Marstal 6HK

Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal motorer. Jeg har et KÆMPE problem. Når jeg har sejlet et stykke tid, så "knalder" det ud gennem karburatoren, og motoren går i stå. Efter et stykke tid kan jeg starte igen og sejle småt, men problemet kommer igen. Jeg har skiftet topstykke, ventiler og fået karburator og magnet serviceret hos Marstal Motorværksted. Mit tænrør er meget sodet og skal renses efter hver sejlads.
Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal der jo gerne gå en del år før du får brug for en kompressionstester. Men lige nu kan du jo måle den og se hvad den er når alt spiller som det skal..
Håber du får en masse glæde af motoren nu.. Sammenlignet med en ny motor så er det okay og så sikkerheden i at vide den virker nu.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

A propos tænding, så husker jeg fra mine drengeår ( 50'erne ) at man " skrev " til sin motor inden den skulle startes, det var, som regel små toaktsmotorer og pengene var små, mange reservedele ikke til at skaffe. Det man gjorde var at ta' tændrøret ud, rense det og så med en blyant tegnede på de steder hvor gnisten skulle springe. Uindviede kunne godt undre sig, hvis en sagde "min motor starter ikke", og en anden svarede "har du skrevet til den ?", " nej men det vil jeg lige prøve".

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Er det så nu jeg skal fortælle dig at en total renoveret Marstal FS1 kan fås for 10-12.000 kr.

Der lå på et tidspunkt intet mindre end 2 stk på dba.dk

Mvh. K.Davidsen

"Totalrenoveret" kan jo være så meget! Hvis motoren er totalrenoveret med nye stumper jfr. de priser aaris oplyser, kan der ikke være skiftet ret meget ud! Men en gang blå eller grøn hammerlak pynter da-udvendigt på motoren! Pas på!

JanViking

Jeg tænkte det samme.. rens karburator og sæt nye stempelringe i og så en gang maling og den er ny renoveret.
Nu kan der snart ikke skiftes mere på den motor så den må jo være som ny.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hej alle
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg havde overvejelser om at købe en 6HK matstaller set på nettet til kr. 11.000,- men så kom jeg til mig selv, og besluttede at ofre det det kostede at få min egen "hovedrenoveret" (næsten) så ved jeg hvad der er udskiftet. (måske lidt kyllingeagtigt)
Vernlig hilsen aaris
Man kan jo sige at hvis du er tilfreds, så kan vi andre bare bifalde, og håbe alt går vel." Hovedreparation" dækker alt fra lidt maling til ?. Ved køb af en sådan vil jeg mene at indtrykket af personen, som har lavet det, er altafgørende. Men graden af tæring er nok medbestemmende over, hvad der kan betale sig, de har jo nogle år på bagen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Godaften aaris og andre Marstal brugere.
Har med interesse læst om den hændelse du har haft med din Marstal FS1.
Har oplevet den samme situation.
At motoren efter en tid begynder at "skyde" ud genne indsugningen.
Den sag fik jeg klaret ved at justere tændingen, men ak glæden var kort.
Motoren kører stadig ikke som jeg gene vil have det.
Den starter fint. Den går også op i omdrejninger i ca. 1 min for så langsom at begynde at tabe omdrejninger og til sidst går den i stå.
Har undersøgt benzin tilførslen som synes at være OK.
Brændstof slange fra tank til karburator 6 mm gummislange - og der er hul igennem, ca. 1 m lang.
Filtren er rene.
Motoren er monteret med en Solex karburtor.
Er der nogen som kender svømmerstands højden?
Er der nogen som kender de forskellige dysse størrelse Type nr. ?Nåleventil nr?, hoveddyse nr? luftdyse nr?
At den taber omdrejninger er mere markant, når den belastes - også her ender den også med til sidst at gå i stå. Reduceres belastningen til tomgang kører den igen fint.
For mig virker det som om, det er brændstof mangel, men det løber fint til - derfor er spørgsmålet hvor skal fejlen så søges? 

Karburatoren er renset.
Tændings tidspunktet er tjekket! ( 60mm før top)
Ventilspillerum tjekket! (inds. 0,25 uds. 0,30)
Tændrør tjekket! (0,4) Hvilke type tændrør skal anvendes for at det ikke skal sode?

Er spændt på at høre fra jer mange brugere af Marstal FS1 - hvad mener I årsagen til mit problem kan være?

Skal også høre om der er nogen som evt. skulle have en reparations manual til motoren, bruger manualen har jeg, men ikke reparationsmanualen, og måske en maskin tegning?

Har læst at nogen har ændret magnet tændingen til en alm. tændspole - når det er gjort, hvilke størrelse kondensator er der så monteret for at beskytte platinerne?

Afventer med spænding ??

Hej Freddy

lyder som du generelt har problem med tændingen og jo jeg har smidt den gamle magnet ud på min fs1 og fremstillet en komplet elektronisk tænding - den har kørt hele sæsonen uden så meget som et eneste problem motoren starter bare du kigger på den vi har sejlet vel en omkring 50 timer i år uden at kigge på motoren (vi bruger heller ikke shoker når den skal starte)..........

Til at starte med sidste år blev der brugt en autotændspole og så det originale platinsæt + kondensator og det virkede også problemfrit bortset fra tændspolen blev noget varm under længere tids drift - problemet skyldes "dwell" altså ladetid på spolen var for lang - derfor lavede jeg noget elektronik med en optisk føler og et par transistorer "bingo" problemet er løst kan køre i timevis uden at blive varm på spolen......

for at det ikke skal være løgn så "kom" jeg også til at lave den om til ferskvandskøling og det virker også bare super godt.....

prisen for lave dem til elektr. tænding var ca. 300kr i løsdele og et par dages arb.

mvh michael  


Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Jeg lover med en marstal er det altid enten tænding el. karburator ;-)
Dit skyderi ja det er som du siger tænding og det problem lyder det til du har løst?

Dit nye problem med at den går i stå ved belastning det lyder rigtig nok som karburator. Du siger du har renset den men:
står skruerne rigtigt?
Er der hældning nok på benzinslangen?
Er slange og filter og tank renset?

Og sidst men ikke mindst (men sikkert ikke relevant):

Er motor lignet ordentligt op? Det kan give unødigt overbelastning hvis dette er tilfældet. (Du kan mærke om stævnrøret osv. bliver mere end håndvarmt.

Er fedt snoren ved skrueaksel viklet sammen?

Har du noget i skruen?

Osv. Osv. Osv.

Jeg havde en gang et problem med at min motor gik i stå efter 2 min, det var en snotklat i tanken ;-) (Jeg satte låget på tanken, holdt fingerne for lufthulderne (Skabte undertryk). Kørte motoren til den var ved at gå i stå så skruede jeg låget hurtigt af og "slurp" så røg skidtet ned i filteret og der var hul i gennem;-)

Links til manual mm.:
www2.burningzone.nl/data/marstal/marstal3080.pdf
www.mysigma.dk/korsor/page_korsor_kar.html
www.mysigma.dk/korsor/page_magnet.html  


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også