyfødt barn. Og det er jo væsentligt meget vigtigere end en afvigende kulør på en mursten.
Har jeg ret i?
Jeg syns altså ikke at jeg er hely urimelig i den her situation. Havde firmaet sagt de havde lavet en fejl første gang jeg ringede så ku vi nok godt have fundet ud af noget, men når de prøver at fedte sig udenom ved at sige der ikke er sket en fejl, så siger de at jeg selv har sagt ok til at de forkerte mursten er kommet op, og så siger de endu en gang der ikke er sket nogen fejl, ja så bliver jeg lidt muggen.

Det kan godt være at der "kun" er forskel i farven på murstene, men jeg skal gå og kigge på de forkerte mursten i mange år frem, og cer er altså en stor forskel på en gul mursten og en grå/brun mursten med spil i.
Hej 39

Lige for at summere op.
Du har rettet (telefonisk) henvendelse til byggefirmaet og pointeret de var igang med opmuring af ydervægene i den forkerte sten! De afviser der er nogen fejl og fortsætter....
Siden ringer din frue og gentager at de anvender den forkerte facadesten. Hvilket de på det tidspunkt hævder du har accepteret!
Siden har der været lidt frem og tilbage omkring de ikke anvender den rigtige sten osv... men altsammen noget der er sket telefonisk.
Altså ingen møder, ingen breve, ingen henvendelse fra din byggerådgiver (hvis du anvender en sådan) Ingen henvendelser fra en advokat.

Jeg vil mene du straks skal få fat i din advokat, du har sikkert anvendt een da du købte grung og sikkert fået ham til at gennemgå din bygge kontrakt. Han er altså inde i sagerne. HAn burde hurtigt kunne udfærdige det rigtige materiale der klarlægger din indsigelse og at der er krav om en ny facadesten på hele huset!

Så må byggefirmaet komme med et modspil... her vil de sikkert hævde at fejlen er minimal osv og lægge op til en mini erstatning. Her vil du igen skulle bruge din advokat til at vurdere det rimelige... måske anbefaler han dig at hyre en bygge sagkyndig til at hjælpe dig..

Når det så er sagt, så forvent det ender med et eller ande kompromis og en erstatning til dig!

Sørg for IKKE at betale yderligere rater på byggeriet....
For hver rate skal der jo være foretaget det arbejde der er beskrevet til netop den rate... Og da der er anvend den forkerte sten kan facadeopmuringen ikke betragtes som lavet og værende i orden.... Altså ingen rate der skal betales... Når byggefirmaet har penge tilgode er de langt nemmere at snakke med...

Snak også med din bank og gær det klart for dem at de IKEK skalfrigive noget beløb uden din SKRIFTLIGE accept.

Teknisk er det bestemt ikke umuligt at skifte facaden... jeg går ud fra du har et alm et plans hus hvor det hele bæres af indervæge samt evt stolper og støtter i hulmuren.
Så byggefirmaet kan da nemt gøre huset færdigt indvendigt ig efterfølgende skifte facaden uden de vilde gener for jer :-)

Forvent en masse bøvl, og hus din advokat til at rådgive dig.

Surt at du kun har henvendt dig telefonisk i første omgang! Det burde være fulgt op af en skriftlig bekræftigelse af samtalen og at du havde gjort indsigelse mod det fortsatte byggeri og krævet at de anvendte den aftalta sten til opmuringen.

Byggefirmaet vil formodentligt satse på at få det hele til at lyde besværligt og trække ting i langdrag.... for derved at få dig til at acceptere en mindre erstatning... men hop ikke på den... de ved hvad de gør og kender den maksimale konsekvens... de ved jo godt de handler med en enkelt person og ikke en erfaren byghere der har advokater og rådgivere i baghånden....

Men lad os følge dine tiltag dher på siden.

Og held med din advokats henvendelse til byggefirmaet :-)

MVH Njord
Er der angivet i udbudsmaterialet hvilken sten der skal anvendes?
Annonce
Jeg har ikke betalt noget endu, jeg skal først betale ved indflytningsdatoen. Det er forresten et typehus vi er ved at få bygget, det har vi valgt for netop ikke at skulle stå for noget som helst selv så der ikke kom nogen fejl.

Jeg vil jo heller ikke være et røvhul og true dem med advokater, for det lyder virkelig til på sælgeren at han er overbevist om at det er den rigtige sten, selvom der står noget andet i kontrakten, men han får jo også hans penge for at snakke, så det er lidt svært.

Der står i alle de papire vi har at det er camel vi har valgt og ikke bison.

Jeg har mailet lidt med ham idag, og han står ved at der ikke er sket nogen fejl og forslår jeg skal komme ind til et møde med ham.

Han henviser igen til en telefonsamtale jeg havde med ham hvor han siger jeg har sagt ok for at det er de forkerte sten, men det har jeg bare IKKE!
Du skal nok lige sende ham en mail og i virkeligheden et anbefalet brev hvor du bestrider at du skulle have accepteret den anden mursten! Og jo før jo bedre... Ellers vil han vinde som "stiltiende accept" af hans opfattelse.

Når det er sagt vil jeg fortsat opfordre dig til at snakke med din advokat! Om ikke andet for at sikre du gør det rigtige i denne sag.

Snut forbu byggepladsen og tagnogle billeder der viser indpakningen af stenene... her fremgår også deres navn/nummer så der ikke er tvivl om at de har brugt en forkert sten (snup lige nogle embalage dele og et par sten med for at have lidt hvis i senere skal igenne et eller andet forløb)

Principielt kan han jo være undskyld hvis det er teglværket der har leveret en forkert sten..... De kan jo være fejlembaleret fra teglværket....

På dg lyder det som om der er markant forskel på de to sten, kan du evt lægge et par link ind her på siden så man kan se stenene?

Du skriver det er et typehus og med betaling ved indflytning.... Fint nok, og det gør at du har pengene i lommen hvis der skal ske noget undervejs og i bliver rigtig uenige...
Men hvad med grunden ejer du den nu, eller er det også byggefirmaet der ejer den?

Hvilket byggefirma er der tale om? Måske nogle har erfaringer med dem, de kan så være gode eller dårlige....

MVH Njord
Jeg har taget billeder af indpakningen, men hvis det sku komme så langt kan sælger jo bare sige at jeg ku have taget billederne hvor som helst.

Tror ikke det er teglværket som har lavet fejlen da sælger jo siger at det er bison vi har bestilt. Men en lidt sjov historie er at vores nye overboer er ved at få bygget carport, og de har fået leveret camel selvom de bygger med bison og det er fra samme teglværk. Vores overboer opdagede det først da de var gået igang med at mure, så de måtte pille det hele ned igen.

Her er link til de 2 sten:

http://img843.imageshack.us/img843/8910/bison.png

http://img440.imageshack.us/img440/7152/camel.png

Jeg ejer grunden da den er købt og betalt af kommunen.

Vil helst ikke sige hvilket firma det er, ingen grund til at fremtide købere skal skræmmes væk hvis vi finder en løsning på det sammen med sælgeren. Men det er et rimeligt stort byggefirma.
OK....

Mon ikke det skulle være et selskab med TV reklamer og et navn i det østlige jylland og et andet i resten af landet??

Men når du har skøde på grunden kan de jo ikke blot vælge at sælge til en anden istedet... Så på mange måder har du på den ene side et problem.. de forkerte sten, men da det er bygge firmaet der har penge ude at svømme har du rimelig fat i dem.

Men snup nu lige snakken med din advokat. Det koster ikke meget at få en snak, hvis noget overhovedet...

Da eg byggede for 8-10 årsiden belev jeg positivt overrasket over hvad det kostede at få advokaten til at berigtige mit grundkøb og vurdere min byggekontrakt incl en vurdering af byggefirmaets økonomi.

Men pudsigt med naboens omvendte forveksling... Der er da rimelig markant forskel på stenene?? Så kan man jo foretrække den man vil :-)
Kan der være sket en forbytning af nogle ordresedler på teglværket.. så der er sendt de forkerte sten til din byggeplads og omvend med din nabo??

MVH Njord
Har også tænkt meget på om de ku have byttet rundt på ordrene, men sælgeren påstår jo at vi har valgt bison fra start af, så jeg ved det ikke.

Vores overbo har også startet hans byggeri 2 uger før de gik igang ved os, så de er ikke blevet leveret på samme tid.

Men nu tager jeg ind til det møde med sælgeren, så må vi se hvad vi finder ud af, ellers skal jeg have fat i en advokat, men mon ikke vi nok skal ku finde ud af et eller andet derinde.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også