Forkerte mursten på nybygget hus

Jeg er ved at få bygget et hus hos et firma, men de har sat de forkerte mursten op.

Nogen som kender en ca pris på at få dem skiftet? Jeg ved godt man ikke kan give et præcist bud uden at se det, men snakker vi 50 tusind eller 200 tusind kr?

Jeg vil gerne vide en ca pris da jeg ikke tror at firmaet vil skifte til de rigtige sten, så jeg skal nok have et afslag i prisen.

Huset er på 151 m2

Jeg er ved at få bygget et hus hos et firma, men... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Helt enig med Jens.

Det er desværre for sent nu, uden de store tovtrækkeriet tror jeg kun du vil få en mindre erstatning pga. fejlen.

Murer arbejdet skulle være stoppet helt da fejlen var opdaget, indtil en løsning på problemet i begge kunne acceptere var fundet.
Det er nemtnok at sige at byggeriet skulle have været stoppet - af spørgeren.
Det kræver mere mod end de fleste private og osse profesionelle bygherre har.
Der vil blive råbt meget højt fra mange sider og ordene vil være så som, tidsfristforlængelse, erstatningspligt, stilstandsomkostninger og hvad ved jeg. Og husk på at det er en primær bygningsdel.
Nej det er ikke en realistisk mulighed. Derimod skal der ikke snakkes i telefon - men personligt med byggelederen og skrives breve og referater.
Helt enig, men det er helt klart det kort af entprenøren vil spille ved evt. erstatning / udbedrings krav vil blive stillet, netop at det skulle være pointere / forlangt tidligere inde i processen.

Og mundtlige aftaler er altid noget møg, det er svært hvis ikke umuligt at få klarlagt bagefter hvad der er aftalt og oplyst omkring de forkerte sten.
Jamen jeg har jo en kontrakt hvori der står det skal være camel sten og ikke bison, så kan ikke forstå hvis jeg ikke kan få noget erstatning for det?

Jeg ringede til dem og sagde med det samme jeg så det var den forkerte sten, og der kunne de sagtens nå at rive det ned og sætte nyt op, de var ikk engang halvvejs færdig med at mure. At de så siger til mig at det er den rigtige somom jeg er dum er da deres eget problem?

Selv hvis jeg først havde opdaget det da huset var færdigbygget er det jo stadig den forkerte sten ifølge min kontrakt.

Kan virkelig ikke se hvordan jeg skulle ku tabe en evt retssag.

Du bør vende denne sag med en advokat, der har erfaring i byggesager.
Jura handler ikke om, hvad der er sket, men om, hvad der kan bevises.
Da tvisten ikke foreligger på skrift, udover de i kontrakten beskrevne sten, bliver det jo en tvist om kejserens skæg. Du har gjort indsigelse, og de hævder du har sagt ok til ændringen. Dybest set er det eneste i er enige omjo, at I har talt sammen, men ikke, hvad der er blevet sagt.
Det kræver en advokat at vride den rundt. Bedre bliver det ikke af, at du er under tidspres, hvilket kan udnyttes fra modpartens side. Men du skal selvfølgelig holde fast i, at de grå sten er en øjebæ, og at du aldrig ville have valgt dem selv, da de er grimme og skæmmer dit syn. Ikke noget med at de kunne have været dit tredie eller fjerde valg.
Omvendt, så er byggeriet nu så fremskredet, at det ikke er muligt at skifte stenene ud. Alternativerne er så pudsning, skalmuring eller lign.
Du er på godt dansk kommet ud i noget morads. Når du har talt med advokaten bør du sætte dig ned og mærke grundigt efter i maven og overveje grundigt hvilken løsning du vælger. Lange retssager med advokatomkostninger og et byggefirma, der går konkurs når pengene skal falde fremmer udviklingen af mavesår og dårligt humør.

Held og lykke.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Problemet er at det bliver svært at bevise du har gjort dem opmærksomme på at det er en forkert mursten, og selvfølgelig at du ikke har sagt OK for dem, som entreprenøren påstår.

Du ville sikkert også kunne hente noget erstatning, men det er tvivlsomt du får skiftet din sten til den rette.
Det kan aldrig blive dit problem de har brugt den forkerte sten. Du har gjort dem opmærksom på det og det er fint.
Du har en kontrakt hvor farven på dine sten er beskrevet, og så er det dem huset skal være muret med. Det er dig der står med esset. I må finde en løsning som er acceltabel for jer begge.

Man er ikke forpligtet til at lave tilsyn med byggeriet når det er under opførelse(selvom det er en god ide), så det er klart deres fejl.

Du bestiller jo heller ikke en bil i rød og når du så afhenter den er den lilla, fordi du ikke lige var forbi fabrikken da de malede den....
Ganske rigtigtmarquis.
Men forskellen er at den fejlfarvede bil kan rulle tilbage til forhandleren. Som ikke lider noget tab. Fordi bilen kan sælges til en anden kunde.
Det er jo ikke en mulighed her.
Hvis muremesteren havde brugr selvlysende lysegrønne mursten ville huset formodentlig være usælgelig i al fremtid. Spørgeren ville lide et tab. Som han skulle have erstatning for.
I det aktiuelle tilfælde ligner stenene tilsyneladende de den type der er forud aftalt. I juridisk forstand har spørgeren ikke lidt noget økonomisk tab. Og så kan man ikke få erstatning.
Endvidere vil det være fuldstændigt ude af proportioner at idømme en murenester at nedbryde murværk til måske en værdi af 200.000 kr pga. en farvefejl.
Kun i det tilfælde at muremesteren bevidst har snydt, ved f.eks. at have brugt sten som var i overskud fra et andet byggei eller som var væsentligt billigere en de udvalgte ja så hedder det svindel. Og det er kriminelt.
Jammen det kan jo ikke passe at de kan sætte en mursten op med mørkt spil i, når jeg har bestilt en gul sten uden spil? Det hænger simpelthen ikke sammen i min verden.

Så kan de jo gøre det samme med hele huset, sætte hvide vinduer op istedet for sorte, sætte brune døre op istedet for grå. det kan simpelthen ikke være rimeligt at de kan sætte andet op end hvad der står i kontrakten som det passer dem?
Få fat i en advokat som har styr på sådan noget, og kør det gennem ham. (tag ikke den billigste - men hør dig omkring)

overlad sagen fuldstændig til ham med forhandlinger, og se hvad der at komme efter.
Det andet med selv at forsøge sig ødelægger nattesøvnen mm...
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også