Ny maskine - krydsbord?

Hej

Jeg er begyndt at tegne lidt en lille kraftig fræser til at fræse i metal.
Rammen skal nok laves af 60x60mm stålrør og 4mm gods og udvendige mål er 430x520 i øjeblikket. Broen bliver nok omkring 400 i højden.

Men sådan et kryds bord eller "T nut plate" eller hvad man kalder det - er det kun noget der kan fås udenfor DK?
Det skal måle 250 x 300 og må godt være lidt tyk, ca  30 - 40mm.

Jeg kan kun tegne 3D til husbehov. Jeg ved ikke hvorfor de ting jeg tegner i Rhino er hule, når jeg f.eks tegner en cirkel og extruderer den.
Kunne godt bruge et godt råd her.
I SW er de massive og man kan udhule dem bagefter.

Mvh Adam

89 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak Jens

Jeg er ikke maskinarbejder og kender ikke fagsproget, men det jeg skal bruge hedder vist T nut plade og ikke krydsbord. Man kan få dem hos Issel i DK og koster 100 kr mere end i tyskland i den størrelse jeg skal bruge. Det kan jeg næsten godt leve med.

De runde aksler jeg har, som på den første tegning er noget billigt møg til halv pris. Der skal Rollco skinner på -det ved jeg hvad er.
Frontpladen på tegningen ( som i virkeligheden er en bagplade) ser lidt grimt ud med den motor nedenunder, men det kunne blive værre med motoren udenfor pladen og direkte træk. Men der kommer fødder på.

Mvh Adam

Skrevet af je__ns på 06 jun 2010 22:36
Hej
Det er ikke noget problem, at købe et krydsbord i DK, det kan alle som handler med værktøjsmaskiner, skaffe til dig.
bla, her http://www.epindustri.dk/products.php?catid=53&id=195

Men det er helt sikkert, billigere at købe i udlandet...
Jeg har gode erfaringer, med at handle her.
http://www.rdgtools.co.uk/

Hurtig levering, og rimelige fragt omkostninger.

mvh jens

Har du nogen erfaringer med deres krydsbord? Hvis de er noget værd er det nok den nemmeste måde at lave en cnc maskine på.

mvh Lasse
Måske Jens har, jeg har ikke. Men jeg tror ikke de bruger de fine skinner til det - bare jern mod jern - tror jeg.
Der er også altid slup på gevindstangen når man kører frem og tilbage, derfor skal de altid nulstilles når man ændrer retningen, de fræser jo kun en vej - den går ikke i cnc.

Mvh Adam
Hej
Nej jeg har ikke erfaring med deres krydsbord, men generelt går et krydsbord, jo lidt tungt, da det er med svalehaler, og kiler.
Dessuden er der trapetzgevind, som altid vil have en smule slup.
Så det kræver nogle kraftige servomotore.

Det ideelle til en lille cnc, er kugleføringer, og kuglespindler men det koster jo også en hel del...

mvh jens
Annonce
Tungt er en god ting når vi snakker om at køre i metal. Og trapez gevind er ikke det samme som at der altid vil være slup.
Der kan findes mange eksempler på nettet hvor folk har løst det problem med f.eks kontramøtrikker
Om der skal servor eller stepper til ? En 3Nm stepper trækker vel omkring det sammen som en 3Nm servor ?
Og da der er tale om en lille maskine til metal så er det jo ikke de store hastigheder vi snakker om. For extra kraft kunne man meget vel lave en gearing imellem den drivende motor og spindlen, samtidig med den øgede kraft ville man opnå højere opløsning uden at skulle alt for højt op microsteps
Men JA, kuglespindler, kugleføringer servor osv er da nogle dejlige sager, men er det nødvendigt, Måske? Jeg ved ikke hvad maskinen skal lave, ej heller om den skal køre 8 timer om dagen?
Måske skulle man bruge pengene på en ordentlig spindelmotor. Til metal er det sjælden smart at smække den "trationelle" overfræser på og så bare gi den hvad den kan trække. Til metal kan vi langt nede i omdr og der kan en overfræser slet ikke holde til at køre ret langtid. Vil man undgå at skulle svine det hele til i kølevand så er vi endnu længere nede i omdr.

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej
Hvis du fjerner sløret, med en kontra møtring får du endnu mere friktion.
Hvis du programere efter at have sløret "kørt væk" er det jo også en mulig hed.

Hvis du laver en nedgearing er det jo nok så som så med ilgangen, men det må man jo så leve med.

Har du overvejet at bygge CNC, på en lille manuel metal-fræser?
De kan ofte findes billigt, jeg købte en fin SJ, dog køre jeg den er.
Eneste jeg har lavet, er at montere en Danfoss VLT.

mvh jens
En kontramøtrik løsning er ikke ensbetydende med øget friktion. Og det er rigtigt at man kan "fjerne" evt. slør i softwaren. Det bør man dog kun aktivere når alt andet er prøvet

Den besparelse man evt. ville kunne opnå i ilgang på et plan der er 250 x300 mm er vist ret begrænset (igen afh. hvad man skal lave? det ved vi jo stadig ikk..) Men jeg ville hellere bruge stepper/servor kræfterne på at flytte slæden når værktøjet er i indgreb end at bruge den på at flyve hurtigt rundt oppe i luften.
Er vi ikke ude i noget "produktion" så skal der jo også tid til en slurk kaffe :o)

Men lad os høre hvad tanken er bag maskinen hvad den skal lave og ikke mindst i hvad? så er det lettere at komme med nogle input


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Min oprindelig hobby er modelflyvning, men jeg kunne sikkert godt finde på at lave andre ting.
At bygge en guitar fra bunden og gravere noget mere personligt på de metalplader der skal på, opdradere min skumskære fra X finér til alu, og fræse dimser i alu, messing...

Kender I denne Suhner overfræser som denne her:
http://www.sorotec.de/shop/product_info.php/language/en/info/p669_fraes-spindel-suhner-1050watt-230v-3500-25000-rpm-.html/
Den skulle være bedre en Kress, men jeg tror ikke der er ret meget forskel. De større modeller vejer op til 5 kg. Den går ned til 3500 omdr. j.håndstad siger at han kører 600 omdrejninger på en manual fræser i alu, så...
Jeg ved bare at hvis overfræseren skal kunne køre langsomt og stadigvæk have moment, skal den være tyk. Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvad de bruger i USA. De er nemelig 2 gange tykkere end en Kress. Jeg har flere gange set at de tager selve motoren ud af en overfræser og bruger den. Alle dem jeg kender til er ligesom støbt sammen i en enhed med huset.

Mvh Adam

Det er ikke kun deres fræsere der er tykke i USA
(kunne ikke lade være......)

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 79 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis