Svejseværker til hobbybrug

Hej.

Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud til 500 kr. Et lille, handy ét til elektroder op til 3,5 mm med svejsestrøm 40 - 80A

Vores nabo har kigget på en MIG-svejser uden CO2 i Bilka. Hvordan det lige hænger sammen, ved vi ikke, men vi gætter på specialtråd, hvor der er noget anti-oxyderingsmiddel inde i tråden, ligesom flusmidlet i loddetin.

Jeg sidder så og tænker: Kan de overhovedet bruges til noget i praksis?

Og nu tænker jeg udelukkende hjemme-/hobbybrug, ikke folk, der jævnligt ligger og svejser i karosseriplade.

Hvis vi nu for eksempel skulle bygge et nyt understel til 'styresofaen' i vores båd. Svejse et par rør sammen med noget vinkeljern i ikke alt for store dimensioner.

Skal man 2 -3 gange om året lodde en ledning på et spadestik, går man jo heller ikke ud og køber en termostatstyret Weller loddestation til et par tusinde kr. Her fungerer en 50W fra Harald Nyborg jo glimrende.

Så kan de små svejseanlæg noget, eller er det penge lige ud af vinduet?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej. Lidl har lige haft et svejseværk på tilbud... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Alle har kraft i hjemmet, så er spørgsmålet selvfølgelig om man har det ført ud i et kraftstik men det er ikke raketvidenskab at sætte til og koster max 500,- under 50 meter afstand fra elskab.

Når det så er trukket kender jeg kun et hobbyværk der kan skabe lidt problemer og det er de gamle æggeskaller som ved fuld knald gerne vil have mere end 16amp.


ps. Mangler stadig lidt begrundelse for denne udtagelse FWM: "Og at TIG kun skulle være til tyndt gods siger bare mig at du ikke helt ved hvad de forskellige bruges til."
På dette dejlige forum, er divagerende meninger meget almindeligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ps. Mangler stadig lidt begrundelse for denne udtagelse FWM: "Og at TIG kun skulle være til tyndt gods siger bare mig at du ikke helt ved hvad de forskellige bruges til."

nu kan jeg selfølgelig ikke svare for fwm .
men det har muligvis noget at gøre med at tig anvendes i stor udstrækning til svejsning af alt muligt andet en tynd rustfrit
målt på tilsatstråds forbrug er den største anvendelse af tig, ulegeret/lavt legeret fortrins vis godstykkelser støre end 4,7mm (kilde AWS 2007)

svejsning af bund og bærestrenge i sværvægede rør med en godstykkelse over 20mm er heltnormalt , det tykkeste jeg har set er vist omrking 60mm
kortsagt er det ikke ikke dimmentionen men hvor godt det skal være der afgører processen

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Skrevet af Rider på 26 apr 2010 14:13
Alle har kraft i hjemmet, så er spørgsmålet selvfølgelig om man har det ført ud i et kraftstik men det er ikke raketvidenskab at sætte til og koster max 500,- under 50 meter afstand fra elskab.

Når det så er trukket kender jeg kun et hobbyværk der kan skabe lidt problemer og det er de gamle æggeskaller som ved fuld knald gerne vil have mere end 16amp.


ps. Mangler stadig lidt begrundelse for denne udtagelse FWM: "Og at TIG kun skulle være til tyndt gods siger bare mig at du ikke helt ved hvad de forskellige bruges til."

Jep.. men hvis man plejer sig jøde-gen og køber en svejser til 500 kr. har man jo ikke lyst til at ofre det samme på strøm.

Men spørgeren har ikke tænkt sig at købe hverken det ene eller det andet, så vi kan jo lige så godt diskuterer om sønderjysk spegepølse er bedre end ølpølse

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja og vi er vist osse lidt langt fra svejseværker til hobbybrug. Hvad mener du om de her markedsspegepølser, de sælger ved festlige lejligheder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ja.. der hænger pris og kvalitet vist ikke sammen.. En udlært slagter vil jo købe en med rigtigt kød i.. Hvis ikke han ligefrem køber noget kød fra rigtige højlands kvæg og "pølser" selv.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

grandoldman: Et stik koster kun 28 kr, 500 kr var MAX.

Har nu aldrig set en hobbymand brænde tykke emner sammen med tig men kan forstå jeg er den eneste der kæder tig og tyndplade sammen og at jeg har fået byttet om på hvad de forskellige bruges til.

Så for at opsummere:
Elektrode bruges helst til karosseri indefor (og max 5mm), den er dog meget dyr så er ikke aktuel for hobbymanden.

Udenfor er Mag at foretrække men da det er en svær og besværlig svejseform der hverkan kan svejse tyk eller tyndt kan den ikke anbefales til noget.

Derimod er Tig den helt ideelle maskine til hobbymanden da det er den billigste maskine i indkøb og super nem at gå til, eneste minus er den ikke duer til tyndplade.
Tig er bedst over 10mm og har man som hobbymand en sjælden gang imellem brug for at svejse tyndere kan der suppleres med et elektrodeværk, dette skal helst være det mindste fra Harald Nyborg (som har rigeligt med kræftoverskud) så der ikke ryger en prop når komfuret er igang.
Den forklaring skal du vist helt utroligt meget mere langt ud på landet med

Dr_Lyn
btw har de fleste 3 x 400 v 16 A i huset, kig lige bag komfuret ........
Skrevet af Rider på 27 apr 2010 00:30
grandoldman: Et stik koster kun 28 kr, 500 kr var MAX.

Har nu aldrig set en hobbymand brænde tykke emner sammen med tig men kan forstå jeg er den eneste der kæder tig og tyndplade sammen og at jeg har fået byttet om på hvad de forskellige bruges til.

Så for at opsummere:
Elektrode bruges helst til karosseri indefor (og max 5mm), den er dog meget dyr så er ikke aktuel for hobbymanden.

Udenfor er Mag at foretrække men da det er en svær og besværlig svejseform der hverkan kan svejse tyk eller tyndt kan den ikke anbefales til noget.

Derimod er Tig den helt ideelle maskine til hobbymanden da det er den billigste maskine i indkøb og super nem at gå til, eneste minus er den ikke duer til tyndplade.
Tig er bedst over 10mm og har man som hobbymand en sjælden gang imellem brug for at svejse tyndere kan der suppleres med et elektrodeværk, dette skal helst være det mindste fra Harald Nyborg (som har rigeligt med kræftoverskud) så der ikke ryger en prop når komfuret er igang.

    Fatter hat af din forklaringer?? Men det er først og fremmest ikke mig der har stillet spørgsmålet og dernæst ham der her stillet det er ligeglad med svaret, fordi han vil aldrig købe et anlæg..

Jeg skal heller ikke eje et anlæg - vil bruge en smed og hans dyre anlæg hvis jeg skal have sat jern sammen.

Nu går jeg på torvet og køber en pølse..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også