Marstal 6HK

Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal motorer. Jeg har et KÆMPE problem. Når jeg har sejlet et stykke tid, så "knalder" det ud gennem karburatoren, og motoren går i stå. Efter et stykke tid kan jeg starte igen og sejle småt, men problemet kommer igen. Jeg har skiftet topstykke, ventiler og fået karburator og magnet serviceret hos Marstal Motorværksted. Mit tænrør er meget sodet og skal renses efter hver sejlads.
Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har da både tændspole, platiner, og den røde magnet-tænding på min marstal??

Mvh. K.Davidsen

Hej miwi,

Først tak for dit hurtige svar.
Hvis jeg har forstået det rigtigt bruger du en alm auto-tændspole og trækker en ledning fra klemme 1 på tændspolen direkte til den originale kondensator der er indbygget i magnet-huset inkl det originale platinsæt. Spolen i top af magnet-huset ud.

Det er godt nok værd at prøve.

Vh
Hej alle som har givet gode og relevante indlæg.
Jeg har nu fået svar tilbage fra Marstal Motorfabrik, angående hvad min motor fejlede !!!!!
Hvis I husker så omhandlede mit indlæg, et problem med at det "knaldede" ud gennem karburatoren når motoren var blevet varm, og sluttelig var det blevet værrer.
Marstal skilte motoren ad, og stillede diagnosen, "nyt forkædesystem komplet" nye ventilstyr, justering af ventiler samt nye stempelringe. Det var noget af en melding, men hvad er alternativet end at lade motoren blive repareret. De har i dag haft motoren startet og det ser fint ud, blot skal der finjusteres på tændingen m.v. Jeg glæder mig virkelig til at få lagt min "nye" motor tilbage i skivet og komme ud og sejle.
Vil senrere give en melding hvorledes den "arter" sig når jeg har fået den lagt tilbage i skivet.
Venlig hilsen aaris
Skrevet af aaris på 07 jun 2010 18:34
Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal motorer. Jeg har et KÆMPE problem. Når jeg har sejlet et stykke tid, så "knalder" det ud gennem karburatoren, og motoren går i stå. Efter et stykke tid kan jeg starte igen og sejle småt, men problemet kommer igen. Jeg har skiftet topstykke, ventiler og fået karburator og magnet serviceret hos Marstal Motorværksted. Mit tænrør er meget sodet og skal renses efter hver sejlads.
 I betragtning af dit første indlæg, virker konklusionen ret underlig, alt det der skulle være lavet, specielt da at sætte nye ventiler i opslidte styr, virker underligt. Min teori om stempelringe og ventiler viste sig rimeligt på sporet. Måske skulle du skifte mekker næste gang der bliver problemer, fortrinsvis en der ved hvad det drejer sig om. Jeg er stadig overbevist om, at skyderiet skyldes en  periodevis fastsiddende ventil, måske et revet styr.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Retfærdigvis så var det mig selv der sidste år skiftede ventiler (med hjælp af mekk.) og topstykke. Vi der har en gammel Marstaller vil jo gerne selv lave tingene (motoren er jo ret simpel opbygget), men vi er jo ikke professionelle, så det kan ikke undgås at vi laver fejl, men så har vi heldigvis denne "lav-det-selv" portal hvor vi kan hente gode råd fra ligesindede. Ellers har du ret, hvis det var en prof. mekk. der havde udskiftet ventiler, var ventilstyret sikkert også blevet skiftet. Ellers tak for dit råd med at skifte mekk. jeg har altid fået en god behandling hos Marstal, føler jeg. 
Venlig hilsen aaris
Annonce
aaris skrev:
Jeg har skiftet topstykke, ventiler og fået karburator og magnet serviceret hos Marstal Motorværksted.


Denne sætning kan læses på flere måder.
1. alt er lavet på Marstal
2. Karburator og magnet er lavet på Marstal
3. Magnet er lavet på Marstal.

Så lidt forvirring.

Men godt at det hele endte godt.. Jeg kunne dog godt lide at vide hvad det koster sådan en gang "hovedrep"?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tillykke med at du endelig har fået dine problemer løst. Vi må så bare håbe den regning du får er nogenlunde human.
Husk nu at tømme din udstødning for vand, hver gang du har været ude at sejle. På den måde sikrer du at der ikke kommer
saltvandsdampe op til dine udstødningsventiler! Jeg går ud fra der sidder en tregangshane på toppen af din motor så du kan slå vandet væk fra udstødningen?
Hilsen Jan

JanViking

Jeg har al mulig forståelse for at lave det selv, men man skal jo lige vide lidt, og den fejl din motor har, kunne jo være opklaret med en kompressionsmåler til et par hundrede, og så ved man, at det er mekanisk i motoren. I al almindelighed virker det også bemærkelsesværdigt, hvor mange, der bøvler med tænding.
Håber du får skønne ture med din renoverede motor, den har en dejlig lyd.
Jeg troede det var Marstal der havde lavet det hele.
køb eller lån en kompressionstester og tjek din motor, mens den går godt, husk det, og tjek det igen hvis der opstår lidt mystik. Tændingen på en Marstal er generelt yderst stabil.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej alle
Jeg er da ked af hvis jeg har bragt forvirring in i mit indlæg, så her får I så en forklaring.
Har selv udskiftet topstykke og ventiler (sammen med en gammel mekk), reservedele købt hos Marstal kr. 8.200,- Rep og servicering af defekt karburator udført hos Marstal Kr. 2.100,- servicering af magnet udført hos Marstal Kr. 800,- Dertil skal så lægges omkostningen for udskiftning af komplet nyt forkædesystem og nye stempelringe plus div. småting Kr. 10.700,- udført hos Marstal. Dertil skal lægges fragt Kr. 2.400,- så alt i alt er min motor gået hend og blevet en dyr sag, men hvad gør man ikke fopr at få lov til at sejle med en "gammel" Marstaller (tøf-tøf-tøf).
Håber at forvirringen er bragt ud af verden. Jeg har lært en masse om hvorledes en motor kan opføre sig, og hvad der evt. kan være galt. I har bla. bidraget til at belyse en del af problemerne og ikke mindst hvorledes man kan afhjælpe dem.
Til "lynæs", hvor køber man en kopression tæster, og hvad koster den (er blevet lidt nærrig nu)
Venlig hilsen aaris
Hej. Biltema / HN. / T. hansen eller lign.
Det gir jo en betragtelig rep.udgift at gøre det på den måde, og selv om det i princippet er en simpel motor, skal alt på en 1cyl. motor spille, for der er jo ikke en eller flere cyl. til at udligne for en dårligt virkende cyl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også