Ny maskine - krydsbord?

Hej

Jeg er begyndt at tegne lidt en lille kraftig fræser til at fræse i metal.
Rammen skal nok laves af 60x60mm stålrør og 4mm gods og udvendige mål er 430x520 i øjeblikket. Broen bliver nok omkring 400 i højden.

Men sådan et kryds bord eller "T nut plate" eller hvad man kalder det - er det kun noget der kan fås udenfor DK?
Det skal måle 250 x 300 og må godt være lidt tyk, ca  30 - 40mm.

Jeg kan kun tegne 3D til husbehov. Jeg ved ikke hvorfor de ting jeg tegner i Rhino er hule, når jeg f.eks tegner en cirkel og extruderer den.
Kunne godt bruge et godt råd her.
I SW er de massive og man kan udhule dem bagefter.

Mvh Adam

Hej Jeg er begyndt at tegne lidt en lille kraftig... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Nu har jeg fået sådan en 1,1KW Elte, et filter og Hitachi L200 VLT.
Hitachi kan vist også køre på en fase (230V). Men kan bare ikke finde ud af det. Jeg har kigget på det i 2 dage og har læst på cnczone - uden held.
Der er 2 relæer på mit BOB med 230V på hver. Hvad skal de tilsluttes?
Filteret - der står noget om radiostøj osv, men ikke noget om hvordan man tilslutter det. Der er sådan en muffe på den ene side og der står L1 og N. På den anden sider er der bare 2 sorte ledninger uden betegnelser.
Det er sgu ikke for hobbyfolk.

Mvh Adam

Hej Adam

Et billede af mærkepladen på "VLT'en" og filteret ville hjælpe. Hvilke BOB har du?

mvh Lasse

Det hele kommer fra Sorotec.
BOB : http://www.sorotec.de/shop/product_...d-pro.html
Det har taget ca 2 timer at samle det hele og få liv i steppere i Mach3. 
Der var ikke strøm til drivere i starten, men jeg var ret hurtig til at tilslutte NC nødstopskontakt - så kører det.
Men Elte & Co. - det tager nok meget lang tid uden hjælp.

Og  der ser sådan ud:

Og filteret. Jeg ved ikke hvordan det skal tilsluttes. Det skal næsten være før VLT, men de sorte kabler uden betegnelsen ved jeg ikke hvad er. De gå i hvert faldt ind i VLT på en tegning.

Min test fuglerede:

Jeg har forstået det sådan at den ene fase jeg har, skal tilsluttes til L2 og L3/N.
Og Elte til T1, T2, T3 i trekant.
- måske

Mvh Adam

Og filteret:

Annonce
Hej

Jeg vil gi dig ret i at det er ret bøvlet og hitachi's manual er temlig dårlig. Ang. filteret vil jeg tro at terminalerne L1 og N er indgangen. De 2 ledninger forbindes til L1 og L3, i manualen hedder det: "For inverters that can accept single-phase power and are connected that way, terminal [S/L2] will remain unconnected.".
Jeg tror ikke det er afgørende om hvilke ledninger fra filteret der går til L1 og L3 på inverteren. Hvis du meget gerne vil ha at N fra filteret går til N på inverteren kan du evt. måle modstanden mellem N på indgangen og ledningerne på udgangen af filteret. Der hvor der er forbindelse(få ohm) er N. Hvis du oplever at HPFI relæet går kan du flytte jumperen på filteret til 3.5mA.
Du skal ligge en lus mellem + og +1. Husk den skal være kraftig da den bærer hele strømmen.
T1, T2, T3 skal rigtigt nok gå til motoren. Her bør du bruge skærmet kabel. Jeg ved ikke om motoren skal kobles i trekant, men den er opgivet til 240V så mon ikke den er koblet op som den skal fra fabrikken. Er der noget info med motoren?
De relæer du har på BOB kan ikke bruges til at koble 230V direkte da de ikke kan bære effekten. Dem må du bruge at styre kontrol signalerne. Jeg fandt et link der giver en lidt mere overskuelig oversigt over konfigurationen af L200:

www.clrwtr.com/PDF/Hitachi/Hitachi-L200-VFD-Drives.pdf

mvh Lasse
Hej Lasse.

Mange tak for hjælpen. Du er meget bedre til at læse instruktions forviringer end mig.

Jeg har ikke skærmet kabel med 3 ledere til motoren, så det må blive som det er til jeg få de rigtige kabler. De behøver vel ikke være tykkere end dem man kan se ved terminaler på motoren?

Der er en kraftig metal bøjle på VLTen fra fabrikken imellem +1 og +, så det skal jeg ikke tænke på.

Der stå på VLT:  T1/U    T2/V   T3/W
På motoren: U V W , så jeg har bare koblet bogstaverne sammen. Er det rigtigt?

Og jeg har fundet med et multimeter hvad der er fase og nul på de 2 sorte ledninger på filteret.
Det ser ca sådan ud nu.

Jeg har kun 3 terminaler på motoren så det må være den øverste tegning.

Nu skal jeg prøve at kigge på hvordan man taster Eltes værdier i VLTen.
Jeg har læst om at det kan lugte lidt af smeltet isolering når man taster de forkerte informationer, men den skal jo tændes først:-)

Mvh Adam
Hej Adam

"Der stå på VLT: T1/U T2/V T3/W På motoren: U V W , så jeg har bare koblet bogstaverne sammen. Er det rigtigt?"
Ja, hvis motoren viser sig at køre den forkerte vej skal du bare bytte om på 2 af ledningerne

mvh Lasse
Nu har jeg i hvert faldt afprøvet mit HPFI relæ :-)

Det lyder som om du har prøvet det. Jeg har flyttet jumperen på filteret til 3.5mA og det virker nu. Der er lys i displayet og blæseren kører.
Nu må jeg finde de rigtige menuer og taste motordata ind, før jeg trykker på RUN.

Mvh Adam

Nogle frekvensomformere kræver et specielt hpfi relæ, ellers slår de relæet fra.
Så det er godt du har fået en som virker sammen med er alm. hpfi relæ.

Så lige lidt flueknepperi
Kun Danfoss laver VLT'ere, da det er deres registrerede varemærke.

mvh jens

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis