Marstal 6HK

Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal motorer. Jeg har et KÆMPE problem. Når jeg har sejlet et stykke tid, så "knalder" det ud gennem karburatoren, og motoren går i stå. Efter et stykke tid kan jeg starte igen og sejle småt, men problemet kommer igen. Jeg har skiftet topstykke, ventiler og fået karburator og magnet serviceret hos Marstal Motorværksted. Mit tænrør er meget sodet og skal renses efter hver sejlads.
Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal... Vis hele indlægget
57 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej "minisvend"
Det var godt nok ærgeligt. Hvis ikke det er benzintilførelsen der er årsag til at motoren går op og ned i omdrejninger, så må vi jo se på karburatoren eller magneten. Hvad med forkæden, er der meget "slup" i koblingen til magneten??? Hvordan ser dit tændrør ud efter et pat ture???

Venlig hilsen aaris
Har også selv tænkt på om kæden kunne være for slap... Det skal selvf. undersøges.

Der er lidt slup i den nævnte kobling, må der være slup? Og i så fald, hvor, meget?

Mvh. K.Davidsen

Hej Minisvend
Jeg ved ikke nøjagtig hvor meget "slup" der må være i forkæden, men ca. et par milimeter eller sådan ca. Hovedsagen er, at den er så stram at den ikke kan forskyde en tak eller to, for så er tændingstidspunktet helt gal. Det at din motor går op og ned i omdrejninger tror jeg ikke har noget med forkæden at gøre, men jeg ville se på benzintilførslen, altså karburatoren, svømmer, nåleventil og strålespids, når forfilter er OK.

Venlig hilsen aaris
EN udstødningsventil kan godt hænge lidt med varm motor, men undlade at gøre det med kold. Du kunne ta' dækslet over ventilerne væk og tjekke om ventilen falder helt ned hver gang. Der er dog en ting der virker lidt kedelig, sod på tændrøret , det opstår som regel af olie, måske en knækket stempelring. Tjek kompressionen, er den som foreskrevet, eller synes dine fingre bare den er OK. Og hvad er kompressionen, når det går galt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Aaris>

Min egen konklusion er også at det er karburatoren der volder lidt problemer. De sidste par timer jeg har været på vandet har den gået som en mis uden problemer, men hvor længe vil den blive ved...
Hvordan kan man justere sådan en karburator? Den blev adskilt og ordnet i vinters da motoren også fik en overhaling, så jeg tror ikke på at der er møg i den.

Mvh. K.Davidsen

Annonce
Hej Minisvend
Det tyder meget på enten svømmer eller nåleventil.
Du kan lægge nåleventilen i ædkesyre, så får du løsnet evt. kalk. Hvis svømmeren har fået et "lille" buk eller ??? ved din vinterklargøring, kan den sagtens sidde fast når det ellers passer den. Hovedstrålerøret (strålespids) kan også lægges i ædkesyre, men husk at både nåleventil og hovedstrålerør må ikke ligge for længe max. et par timer. Nåleventilen SKAL kunne aktiveres ved let berøring. Håber det hjælper. det er S.... iriterende med en fejl som ikke optræder på samme tid og sted.
Jeg havde selv et problem som jeg mente skyldes karburatoren, noget lignende dit, men viste sig at være forvarslet til en større hovedreperation, udskiftning af topstykke og ventiler. Jeg sendte karburatoren til Marstal for en gennemgribende rensning og justering, og det kunne jeg måske have sparet???? Det er dyrt når "kværnen" skal fungere HVER gang. og HELE tiden.
I øjeblikket venter jeg på svar fra Marstal, om dommen på min motor

Venlig hilsen aaris
Ja det må jeg så prøve.. men problemet er som sagt ikke tilstede i øjeblikket.

Håber ikke at de dødsdømmer din motor, men kan man dødsdomme en Marstal? Jeg tror det næppe!

Mvh. K.Davidsen

Jeg har en marstal fs1 der har lavet nøjagtig det samme som din og med næsten samme historie hvad magneten angår - fik den hjem fra marstal - i båden med skidtet - 2 timers sejllads - så startede festen igen - med skud igennem karburatoren - nu er magneten skrottet og der er monteret en tændspole fra en bil og indtil videre er den styret af platinerne men den bliver ændret til elektronisk tænding inden så længe - skal lige en tur rundt om huggeren og have fundet en toppunktsføler og et tændingsmodul - det ernemt at skrue sammen og så virker det bare..........
efter at jeg monterede tændspolen kører motoren bare som en drøm og knalder ikke mere faktisk kører den bedre en før og mærkbart bedre trækkraft.
michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej,
Lige et lille spørgsmål til miwi da denne tråd handler om Marstal Motor.

Min magnet har lige været til rep hos Marstal og efter kort sejltid fik jeg de samme problemer som før, dårlig start og skud i karburator for til sidst nul start.Du skriver at du har skrottet magneten og monteret en alm tændspole der bliver aktiveret af platiner, det må være magneten du bruger + platiner og condensator fra samme og så en alm auto tændspole.

Hvad med impulsen er den frakoblet ?

Mvh
ja delvis korrekt, impulsen pillet ud selve spolen pillet ud og genbrug af platiner og kondensator selve magneten som der sidder på akslen sidder der endnu, men kan pilles ud. fordel behøver ikke at stille tændingen hvis den har været rigtig indstillet fra starten og selvf. skal tændspolen have en plus ind som der kommer fra 15 på nøgleafbr. så kører skidtet.

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også