Kan det betale sig at vaske med regnvand?

Hej
Jeg bor i et hus med septitank og betaler derfor kun omkring 5 kr for kloakafledning. (Selvom vi ingen afledning har fra huset)

Så jeg er i tvivl om det overhoved kan betale sig for os at bruge grundvand til vaskemaskinen.

Grundvandet suges med et lille husvandværk som starter og slukker automatisk.

Er der nogen der har en idé om hvad der bedst kan betale sig i vores situation?

et tillægsspørgsmål:
Kan det evt bedere betale sig hvis man havde en større tank stående ved siden af vaskemaskinen. Der er ca 20 grader i rummet. Hvis man tog vandet fra tanken ville vandet jo allerede være forvarmet til 15-20 grader... er der nogen idé i dette?

Håber nogen kan hjælpe

Vh
Jannik
Hej Jeg bor i et hus med septitank og betaler... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er spørgsmålet om et husvandværk fra Onkel Harald kører i 12 år... ellers ser regnskabet noget anderledes ud
Når du så yderligere forventer at bruge det til havevanding og toiletskyl... så bliver det noget hurtigere slidt.
Summa sumarum... så tror jeg stadig at du spilder tid og penge på projektet.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg installerer solceller og producerer min egen strøm. Den indgår i hele strømforbruget, uanset om det er husvandværk eller andre forbrugere. Det er ikke solceller forbundet direkte til husvandværket.

Jeg har travlt med at installere selve solvarme/varmelager, solceller og andre ting. Regnvand for mit vedkommende bliver sandsynligvis ikke før næste sæson.

Hvor er det i køber vand til 5 kr pr kubikmeter? Her koster det 39 kr pr kubikmeter, som jeg i øvrigt allerede nu synes er billigt nok. Men det er klart, at hvis vand, strøm og energi i øvrigt er billigt, så er der ingen der gider spare. Får mig til at tænke på hvordan de plejede at gøre i "Østblokken" - varmen kører på fuld drøn, og "termostaten" er hvor meget man åbner vinduerne. Og at der ikke er (var) målere på, så folk var ligeglade hvor meget vand, strøm og varme de brugte.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Som I kan se i linket her giver jeg 5+2 kroner + moms. Dvs 8,75 pr m3

http://www.dianalund-vandvaerk.dk/default.asp?sideid=103&valgtplacering=32&valgtnet=

@osolemio vil du ikke linke lidt til hvad man skal bruge for at komme igang med at producere strøm.

Dvs hvilke solceller har du investeret i, og hvordan vil du lagre energien? Eller får du simpelthen måleren til at køre baglæns?
@ Jannik... ja, det gør du. Men det er ikke inklusive vandafledningsafgiften, som for Sorø kommune var:
2007: 36,25 Kr. pr. m3
2008: 39,06 Kr. pr. m3
2009: 40,89 Kr. pr. m3

De 8.75 kr. du nævner, er kun vand fra vandværket inkl. afgiften til staten på ledningsført vand, pr. m3

Det betyder at du samlet giver ca. 49 kr. pr. forbrugt m3.

Og så stiller hele regnestykket sig jo meget anderledes

Med de oplysninger er mit råd at fortsætte dit arbejde

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af Jannik på 02 aug 2010 22:26
Som I kan se i linket her giver jeg 5+2 kroner + moms. Dvs 8,75 pr m3

http://www.dianalund-vandvaerk.dk/default.asp?sideid=103&valgtplacering=32&valgtnet=

@osolemio vil du ikke linke lidt til hvad man skal bruge for at komme igang med at producere strøm.

Dvs hvilke solceller har du investeret i, og hvordan vil du lagre energien? Eller får du simpelthen måleren til at køre baglæns?


Ah, det er jo et helt andet emne! Det er et større projekt, som kombinerer flere teknologier, nogle mere kendte og afprøvede end andre. Men samlet set har jeg meget store forventninger til projektet.

I slutresultatet kommer jeg til at spare strøm, varme og vand. Derudover bliver boligarealet forøget en smule, og komfortniveauet forbedret.

Og så er det lige som at lege med modeltog (hvis jeg ellers viste hvordan det var, men jeg kunne forestille mig det).

Og JA, elmåleren kommer til at køre BAGLÆNS, når jeg producerer mere strøm en jeg forbruger.

Generelt set, så går det ud på at maximere den indgående energi og genbruge regnvand, og minimere energitab, ved at genvinde varmen fra afløb (mindre udbredt teknik i Europa) og luftventilation (mere udbredt i Europa)

Jeg kan foreslå du checker de her gamle tråde:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/155315/afv/topic

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/157205/afv/topic

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/151934/afv/topic

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/157134/afv/topic

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/155120/afv/topic

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/155309/afv/topic

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/24/aft/155118/afv/topic

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Det her begynder at ligne en religion for nogen. Når det når dertil mister man helt forbindelsen til virkeligheden.
Med egen vandboring (som STADIG findes overalt på landet), så koster vand ikke det store, og besparelsen ved installation af ordentlig grej til håndtering af regnvand betaler sig så absolut ikke!

At tjene et lav-kvalitetsprodukt fra Harald Halvpris ind på 12 år siger jo ALT! Den pumpe når ALDRIG at tjene sig ind. Og det gør den modsvarende kvalitetspumpe til 4-5000 kr. heller ikke!

Der synes også at være en tro på, at man sparer afledsafgiften ved at bruge regnvand.
Gør man IKKE!
Jo, hvis man vil omgå loven, og dermed melde sig under fanen af andre som undlader at bidrage til samfundets fællesskab ved små finter.
Der skal selvfølgelig betales afledningafgift på regnvand også, i det omfang det sendes (via toilet/vaskemaskine) til offentlig kloak.

Enig med Skoven

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Enig i at det ikke kan betale sig hvis man har mulighed for / lov til, at lave sin egen brønd.

Hvor jeg bor betaler man i 2010 39,- pr m3 vand, inkl kloakafgift.


Samme kloak bruges til regnvand og spildevand. Hvis jeg bruger noget af regnvandet til at skylle toiletter og vaske tøj med, så vil jeg både bruge mindre vandværksvand OG udlede tilsvarende mindre vand i kloakken.

1) Jeg nedsætter belastningen på kloaknettet, især ved kraftige regnskyl (fordi jeg fylder min tank før vandet ledes i kloakken)

2) Jeg sparer på det vand fra vandværket, som de har sværere og sværere ved at finde, fordi flere og flere boringer forurenes af pesticider


Det er derfor hverken snyd eller samfundssnylteri, hvis jeg sparer både afgift til vand OG kloakafgift. Tværtimod gør jeg samfundet og miljøet en tjeneste, ved at spare både ressourcer OG kloak. Hvis mange husejere gjorde det samme, ville hele samfundet spare penge, og miljøet ville vinde. Derfor synes jeg dog alligevel at vi OGSÅ skal sørge for at nedsætte brugen af pesticider mest muligt.


Den dag vi ikke mere kan hente grundvand som kan drikkes, vil være en sørgelig dag. Tænk hvis vi i Danmark skal til at slæbe vandflasker hjem fra butikken til madlavning og til at drikke, bare fordi vi har sprøjtet gift på mælkebøtterne ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af osolemio på 06 aug 2010 05:32

Samme kloak bruges til regnvand og spildevand. Hvis jeg bruger noget af regnvandet til at skylle toiletter og vaske tøj med, så vil jeg både bruge mindre vandværksvand OG udlede tilsvarende mindre vand i kloakken.


Sikke en gang vrøvl. Du vil jo bare ikke betale for at nogen renser lort, snavs og sæberester ud af dit vand inden det smutter i havet.
Gemmer du dit vand når du har skyllet i toilettet.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 06 aug 2010 08:12

Sikke en gang vrøvl. Du vil jo bare ikke betale for at nogen renser lort, snavs og sæberester ud af dit vand inden det smutter i havet.
Gemmer du dit vand når du har skyllet i toilettet.??


Det var også det jeg troede engang. Men prøv lige at regne på det igen.

Hvis jeg IKKE genanvender regnvandet, så udleder jeg både regnvand OG det vand som (fra vandværket) som dækker hele husstanden.

Hvis jeg opsamler regnvandet og genbruger det før jeg leder det i kloakken, vil den samlede mængde jeg leder i kloakken være TILSVARENDE MINDRE.

MED MINDRE regnvandet kører i en separat regnvandskloak, faskine eller på anden vis uden om den normale kloak, men det gør det ikke her hvor jeg bor.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis