Marstal 6HK

Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal motorer. Jeg har et KÆMPE problem. Når jeg har sejlet et stykke tid, så "knalder" det ud gennem karburatoren, og motoren går i stå. Efter et stykke tid kan jeg starte igen og sejle småt, men problemet kommer igen. Jeg har skiftet topstykke, ventiler og fået karburator og magnet serviceret hos Marstal Motorværksted. Mit tænrør er meget sodet og skal renses efter hver sejlads.
Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael.
Tak for dit svar.
Tænding.
Det lyder som om, du også har haft nogenlunde samme problem som jeg.
Især lyder dit tiltag med elektronisk tænding meget interessant. Jeg har også erfaret problematikken med den varme tændspole - dwell vinklen er jo stor, når det kun er en 1 cyl.motor og dermed lades primærkredsen længe.

Måske har du ligefrem lavet en stykliste over de komponenter, du har indkøbt, anvendt til din elektroniske tænding og måske også en tegning over, hvordan de er sat sammen?
I så fald kunne jeg da være meget interesseret hvis det er noget du vil dele med andre?
Har du placeret den optiske føler på akslen til magneten eller på svinghjulet?
Eller har du bygget det ind i den gamle magnet i stedet for platinerne?
Hvor stor fortænding har du - målt i mm på svinghjulet før top?

Brændstoftilførsel / Karburator
En anden sag jeg kunne tænke mig at spørge dig om, er benzintilførslen til karburatoren?
Årsagen er at jeg har problem med at få brændstof frem til karburatoren. Eller sagt på en anden måde, sådan virker det. Når jeg giver gas tager den omdrejninger , men kort tid efter taber den omdrejninger, indtil jeg lukker af for gassen. Belaster jeg motoren taber den omdrejninger og begynder at sætte ud og går til sidst i stå.

Hvor langt har du mellem tank og karburator?
Hvad er højdeforskellen mellem tank og karburator?
Hvilke rør dimension har du mellem tank og karburator?
Hvilke karburator type er din motor monteret med? ( Solex)
Kender du måske også svømmer højden i karburatoren?

Godaften og MVH
Freddy

Hej igen Freddy

Jaaaa nu melder problemerne sig ser du jeg vil gerne dele min "opfindelse" meeen nu er det jo snart et år siden og tændingen blev lavet  "on the fly" frit efter hukommelsen med de forhånden værenes stumper i rodekassen........ men jeg skal da gerne gøre et forsøg....

tankhøjde over motor ca. 30 cm, bunden af tanken er i højde med motoren så det anslåede fald til karb. er som sagt ca. 30 cm(båden er en lm16) afstand fra tank ca. 1,5 m, ved tank er der monteret et nyt supermoderne filter med indbygget vandudskiller af samme type som der er brugt til indenbords benzinbrændere af amerikansk herkomst kan ikke huske navnet... karburatoren er ganske korrekt en solex den er kun blevet renset engang fooor laang tid siden kender ikke målene i karb. der er brugt ø10mm kobberrør til brændstoftilførsel.

Tænding?

Tændingsmodul indkøbt ved vejle rc elektronik, er beregnet til brug med platiner osv. lettere modificeret ved hjælp af tre transistorer og nogle dioder og tilsidst 5-6 modstande - så det kan styres af en gaffel optokobler - alt det her blev bygget ind i en vandtæt plastboks og skruet fast på magnetens gamle plads - til at styre optokobleren blev der fremstillet en skive med samme diameter som magnetens koblingsnav - derpå blev der svejst en stump plade som der har en bredde der svarer til ca. 45 graders dwell ups omregnet til en kortere dwell vist nok omkring de 30grader dvs bredden på lamellem blev ca. 16 mm det viste sig at være passende - denne skive blev skruet på det gamle udtag til magneten med aflange huller til justering af tændingstidspunkt.

udmåling af tænding før top blev gjort ved at finde omkredsen af svinghjulet (3,14xdiameter) derefter divideres med 360 og ganges med antal grader før top såvidt jeg husker ca 30 grader så har man et afstandsmål på svinghjulet til justering.

Jeg tror jeg lavede et principdiagram men er ikke helt sikker, men jeg skal prøve om jeg kan finde det frem her i min lille rodebunke, men det vil tage lidt tid at støve det op.

det her er selvf. kun i grove træk frit efter hukommelseeeeeen(il)  ;-) men når jeg kommer ned til båden kan jeg tage et par billeder af opbygningen, men det bliver nok ikke før den kommende weekend..........


mvh michael


Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej Andersbr.
Tak for dine tips, som jeg kan svar ja til.

Motoren har kørt i 5 år uden de store problemer - ja det vil sige, ind imelle har det virket som om, der ikke var trækkraft nok altså igen måske problem med brændstoftilførslen. Opligning af motor i forhold til skrue aksle osv. er OK.

Du har sikker også ret, når du skriver at det enden er tænding eller benzintilførslen  / karburatoren.
Du har vedlagt nogel links - beklager, men dem kan jeg desvære ikke åbne.
Ærgeligt hvis det var manualer og justeringsdata.
Har du selv prøvet at åben dem ?
Godaften og MVH
Freddy

Hej Michael
Endnu engang tak for din indsats.
Sejler selv i en LM16. Fin båd når bare motoren vil, som den tidligere har villet.
Jeg tror, det er benzin tilførslen, måske er et 6 mm rør for lille, især når jeg høre du anvender et 10 mm kobberrrør.
Det må jeg have gjort noget ved.
Godaften og MVH Freddy

Annonce
Prøver lige links igen ellers kopier og sæt ind i adresse linien;-)





hmm oplever lige lidt problemer med lds måske virker det nu?


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders
Mange tak for hjælpen.
Disse ting har jeg søgt i gennem lang tid.
Vil glæde mig til at kigge i manualerne og måske og forhåbentlig, får jeg FS1'eren til at køre igen.
Godaften og tak
MVH
Freddy
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også